• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • Anonym (.)
    Anonym (Kim) skrev 2025-06-16 16:05:55 följande:
    Du har inga tillfälliga problem säger du. Men din lösning på problemen är definitivt och oåterkalleligt. Om du ser allt i svart så vad väntar du på? Du kan ju inte hålla på och älta samma år ut och år in. Dissa den hjälp du erbjuds med att det är dåligt och funkar inte. Hur skulle det optimala vara för dig? Vad behöver du får att komma upp på banan? Om det inte finns något att göra så gör det du finner bäst. 
    Nu håller du käften. 

Jag dissar ingen hjälp. Tvärtom. Jag går till öppenpsykiatrin många gånger. 

Du är ju för fan inte klok. Du är på riktigt helt empatilös. 
  • Anonym (.)
    Du har inga tillfälliga problem säger du. Men din lösning på problemen är definitivt och oåterkalleligt. Om du ser allt i svart så vad väntar du på? Du kan ju inte hålla på och älta samma år ut och år in. Dissa den hjälp du erbjuds med att det är dåligt och funkar inte. Hur skulle det optimala vara för dig? Vad behöver du får att komma upp på banan? Om det inte finns något att göra så gör det du finner bäst. 
    Vad är det jag ältar?

Svart och vit..
    Det är det jag säger till mig själv och andra att det inte är.
  • Anonym (.)
    Vad jag väntar på...

Jag har försökt ta livet av mig. 
    Jag väntar inte ett skit. 

Dina ord kan uppfattas som hets till självmord. 
    Det är inte okej. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (.) skrev 2025-06-16 22:47:15 följande:
    Vad jag väntar på...

Jag har försökt ta livet av mig. 
    Jag väntar inte ett skit. 

Dina ord kan uppfattas som hets till självmord. 
    Det är inte okej. 

Ja så kan det uppfattas. Det är ditt val att ta livet av dig. Ditt och ingen annans. Du är själv ansvarig för de val du gör. Det kan du inte lägga på andra. 

Jag tycker inte du ska suicidera utan söka hjälp. Våga prova det. Vänta inte längre på att söka vård. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Kim) skrev 2025-06-16 23:34:33 följande:

Ja så kan det uppfattas. Det är ditt val att ta livet av dig. Ditt och ingen annans. Du är själv ansvarig för de val du gör. Det kan du inte lägga på andra. 

Jag tycker inte du ska suicidera utan söka hjälp. Våga prova det. Vänta inte längre på att söka vård. 

Tror du på riktigt att man får all hjälp man behöver bara man ber om det?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (.) skrev 2025-06-16 22:31:38 följande:
    Nu håller du käften. 

Jag dissar ingen hjälp. Tvärtom. Jag går till öppenpsykiatrin många gånger. 

Du är ju för fan inte klok. Du är på riktigt helt empatilös. 
    Inte en chans. Bra du går till övm. Ni får gör sen bra plan där. Visst är det hemskt att jag som är så jävla empatilös är den som jobbar både i öppen och slutenvård. Ska kolla om mina patienter och kollegor tycker jag är empatilös. 
  • EpicF
    vxx skrev 2025-06-16 14:50:13 följande:

Har du missuppfattat vad som anses med normalbegåvad, och förväxlar det med andra nedsatta funktioner? 
    Normalbegåvad avser den intelligens som mäts via olika IQ-tester. Är du under 70, räknas du som svagbegåvad. Allt över 70 räknas som normalbegåvad. Att vara särbegåvad innebär att du har ett IQ över 130. 

Det du verkar vilja syfta på är de olika områden som en autistisk person kan ha nedsatt eller begränsad förmåga inom. Det är viktigt att komma ihåg att autismspektrat är ett neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och omfattar mer än saker som social förmåga.

Social förmåga var ett exempel på ETT område man kan ha svårigheter i. 

Förstod du heller det? Tror du ska läsa inlägget igen. 
  • Anonym (Barnern)
    Anonym (Kim) skrev 2025-06-17 12:11:56 följande:
    Inte en chans. Bra du går till övm. Ni får gör sen bra plan där. Visst är det hemskt att jag som är så jävla empatilös är den som jobbar både i öppen och slutenvård. Ska kolla om mina patienter och kollegor tycker jag är empatilös. 
    Det finns personer med olika kompetens som arbetar inom psykiatrin.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Barnern) skrev 2025-06-18 11:02:44 följande:
    Det finns personer med olika kompetens som arbetar inom psykiatrin.

Absolut. Stor bredd på specialitet. Olika inriktningar på terapier bland behandlarna. Läkarna är ju gamla förhärdade psykiatriker som handleder de yngre. Himla kul med ST/BT. Många AT har potential. 

Som i alla branscher passar inte alla ihop med sina kunder. Vår bransch har ett ytterligt speciellt klientel. Jäkla blandning kan man säga. Därför är detta bra att ha till exemplifieringar. 

• Anonym (.)
    Anonym (Kim) skrev 2025-06-16 23:34:33 följande:

Du är efterbliven.
    Jag har ju sökt vård pga. 
  • Anonym (Barnern)
    Anonym (.) skrev 2025-06-18 17:34:55 följande:
    Du är efterbliven.
    Jag har ju sökt vård pga. 
    Kära TS, du får inte den hjälp som du behöver här. Det finns människor här som tycker att det är roligt att få dig arg.

Eftersom du har haft svårt att få hjälp inom psykiatrin, så kanske du ska vända dig till en diakon i Svenska kyrkan. Man behöver inte vara troende eller religiös för att få samtal med en diakon. Det räcker med att man mår psykiskt dåligt. Det är inte terapi utan stödsamtal.

Ibland har Habiliteringen också möjlighet att ge samtalsstöd. Har man en autismdiagnos har man rätt till minst ca 8 samtal där. Det kallas att man får råd och stöd enligt LSS. Men eftersom du är missnöjd med din diagnos så kanske du inte vill vända dig dit. 

Har du en depression eller tydlig ångest så finns det möjlighet att söka stöd på en del vårdcentraler, som har terapiutbildad personal. 
    Ibland kan man få stödsamtal av en kuraatoe där. 

Man måste söka sig fram för att finna bra stöd i livet.
  • Anonym (.)
    Märks att du är skötare. Skötare är ofta white-trash och lågbegåvade. 
    Konstiga människor lockas till det yrket. 
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2025-06-21 14:41:04 följande:
    Som du då. 
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2025-06-21 15:28:14 följande:
    Som du då. 
    Oj, vad kränkt jag blev. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (.) skrev 2025-06-21 14:41:04 följande:
    Nja du har lite fel där. Har många bra skötare på min avdelning. Har en helt annan yrkestitel. Sorry att jag inte lever upp till dina antaganden. 
Svar på tråden Jag är förbannad