• Anonym (Rob)

BMI för fetma sänks till 27

Jag tycker det är bra att man sänker BMI för fetma till 27 för personer över 40 år. Kan tycka den gränsen borde gälla alla dock.  Samtidigt borde man sänka gränsen för övervikt på kvinnor till bmi 22 då kvinnor har mindre muskler.

"Changes in body composition with ageing?increases in body fat and declines in muscle?mean that BMI is not accurate in predicting obesity in middle-aged and older adults.

BMI identified half as many over 40s with obesity as predicted by body fat percentage.
    A new lower BMI cut-off for obesity based on body fat percentage (27kg/m²) in the over 40s may be more appropriate than the existing WHO BMI threshold (30 kg/m²)."

easo.org/study-supports-lower-bmi-threshold-for-obesity-in-the-over-40s/
  • Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27
  • septembermamma2022
    Anonym (Hahahah) skrev 2025-05-01 13:42:03 följande:

Oj vad okunnig en del människor är och ätstörda. Tack för alla skratt 🤣

Detta verkar vara ett ämne som väcker många starka känslor hos användarna på Familjeliv. Jag trodde att denna "Rob" var ett troll, och ett riktigt bra sådant med tanke på alla arga och upprörda svar han fått. Men det säger han att han inte är. Dags att poppa en påse popcorn till känner jag.
  • Anonym (Palle)
    EnAnonumius skrev 2025-05-01 11:22:46 följande:
    Men herre gud...
    Du vill alltså inte ta till dig fakta? Det är var ditt svar signalerar.

Man måste inte "kategorisera" ett kön enbart när det handlar om fetma. Det som är ironioskt är ju som sagt att TS kategoriserar ju kvinnor, medan det är männen som är den överrepresenterade gruppen med feta personer.
    Vilka fakta är det jag inte tar till mig? Upplys mig gärna.
  • Anonym (Palle)
    Agda90 skrev 2025-05-01 09:54:35 följande:
    Men ge fan i att kategorisera kvinnor! 
    Om en kvinna väger 100 kg eller 50 har du inte med att göra!
    Sköt ditt eget!
    Om man vistas på ett allmänt diskussionsforum, så kan man nog inte bestämma exakt vad andra diskuterar och vad dom har för åsikter. Har du någonsin fungerat för dig förut?
  • EnAnonumius
    Anonym (Palle) skrev 2025-05-01 15:03:16 följande:
    Vilka fakta är det jag inte tar till mig? Upplys mig gärna.
    Varför kvinnorna är upprörda i denna tråden. Du fortsätter ju att (felaktigt) tjata om att "det är ju känsligare för kvinnorna detta.

När sanningen är den att det är TS punktmarkerande och kategoriserande om kvinnor och att han enbart pratar om kvinnors fetma, som gör kvinnorna förbannade i denna tråden.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Palle)
    EnAnonumius skrev 2025-05-01 16:16:04 följande:
    Varför kvinnorna är upprörda i denna tråden. Du fortsätter ju att (felaktigt) tjata om att "det är ju känsligare för kvinnorna detta.

När sanningen är den att det är TS punktmarkerande och kategoriserande om kvinnor och att han enbart pratar om kvinnors fetma, som gör kvinnorna förbannade i denna tråden.
    Om man är så övertygad av vad som är den absoluta sanningen är det svårt att diskutera vad sanningen egentligen är. Jag tror inte som du, men är beredd att lyssna på och bemöta dina argument.
  • EnAnonumius
    Anonym (Palle) skrev 2025-05-01 16:29:17 följande:
    Om man är så övertygad av vad som är den absoluta sanningen är det svårt att diskutera vad sanningen egentligen är. Jag tror inte som du, men är beredd att lyssna på och bemöta dina argument.
    Då kanske du kan ge din sida då om vads du tror TS punktmarkerar kvinnorna och fat-shaimar enbart kvinnorna i alla hans otalig fetma trådar.

Om du är beredd att lyssna och bemöta mina argument så kan du ju också passa på att förklara varför du väljer att utgå från att det handlar om "kvinnor är så könsliga för detta", när de skriver i klartext, från många kvinnor i tråden, att de inte tycker det är trevligt att han enbart hoppa på kvinnorna och klankar på kvinnorna om detta med fetma. 

Så nej det har inget med någon "absolut sanning" att göra (som du felaktigt hävdar), bara för att du läser extremt selektiv och hoppar över där kvinnor i denna tråden själva skriver att det är tröttsamt med TS kategorisering av enbart kvinnorna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Rob)

Det är ju spännande att kvinnorna hoppar på mig för att råka bry mig mer om kvinnors hälsa än mäns.  Det känns ju väldigt kontraproduktivt att hoppa på mig för att jag bryr mig om er.
    Vad det hela handlar om egentligen är att ni inte tål att höra att ni egentligen är överviktiga/feta. För att ni vill/orkar inte att ta tag i övervikten.
    Om ni är så oroade över mäns midjemått varför startar ni inga trådar om det ?  
    Kanske för att kvinnor skiter fullständigt i mäns hälsa.  De anser till och med att det är lite sexigt med dadbods.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-01 20:14:47 följande:

Det är ju spännande att kvinnorna hoppar på mig för att råka bry mig mer om kvinnors hälsa än mäns.  Det känns ju väldigt kontraproduktivt att hoppa på mig för att jag bryr mig om er.
    Vad det hela handlar om egentligen är att ni inte tål att höra att ni egentligen är överviktiga/feta. För att ni vill/orkar inte att ta tag i övervikten.
    Kanske för att kvinnor skiter fullständigt i mäns hälsa.  De anser till och med att det är lite sexigt med dadbods.

Och där kom tjatet om att du bryr dig sååå mycket om kvinnors hälsa och att kvinnor tycker det är sexigt med "dadbods" (ewww, jag hatar det ordet, det är nog det osexigaste ord som någonsin uppfunnits. Inte för att klanka ner på storvuxna män, men ordet "pappakropp" är verkligen inte sexigt)

Varför ska vi starta trådar om något som redan är allmänt känt? För att få överviktiga män att må sämre? Precis som du försöker göra med kvinnor?

Jag är sjuksköterska och jobbar dagligen med män och hjälper dem att gå ner i vikt om de behöver. Mer än du någonsin åstadkommit.
  • Anonym (J)

Du igen. Nu har jag sett dig diskutera vikt i sisådär 5-10 trådar. Vad håller du på med? Är du fixerad? 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-01 20:14:47 följande:

Dessutom finns det ju gott om män som föredrar större kvinnor så hur är det där med "dadbods" ens ett argument?
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27