• Anonym (Rob)

BMI för fetma sänks till 27

Jag tycker det är bra att man sänker BMI för fetma till 27 för personer över 40 år. Kan tycka den gränsen borde gälla alla dock.  Samtidigt borde man sänka gränsen för övervikt på kvinnor till bmi 22 då kvinnor har mindre muskler.

"Changes in body composition with ageing?increases in body fat and declines in muscle?mean that BMI is not accurate in predicting obesity in middle-aged and older adults.

BMI identified half as many over 40s with obesity as predicted by body fat percentage.
    A new lower BMI cut-off for obesity based on body fat percentage (27kg/m²) in the over 40s may be more appropriate than the existing WHO BMI threshold (30 kg/m²)."

easo.org/study-supports-lower-bmi-threshold-for-obesity-in-the-over-40s/
  • Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27
  • Anonym (29)

Räknade nyss ut att jag har en bmi på 29. Har gått upp i vikt pga klimakteriet senaste året, och har alltid varit smal förut. Har gått upp 13 kg på två år. Men när jag väger 13 kg mindre har jag normalvikt! Hur kan 13 kilo vara normalvikt-fetma? Jag trodde alltid fetma var 30-40 kg över normalvikt!

• EnAnonumius
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:57:44 följande:
    Inget troll, det är sanningen.
    De flesta kvinnor ligger över bmi 22 och säkert väldigt många har så mycket som bmi 27. Så att de går i spinn var väl inte oväntat.

Alltid detta tjat om kvinnors vikt..

Varför uppmärksammar du inte fetman bland männen? Till och med dina länkar skriver ju att det är mer feta män än kvinnor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:35:46 följande:
    Du verkar inte så kunnig då borde du veta att BMI är ett trubbigt mått som kom till på 1830-talet.
    Skulle du istället få efter det ner korrekta sättet att mäta. Genom fettprocent skulle de se att minst 75% av alla kvinnor är feta.
    Ursäkta? Hoppa inte på andra personer som deltar i denna tråden om att det är "fixerade vid BMI"..
    Det var ju du som startade en tråd om just "BMI och ansåg att den skulle sänkas för kvinnor".

Så det är rätt så patetiskt av dig att klanka på andra för något du valde att starta.

Men man kan ju undra varför DU är så fixerad enbart av kvinnor och kvinnors övervikt.
    När det är bevisat, även via dina länkar, att fetman problemet är större bland männen i grupp.

Det är en fråga som du styvnackat vägrar att svara på.  Så vad är din agenda med att enbart hoppa på kvinnor om fetma?
  • felicityporter

Jag är så jävla nyfiken på hur det går med ditt kärleksliv, Rob? Hur många tjejer har du haft de senaste 5 åren och har du en fast flickvän nu? 😂

• Anonym (Rob)
    EnAnonumius skrev 2025-04-30 04:19:43 följande:
    Ursäkta? Hoppa inte på andra personer som deltar i denna tråden om att det är "fixerade vid BMI"..
    Det var ju du som startade en tråd om just "BMI och ansåg att den skulle sänkas för kvinnor".

Så det är rätt så patetiskt av dig att klanka på andra för något du valde att starta.

Men man kan ju undra varför DU är så fixerad enbart av kvinnor och kvinnors övervikt.
    När det är bevisat, även via dina länkar, att fetman problemet är större bland männen i grupp.

Det är en fråga som du styvnackat vägrar att svara på.  Så vad är din agenda med att enbart hoppa på kvinnor om fetma?
    Jag ser absolut att fetma är ett problem bland män också...
    Men många män tränar på gym också...  Själv har jag gått från bmi 19,5 till 23,9.   
    Så jag ser inte att bmi stämmer överens lika mycket på män.  Kvinnor har svårare att bygga muskler.  

