Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:38:13 följande:
Ja, livet är ju en tävling. Allt handlar tydligen om att vara framgångsrik, normal, och lycklig. Att inte vara en loser.
Förnekar inte att det finns personer som har haft det värre än jag. Men jag har haft det värre än många andra, om man ser till i sverige och i modern tid, inte 1800-talet eller ett fattigt U-land.
Som sagt, mycket här i livet är såklart mitt egna fel. Men jag har fått hjälp på traven att få det förstört. Och det tycker jag är oförlåtligt.
Ja, jag är övertygad om att du kan ha blivit fel behandlad, kanske av dina föräldrar, av vården, skolan eller av arbetsförmedlingen.
Något måste uppenbarligen ha hänt, eftersom du känner att så mycket har blivit förstört.
Dessutom ville du inte göra utredningen. Normalt gör man inte utredningar om en myndig person inte vill det.
Man behöver ju testa och fråga personen om en massa saker under utredningen.
Jag vet att stödet för personer med Aspegers syndrom många gånger har varit dåligt i skolan och på Arbetsförmedlingen.
Hälften av alla som har diagnosen Aspergers syndrom och högfungerande autism, har inget arbete. Det vet jag för att jag har arbetat inom området.Men den andra hälften har det! Ofta med hjälp från Arbetsförmedlingen att få ett anpassat arbete, som en ingång till ett vanligt arbete. Ibland genom arbetsträning eller Samhall också.
Men du behöver med pyttesteg gå mot en bättre vardag ändå. För att ditt liv är ditt, och ingen annans.
Om du vill söka jobb på egen hand, sök sommarjobb av olila slag, för att få in en fot.på arbetsmarknaden. Sök sådana som är helt okvalificerade, för att stegvis arbeta dig upp.
Din diagnos är HEMLIG och skyddas av sjukhussekretess. Ingen utom Trafilverket och Pliktverket kan tvinga dig att uppge den (eller om du vill söka rill att bli pilot). De flesta med Asperger kan skaffa körkort. Vill du ha någon typ av personförsäkring kan du också ibland behöva uppge den, för att försäkrimgen ska gälla.
Annars behöver du inte nämna den för någon!
Om man har haft en dålig uppväxt/skolgåmg ksn man ha svårt att mita på andra. Men man kan hitta människor som i alla fall vill hjälpa en.