• Anonym (Rob)

BMI för fetma sänks till 27

Jag tycker det är bra att man sänker BMI för fetma till 27 för personer över 40 år. Kan tycka den gränsen borde gälla alla dock.  Samtidigt borde man sänka gränsen för övervikt på kvinnor till bmi 22 då kvinnor har mindre muskler.

"Changes in body composition with ageing?increases in body fat and declines in muscle?mean that BMI is not accurate in predicting obesity in middle-aged and older adults.

BMI identified half as many over 40s with obesity as predicted by body fat percentage.
    A new lower BMI cut-off for obesity based on body fat percentage (27kg/m²) in the over 40s may be more appropriate than the existing WHO BMI threshold (30 kg/m²)."

easo.org/study-supports-lower-bmi-threshold-for-obesity-in-the-over-40s/
  • Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27
  • Anonym
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 11:53:33 följande:
    Nej, men BMI gränserna är felaktiga. Verkar vara många som känner sig träffade för Fetma eller övervikt.

Jag har inga problem med min fysik. BMI stämmer inte på vältränade män.
    Du tycker det ja, det framgår tydligt i alla dina trådar.
    Dock är det kunniga och utbildade människor som tagit fram de gällande gränserna.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 11:53:33 följande:
    Nej, men BMI gränserna är felaktiga. Verkar vara många som känner sig träffade för Fetma eller övervikt.

Jag har inga problem med min fysik. BMI stämmer inte på vältränade män.
    Javisst, för du som inte har ett enda högskolepoäng inom medicin vet sååå mycket mer än experterna... Och ännu har du inte svarat på min fråga om vem som uppfann BMI-formeln och i vilket syfte, vilket jag faktiskt trodde att du som är så besatt av BMI visste...

Men du är väl egentligen inte alls intresserad av hälsa, det har du bevisat gång på gång. Du bara använder den ursäkten för att rättfärdiga din skeva kvinnosyn. Tack för att du bekräftar det med varenda tråd du startar 😁
  • Anonym (Rob)
    Anonym skrev 2025-04-29 22:15:22 följande:
    Du tycker det ja, det framgår tydligt i alla dina trådar.
    Dock är det kunniga och utbildade människor som tagit fram de gällande gränserna.
    Du verkar inte så kunnig då borde du veta att BMI är ett trubbigt mått som kom till på 1830-talet.
    Skulle du istället få efter det ner korrekta sättet att mäta. Genom fettprocent skulle de se att minst 75% av alla kvinnor är feta.
  • Anonym (a)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-29 22:32:49 följande:
    Javisst, för du som inte har ett enda högskolepoäng inom medicin vet sååå mycket mer än experterna... Och ännu har du inte svarat på min fråga om vem som uppfann BMI-formeln och i vilket syfte, vilket jag faktiskt trodde att du som är så besatt av BMI visste...

Men du är väl egentligen inte alls intresserad av hälsa, det har du bevisat gång på gång. Du bara använder den ursäkten för att rättfärdiga din skeva kvinnosyn. Tack för att du bekräftar det med varenda tråd du startar 😁
    Huvudet på spiken, det är det som det handlar om.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:35:46 följande:
    Du verkar inte så kunnig då borde du veta att BMI är ett trubbigt mått som kom till på 1830-talet.
    Skulle du istället få efter det ner korrekta sättet att mäta. Genom fettprocent skulle de se att minst 75% av alla kvinnor är feta.
    Eh, va? Det är ju du som hela tiden tjatar om bmi och startar tråd efter tråd, denna tråd om att "bmi ska sänkas"? Det är liksom det folk har försökt förklara för dig, att bmi inte är speciellt tillförlitligt ur hälsosynpunkt och att det inte går att avgöra vare sig någons hälsa eller kroppsfett utifrån bmi...?
  • Anonym
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:35:46 följande:
    Nej, men teorin är efterbearbetad. Det borde du veta.
    Eller tror du att den medicinska vetenskapen legat i stiltje i 200 år?

Din äckliga definition av fetma är sjuk.

Undrar hur stor procent av männen som är kortväxta, dvs under 180 cm...
  • Anonym (Rob)
    septembermamma2022 skrev 2025-04-29 22:52:03 följande:

Bra trollat, TS. Halva familjeliv gick i spinn. Hatten av för dig!

Inget troll, det är sanningen.
    De flesta kvinnor ligger över bmi 22 och säkert väldigt många har så mycket som bmi 27. Så att de går i spinn var väl inte oväntat.

• Anonym (a)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:57:44 följande:
    De flesta kvinnor ligger över bmi 22 och säkert väldigt många har så mycket som bmi 27. Så att de går i spinn var väl inte oväntat.

Fler män än kvinnor är överviktiga.
  • Anonym
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:57:44 följande:

22 är helt normalt.
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27