Däremot förnekar jag inte att övervikt är ett stort problem bland män också... Särskilt de som har för mycket fett runt midjan...
  • Anonym (Rob)
    felicityporter skrev 2025-04-30 04:49:29 följande:

Jag är så jävla nyfiken på hur det går med ditt kärleksliv, Rob? Hur många tjejer har du haft de senaste 5 åren och har du en fast flickvän nu? 😂

Om du visste hur otroligt få smala kvinnor det finns som är 30+.  Skulle du inse att det inte är så lätt.
    Dessutom är kvinnorna smala som modeller kan de välja och vraka män.
    Jag har dejtat ett antal på chans. Men de har antingen varit mulliga i verkligheten eller så har vi inte matchat på andra grunder.
    Men tack för att du fråga :).
  • EnAnonumius
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-30 08:55:09 följande:
    Däremot förnekar jag inte att övervikt är ett stort problem bland män också... Särskilt de som har för mycket fett runt midjan...
    Du förnekar inte.. Nej nej, det bevisar du ju tydligt genom dina trådar där du enbart fat-shaimar kvinnorna att du inte "förnekar" männens fetma. 🙄

Du svarade inte på min på mina andra frågor .. Varför startar du otaliga trådar och ENBART hoppar på  kvinnorna?  Vad är dityt syftet med att enbart fat-shaima kvinnorna? 
    Varför vägrar du att svar på dessa frågor?

Förresten när skall du komma med dina objektiva källor som styrker ditt påstående?
    Som sagt en "träningsblogg inlägg" med total avsaknad av objektiva källhänvisningar, är och kommer aldrig att förbli en objektiv källa.

• Anonym (tjo)
    Men många män tränar på gym också...  Själv har jag gått från bmi 19,5 till 23,9.   
    Så jag ser inte att bmi stämmer överens lika mycket på män.  Kvinnor har svårare att bygga muskler.  

I princip alla män över 40 har mage. Det är väldigt ohälsosamt. 

Vet inte var du gymmar någonstans, men på mitt gym är det minst hälften kvinnor. 

De flesta kvinnor har i alla fall fett över rumpa och lår, vilket anses mer hälsosamt och dessutom snyggare. 
    Anonym (29) skrev 2025-04-30 00:13:10 följande:

Räknade nyss ut att jag har en bmi på 29. Har gått upp i vikt pga klimakteriet senaste året, och har alltid varit smal förut. Har gått upp 13 kg på två år. Men när jag väger 13 kg mindre har jag normalvikt! Hur kan 13 kilo vara normalvikt-fetma? Jag trodde alltid fetma var 30-40 kg över normalvikt!

Det är för att det är 13 kg över gränsen för övervikt. 

Normalvikt har ju ofta ett spann på nästan 15 kg. Övervikt har ett spann på ca 13-14 kg. Allt däröver är fetma av olika grad. Hade du vägt något i de lägre regionerna av normalt bmi hade du ju gått upp 20+ kg. 

Att ligga precis på gränsen till övervikt är visserligen normalvikt, men det är ju just den översta gränsen. 

BMI visar ju bara på risken att drabbas av livsstilssjukdomar vilket är individuellt och olika för olika ursprung och så vidare. Det är inte hugget i sten utan bara en indikation på att man kanske väger för mycket. 

• Anonym (Frida)

Vad har ditt gymmande med mäns fetma att göra? Tror du verkligen att en man som exempelvis väger 120 kg till 180 cm och har ett midjemått på 130 cm, väger så mycket för att han har så enormt mycket muskler? Och tro mig, det är långt många fler män än kvinnor som kommer upp i de proportionerna.

Det finns många kvinnor som är lite överviktiga men långt mycket mer hälsosamma än smalfeta män som tror att det är okej att äta skräpmat och snusa och dricka som en borstbindare bara man går och lyfter lite hantlar några timmar i veckan.

Återigen, du utgår bara från dig själv och dina egna känslor. Ingen fakta överhuvudtaget.
  • Anonym
    Anonym (29) skrev 2025-04-30 00:13:10 följande:

Att skylla på klimakteriet är bara ett svepskäl.
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27