Anonym (Rob) skrev 2025-04-30 08:55:09 följande:
Jag ser absolut att fetma är ett problem bland män också...
Men många män tränar på gym också... Själv har jag gått från bmi 19,5 till 23,9.
Så jag ser inte att bmi stämmer överens lika mycket på män. Kvinnor har svårare att bygga muskler.
Däremot förnekar jag inte att övervikt är ett stort problem bland män också... Särskilt de som har för mycket fett runt midjan...
I princip alla män över 40 har mage. Det är väldigt ohälsosamt.
Vet inte var du gymmar någonstans, men på mitt gym är det minst hälften kvinnor.
De flesta kvinnor har i alla fall fett över rumpa och lår, vilket anses mer hälsosamt och dessutom snyggare.
Anonym (29) skrev 2025-04-30 00:13:10 följande:
Räknade nyss ut att jag har en bmi på 29. Har gått upp i vikt pga klimakteriet senaste året, och har alltid varit smal förut. Har gått upp 13 kg på två år. Men när jag väger 13 kg mindre har jag normalvikt! Hur kan 13 kilo vara normalvikt-fetma? Jag trodde alltid fetma var 30-40 kg över normalvikt!
Det är för att det är 13 kg över gränsen för övervikt.
Normalvikt har ju ofta ett spann på nästan 15 kg. Övervikt har ett spann på ca 13-14 kg. Allt däröver är fetma av olika grad. Hade du vägt något i de lägre regionerna av normalt bmi hade du ju gått upp 20+ kg.
Att ligga precis på gränsen till övervikt är visserligen normalvikt, men det är ju just den översta gränsen.
BMI visar ju bara på risken att drabbas av livsstilssjukdomar vilket är individuellt och olika för olika ursprung och så vidare. Det är inte hugget i sten utan bara en indikation på att man kanske väger för mycket.