• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • Jesper f
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 04:24:37 följande:
    Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

Nu har jag inte samma diagnos som dig, men jag har annan allvarlig ohälsa, och som jag ser det, det är en fråga om pespektiv i livet - glaset halvfullt/halvtomt.

Ja, man hamnar i situationen där vården - med facit på hand - faktiskt gjort fel. Men så tillvida de inte satt huvudet under armen eller benen på huvudet - det går att leva med, men vi själva måste göra det bästa av det. Och att göra det bästa av det ingår också att släppa gammalt för att gå framåt. Inte för att ingen gjort fel, men det går inte få en "rättvisa" på hur vi än gör. Hänt är hänt. Det viktigast är inte alltid varför någon gjort si eller så, sagt ditt eller datt, utan vägen framåt. Där vi måste ha fokus. Vad man vill med sitt liv.

Och du har helt rätt, det finns inte hjälp för alla diagnoser här i livet - jag är också ett levande exempel på det - men det går inte att fastna mentalt där. Det enda du kan göra är lära dig leva med det, lära känna dina egna svagheter/styrkor, och försöka anpassa det till "normala" livet/människor.

Desto mer varje dag går med dina tänkar, desto mindre dagar har du kvar att göra det du verkligen vill, och det är bara du som kan vilja att det ser annorlunda ut framåt, med eller utan diagnos, normalbegåvad eller specialbegåvad. Livet är samma möjlighet för oss alla, sen vilka vägar vi väljer och varför är olika. Men att göra ingenting är också ett val, och du kommer - ingenstans. Så frågan är, vart vill du att ditt liv ska ta vägen med dig?
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 04:43:14 följande:
    Tack

Men jo, mitt liv är förstört. Jag har haft ett fruktansvärt liv. Mycket här i livet är mitt egna fel. Men jag har fått jävligt mycket hjälp på traven att få det förstört. Jag har också haft det värre än dem allra flesta, åtminstone om man ser det till tidsera och land. Alltså, jag är ju i sverige i modern tid. 

Ändå de flesta? Vad vet du om det? Och är detta någon slags tävling? 

När jag var 15 kom jag inte ur sängen pga PANDAS, grova tvång och panik, skrik och gråt dygnet runt. Slutade äta och dricka. Kom ur sängen först kl 17 och sen var det dags igen med de nya ritualerna som tog timmar att göra. 

Jag fick inte rätt diagnos förrän 18 år senare. Så jag har gått runt och mått skit sedan dess och inte fått hjälp förrän nu senare. 

Jämför aldrig med andra. Alla har sin skit i bagaget. 

• Anonym (J)

Varför anser du dig haft det värre än de flesta? 

Disgnoser är så vanligt idag så varför skulle det sabba för dig.

Med tanke på hur du skriver, så var lite försiktig med vad du säger. Det där kan reta upp väldigt många. Eller snarare, göra väldigt många ledsna. För du har ingen jäkla aning om vad folk gått igenom. 

• Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2025-05-07 12:33:33 följande:

Ändå de flesta? Vad vet du om det? Och är detta någon slags tävling? 

När jag var 15 kom jag inte ur sängen pga PANDAS, grova tvång och panik, skrik och gråt dygnet runt. Slutade äta och dricka. Kom ur sängen först kl 17 och sen var det dags igen med de nya ritualerna som tog timmar att göra. 

Jag fick inte rätt diagnos förrän 18 år senare. Så jag har gått runt och mått skit sedan dess och inte fått hjälp förrän nu senare. 

Jämför aldrig med andra. Alla har sin skit i bagaget. 

Ja, livet är ju en tävling. Allt handlar tydligen om att vara framgångsrik, normal, och lycklig. Att inte vara en loser. 
    Förnekar inte att det finns personer som har haft det värre än jag. Men jag har haft det värre än många andra, om man ser till i sverige och i modern tid, inte 1800-talet eller ett fattigt U-land. 

Som sagt, mycket här i livet är såklart mitt egna fel. Men jag har fått hjälp på traven att få det förstört. Och det tycker jag är oförlåtligt.
  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2025-05-07 12:35:29 följande:

Varför anser du dig haft det värre än de flesta? 

Disgnoser är så vanligt idag så varför skulle det sabba för dig.

Med tanke på hur du skriver, så var lite försiktig med vad du säger. Det där kan reta upp väldigt många. Eller snarare, göra väldigt många ledsna. För du har ingen jäkla aning om vad folk gått igenom. 

Värre än dem flesta-mobbad i skolgången. 
    Diagnos. 
    Sexuella övergrepp i barndomen.
    En pappa som är super abusive och kladdig.
    Diskrimerad pga av en diagnos. 

Det är jag medveten om. Att det finns personer som har haft det tufft. Och värre än jag. 
    Men jag har fortfarande haft det värre än många.
    Jag har dessutom gjort många självmordsförsök, metoder som är ovanliga som kvinna i sverige. Jag och Alma är nog dem enda som har gjort så i Sverige. 
  • Anonym (J)

Men du kan inte säga att du har haft det värre än andra. Lägg av. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (J)

Och nej det är ingen tävling.

Jag har också blivit utsatt för det ena och det andra av killar. En förälder som sa att den ångrade den fick mig. Och den andra föräldern kapade kontakten i tre år. Supfester i hela barndomen. Mobbning. Blabla. 

Men säg aldrig så, att du haft det VÄRRE än andra. Det gör ont för många! 

Tänk om nån sagt så till dig.

• Anonym (J)
    Anonym (-) skrev 2025-05-07 12:46:54 följande:
    Det var ju en tävling, sa hon.
    Ja. men det är det inte 
  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2025-05-07 12:47:50 följande:

Och nej det är ingen tävling.

Jag har också blivit utsatt för det ena och det andra av killar. En förälder som sa att den ångrade den fick mig. Och den andra föräldern kapade kontakten i tre år. Supfester i hela barndomen. Mobbning. Blabla. 

Men säg aldrig så, att du haft det VÄRRE än andra. Det gör ont för många! 

Tänk om nån sagt så till dig.

Jag sa att jag har haft det värre än många. Inte alla. 

Jag hade klarat av att höra det.
Svar på tråden Jag är förbannad