• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • Anonym (Barnern)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-07 13:13:21 följande:
    Ovanligt bland kvinnor ja, men det är inte bara Alma som gjort det. Finns nog många som dig som "försökt". 

Men du vill hela tiden lägga fram att DU haft det så mycket värre än de flesta andra (vad vet du om det). DU är den enda förutom Alma (som faktiskt dog) i landet som försökt använda skjutvapen (källa på det). Vet du hur många självmordsförsök som görs av kvinnor varje år i Sverige? Är du insatt i vilken metod var och en använt?

Försök gå ur din egen bubbla en stund och se övriga världen, skulle nog göra dig gott tror jag. Nu ältar du bara och fastnar i "synd-om-mig-tänk" som du dessutom försöker få med andra på.
    Väldigt smart sätt att prata med någon som troligen är deprimerad. Grattis!  Ska du inte lära ut lite smarta sätt att göra det på när du ändå är igång?
  • Anonym (Barnern)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:43:05 följande:
    Värre än dem flesta-mobbad i skolgången. 
    Diagnos. 
    Sexuella övergrepp i barndomen.
    En pappa som är super abusive och kladdig.
    Diskrimerad pga av en diagnos. 

Det är jag medveten om. Att det finns personer som har haft det tufft. Och värre än jag. 
    Men jag har fortfarande haft det värre än många.
    Jag har dessutom gjort många självmordsförsök, metoder som är ovanliga som kvinna i sverige. Jag och Alma är nog dem enda som har gjort så i Sverige. 
    Ja, du har absolut haft det värre än väldigt måmga kvinnor i 30- årsåldern som vuxit upp i Sverige. 

Löjligt av andra som skriver här på FL att haka upp sig på att någon annan skulle kunna ha haft det värre än du. Inte konstruktivt, även om det är så.

Men om du allvarligt själv tror att högskolestudier blir för svårt, så finns det ju andra utbildningar som leder till ett yrke. Det är ju bara ca 50 % av alla innevånare som har.en högskoleutbildning.

Det finns yrkesutbildningar på KomVux, på Yrkeshögskolan, lärlingsutbildningar och yrkesutbildningar på folkhögskolor. 

Om du har riktiga skäl att tvivla på att du klarar en högskoleutbildning, och det inte bara är att du känner dig osäker när det gäller att pröva något nytt för att du har varit hemma så länge, ja i så fall är det onödigt att dra på sig studielån för högskolestudier. Det kan helt förstöra ens ekonomi om man sedan, efter utbildningen,  inte får arbete.

Om du väljer ett annat yrke/utbildning, välj ett där det funns bra chans att få jobb!
  • Anonym (Kim)

Intressant! Vilka metoder anser du vara ovanliga för kvinnor som suiciderar? Vilka metoder är typiskt manliga? Metoden brukar emellanåt vara avgörande för om det ska bli ett fullbordat eller avbrutet försök. Berätta gärna. Du har gjort flera försök. Hur gjorde du och vilka föröndeingsr gjorde du till andra gånger. Fast nu får vi ju inte tala öppet om sådant. Synd det. 

Kom ändå ihåg att att suicid är en permanent lösning på ett tillfällig problem. Riktigt hemskt och önskar ingen att få de tankarna och planerna. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Barnern)

Om du har tillgång till utlåtandet från utredningen som du gjorde i tonåren, så tycker jag att du ska be att få en genomgång av den av en psykolog.

I utlåtandet kan du bland annat läsa om hur din begåvning ser ut. Om du är stark på språkliga uppgifter, eller tänker bättre i bilder och diagram t.ex. 

Du kan också se på vilken nivå du hamnar på totalt. Trots att man är normalbegåvad, så kan man hamna högt, lågt eller mittemellan inom normalområdet. 

Om man hamnar lågt går det fint att ta ett vanligt jobb, men akademiska studier på universitetsnivå kan bli svårare.

Så det skulle kunna hjälpa dig att bestämma om du ska börja med högskolestudier eller ej om du visste vilken nivå som din begåvning är på.

• Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-07 13:13:21 följande:
    Ovanligt bland kvinnor ja, men det är inte bara Alma som gjort det. Finns nog många som dig som "försökt". 

Men du vill hela tiden lägga fram att DU haft det så mycket värre än de flesta andra (vad vet du om det). DU är den enda förutom Alma (som faktiskt dog) i landet som försökt använda skjutvapen (källa på det). Vet du hur många självmordsförsök som görs av kvinnor varje år i Sverige? Är du insatt i vilken metod var och en använt?

Försök gå ur din egen bubbla en stund och se övriga världen, skulle nog göra dig gott tror jag. Nu ältar du bara och fastnar i "synd-om-mig-tänk" som du dessutom försöker få med andra på.
    Det är extremt ovanligt att göra det i Sverige som kvinna.  Det finns statistik på det. 

Ja, det finns statistik på självmordsmetoder i Sverige. 

Jag tycker inte synd om mig själv för fem öre.
    Jag är mest arg. Arg på mig själv givetvis, men också på dem andra som har hjälpt mig för att få livet förstört. 
  • Anonym (.)

Sedan är det mest säkra sättet att ta livet av sig är med ett skjutvapen. 
    Men inte ens då är det 100% säkert.  Det finns fall med personer som har försökt ''blow their brains out''. Och istället få severly disfurged ansikte. Och hjärnskada. 

• Anonym (Inte bara du!!)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:43:05 följande:
    Värre än dem flesta-mobbad i skolgången. 
    Diagnos. 
    Sexuella övergrepp i barndomen.
    En pappa som är super abusive och kladdig.
    Diskrimerad pga av en diagnos. 

Det är jag medveten om. Att det finns personer som har haft det tufft. Och värre än jag. 
    Men jag har fortfarande haft det värre än många.
    Jag har dessutom gjort många självmordsförsök, metoder som är ovanliga som kvinna i sverige. Jag och Alma är nog dem enda som har gjort så i Sverige. 
    Tror du verkligen på det att det är bara du som har haft det tufft?
    Jag blev också mobbad, från 2:an t.o.m 9:an.
    Min pappa var alkoholist när han levde.
    Min mamma är tablettmissbrukare  och har utsatt mig för psykisk misshandel under många år. 
    Sexuella övergrepp från min styvfar och min s.k mamma påstod att jag ljög eftersom jag bara är en "jävla oäkting".
    Diagnos.
    Några självmordsförsök. 

Så exakt VAD är det som gör att DU har det värst?
  • Anonym (.)
    Anonym (Inte bara du!!) skrev 2025-05-09 17:02:42 följande:
    Tror du verkligen på det att det är bara du som har haft det tufft?
    Jag blev också mobbad, från 2:an t.o.m 9:an.
    Min pappa var alkoholist när han levde.
    Min mamma är tablettmissbrukare  och har utsatt mig för psykisk misshandel under många år. 
    Sexuella övergrepp från min styvfar och min s.k mamma påstod att jag ljög eftersom jag bara är en "jävla oäkting".
    Diagnos.
    Några självmordsförsök. 

Så exakt VAD är det som gör att DU har det värst?
    Jag har inte sagt att jag är den enda som har haft det tufft.
    Jag säger att jag har haft det värre än många, men inte alla. 
  • Anonym (Inte bara du!!)
    Anonym (.) skrev 2025-05-09 17:06:02 följande:
    Jag har inte sagt att jag är den enda som har haft det tufft.
    Jag säger att jag har haft det värre än många, men inte alla. 
    Du är INTE den enda som har haft det "värre än många andra ".
    Läste du vad jag skrev ?
Svar på tråden Jag är förbannad