• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 10:19:39 följande:
    Ja, det menar jag. 

Jag har blivit sämre bemött utav vården pga av en Asperger-diagnos. Och det är så himla idiotiskt. 
    På vilket sätt har du blivit somre bemött av värden efter stt du fått din diagnos?

Dina svårigheter och din personligen finns där även utan diagnos. 
  • Anonym (Jaha)

Har en särbo med en son med någon form av kombo.
    Lynnig och ombytlig i mående och humör. Jag har ingen aaaning om hur jag ska bemöta.
    Om man ringer sin morsa och diskuterar vinterdäck till en bil som man inte ens äger? Att flytta ett köksbord blir ett projekt på flera veckor?
    Har full respekt för kombos men jag som förälder hade ställt krav.

• Jemp
    EpicF skrev 2025-05-06 22:57:39 följande:

Som jag har skrivit tidigare, är man hemt oförmögen att som 18-åring (inte 20 som du gett uttryck för tidigare) att säga nej, så är en diagnos nödvändig för att man ska komma någonstans här i livet. 

Nja, man är inte helt normalbegåvad när man har diafnosen Aspberger, eller numera diagnos inom autismspektrumet. Hade man varit normalbegåvad hade man inte haft någon diagnos öht. 

Normalbegåvning och autism har inte med varandra att göra. Dvs givetvis kan man vara/ha båda delarna.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 04:43:14 följande: Jag har också haft det värre än dem allra flesta, åtminstone om man ser det till tidsera och land. Alltså, jag är ju i sverige i modern tid. 
    Åh du och din offerkofta, du vill gärna tala om i varje tråd att du minsann har det värst av alla. Kan du bara sluta gnälla och ta tag i ditt liv och sluta gömma dig bakom ursäkter. Bara DU är ansvarig för ditt liv!
  • Anonym (.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-06 22:50:11 följande:

Du var ju uppenbarligen i behov av diagnos, annars hade du inte fått en utredning. 
    Om ditt liv är "förstört" så är det pga saker du valt att göra, inte några ord på ett 10år gammalt papper.

Jo, mitt liv förstördes pga av jag fick en diagnos på papper.

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av det. Allvarlig diskrimering.
  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-07 11:13:28 följande:
    Åh du och din offerkofta, du vill gärna tala om i varje tråd att du minsann har det värst av alla. Kan du bara sluta gnälla och ta tag i ditt liv och sluta gömma dig bakom ursäkter. Bara DU är ansvarig för ditt liv!
    Jag vet det. Du har såklart rätt i det.

Men som jag säger. Jag har fått hjälp på traven att få det förstört. 
  • Anonym (.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-06 22:50:11 följande:

Du var ju uppenbarligen i behov av diagnos, annars hade du inte fått en utredning. 
    Om ditt liv är "förstört" så är det pga saker du valt att göra, inte några ord på ett 10år gammalt papper.

Du har inte koll på läget.

Jo, det är vanligt att bli diskriminerad pga Aspergers. Läs runt lite på Aspergerforum. 
  • Tremere
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 11:35:53 följande:
    Du har inte koll på läget.

Jo, det är vanligt att bli diskriminerad pga Aspergers. Läs runt lite på Aspergerforum. 

Men det är ju typ bara sjukvården som känner till din diagnos om du inte öppet går och berättar om den.
    Och har du inte berättat för andra om din diagnos och ändå blivit särbehandlad så beror det ju på dig själv.
    Då har du antagligen betett dig på ett sätt som är avvikande för normen och därmed blivit olika behandlad.

Jag köper inte att man diskriminerar någon enbart för deras diagnos utan det ligger med stor sannolikhet mer bakom.

Men varje tråd jag ser där du skriver så ger du aldrig konkreta exempel på hur du blivit diskriminerad.

• Anonym (.)
    Tremere skrev 2025-05-07 12:11:55 följande:

Men det är ju typ bara sjukvården som känner till din diagnos om du inte öppet går och berättar om den.
    Och har du inte berättat för andra om din diagnos och ändå blivit särbehandlad så beror det ju på dig själv.
    Då har du antagligen betett dig på ett sätt som är avvikande för normen och därmed blivit olika behandlad.

Jag köper inte att man diskriminerar någon enbart för deras diagnos utan det ligger med stor sannolikhet mer bakom.

Men varje tråd jag ser där du skriver så ger du aldrig konkreta exempel på hur du blivit diskriminerad.

Jo, sjukvården har visst behandlad mig annorlunda. 
    Det är tyvärr vanligt att bli diskrimerad pga en diagnos. 

www.gp.se/nyheter/sverige/blev-av-med-jobbet-som-lokforare-efter-diagnos.968ef008-8b73-4730-880f-96ee9a04dece
  • Anonym (E)
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 10:19:39 följande:
    Ja, det menar jag. 

Jag har blivit sämre bemött utav vården pga av en Asperger-diagnos. Och det är så himla idiotiskt. 
    Låt säga att det stämmer. Men hur har det förstört ditt liv? Du måste förstå att du måste vara mer konkret i vad som faktiskt skett om du ska kunna få adekvata svar.
Svar på tråden Jag är förbannad