Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:43:05 följande:
Värre än dem flesta-mobbad i skolgången.
Diagnos.
Sexuella övergrepp i barndomen.
En pappa som är super abusive och kladdig.
Diskrimerad pga av en diagnos.
Det är jag medveten om. Att det finns personer som har haft det tufft. Och värre än jag.
Men jag har fortfarande haft det värre än många.
Jag har dessutom gjort många självmordsförsök, metoder som är ovanliga som kvinna i sverige. Jag och Alma är nog dem enda som har gjort så i Sverige.
Ja, du har absolut haft det värre än väldigt måmga kvinnor i 30- årsåldern som vuxit upp i Sverige.
Löjligt av andra som skriver här på FL att haka upp sig på att någon annan skulle kunna ha haft det värre än du. Inte konstruktivt, även om det är så.
Men om du allvarligt själv tror att högskolestudier blir för svårt, så finns det ju andra utbildningar som leder till ett yrke. Det är ju bara ca 50 % av alla innevånare som har.en högskoleutbildning.
Det finns yrkesutbildningar på KomVux, på Yrkeshögskolan, lärlingsutbildningar och yrkesutbildningar på folkhögskolor.
Om du har riktiga skäl att tvivla på att du klarar en högskoleutbildning, och det inte bara är att du känner dig osäker när det gäller att pröva något nytt för att du har varit hemma så länge, ja i så fall är det onödigt att dra på sig studielån för högskolestudier. Det kan helt förstöra ens ekonomi om man sedan, efter utbildningen, inte får arbete.
Om du väljer ett annat yrke/utbildning, välj ett där det funns bra chans att få jobb!