• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:51:28 följande:
    Jag sa att jag har haft det värre än många. Inte alla. 

Jag hade klarat av att höra det.

Mm okej.

Har du prata med en samtalsterapeut? De finns på vårdcentralen och du kan boka tid själv 

• Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:51:28 följande:
    Jag sa att jag har haft det värre än många. Inte alla. 

Jag hade klarat av att höra det.
    Jag blev riktigt upprörd för den meningen iallafall och jag hoppas du förstår varför. Och inte säger så till andra. 
  • Anonym (J)

Det du kan göra för att må bättre är det här; 

Fixa det grundläggande. 

Börja med en sak i taget. 

- Vänd på dygnet, du skrev inlägget mitt i natten så jag antar at du är uppe om nätterna?

- Gå upp tidigt på morgonen. Gå en promenad, ute i skogen. 

- Ät på regelbundna tider. 

- Laga matlådor. 

- Rör dig. 

Det där grundläggande är viktigt för välmåendet 

• Anonym (Suck)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:43:05 följande:
    Jag har dessutom gjort många självmordsförsök, metoder som är ovanliga som kvinna i sverige. Jag och Alma är nog dem enda som har gjort så i Sverige. 
    Försöker du antyda att du skjutit dig? Hur i helvete överlevde du det? Min förälder sköt sig och jag var den som hittade och ingen människa på jorden hade överlevt det kan jag säga. 

Vad är det för mani du verkar ha att du vill framstå unik och den enda i ditt slag?
  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-07 13:00:31 följande:
    Försöker du antyda att du skjutit dig? Hur i helvete överlevde du det? Min förälder sköt sig och jag var den som hittade och ingen människa på jorden hade överlevt det kan jag säga. 

Vad är det för mani du verkar ha att du vill framstå unik och den enda i ditt slag?
    Jag försökte göra det ja.

Det lyckades inte för att pistolen var antikt. Trodde att det var en modern grej jag fick. 

Har ingen mani. Vet bara att det är ovanligt att göra, eller försöka göra det i Sveige som kvinna. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 13:08:47 följande:

Det lyckades inte för att pistolen var antikt. Trodde att det var en modern grej jag fick. 

Har ingen mani. Vet bara att det är ovanligt att göra, eller försöka göra det i Sveige som kvinna. 
    Ovanligt bland kvinnor ja, men det är inte bara Alma som gjort det. Finns nog många som dig som "försökt". 

Men du vill hela tiden lägga fram att DU haft det så mycket värre än de flesta andra (vad vet du om det). DU är den enda förutom Alma (som faktiskt dog) i landet som försökt använda skjutvapen (källa på det). Vet du hur många självmordsförsök som görs av kvinnor varje år i Sverige? Är du insatt i vilken metod var och en använt?

Försök gå ur din egen bubbla en stund och se övriga världen, skulle nog göra dig gott tror jag. Nu ältar du bara och fastnar i "synd-om-mig-tänk" som du dessutom försöker få med andra på.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 13:08:47 följande:

Ovanligt bland kvinnor ja, men det är inte bara Alma som gjort det. Finns nog många som dig som "försökt". 

Men du vill hela tiden lägga fram att DU haft det så mycket värre än de flesta andra (vad vet du om det). DU är den enda förutom Alma (som faktiskt dog) i landet som försökt använda skjutvapen (källa på det). Vet du hur många självmordsförsök som görs av kvinnor varje år i Sverige? Är du insatt i vilken metod var och en använt?

Försök gå ur din egen bubbla en stund och se övriga världen, skulle nog göra dig gott tror jag. Nu ältar du bara och fastnar i "synd-om-mig-tänk" som du dessutom försöker få med andra på.
  • Anonym (Barnern)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 12:38:13 följande:
    Ja, livet är ju en tävling. Allt handlar tydligen om att vara framgångsrik, normal, och lycklig. Att inte vara en loser. 
    Förnekar inte att det finns personer som har haft det värre än jag. Men jag har haft det värre än många andra, om man ser till i sverige och i modern tid, inte 1800-talet eller ett fattigt U-land. 

Som sagt, mycket här i livet är såklart mitt egna fel. Men jag har fått hjälp på traven att få det förstört. Och det tycker jag är oförlåtligt.
    Ja, jag är övertygad om att du kan ha blivit fel behandlad, kanske av dina föräldrar, av vården, skolan eller av arbetsförmedlingen.
    Något måste uppenbarligen ha hänt, eftersom du känner att så mycket har blivit förstört.

Dessutom ville du inte göra utredningen. Normalt gör man inte utredningar om en myndig person inte vill det. 
    Man behöver ju testa och fråga personen om en massa saker under utredningen.

Jag vet att stödet för personer med Aspegers syndrom många gånger har varit dåligt i skolan och på Arbetsförmedlingen.

Hälften av alla som har diagnosen Aspergers syndrom och högfungerande autism, har inget arbete. Det vet jag för att jag har arbetat inom området.Men den andra hälften har det! Ofta med hjälp från Arbetsförmedlingen att få ett anpassat arbete, som en ingång till ett vanligt arbete. Ibland genom arbetsträning eller Samhall också.

Men du behöver med pyttesteg gå mot en bättre vardag ändå. För att ditt liv är ditt, och ingen annans.

Om du vill söka jobb på egen hand, sök sommarjobb av olila slag, för att få in en fot.på arbetsmarknaden. Sök sådana som är helt okvalificerade, för att stegvis arbeta dig upp. 

Din diagnos är HEMLIG och skyddas av sjukhussekretess. Ingen utom Trafilverket och Pliktverket kan tvinga dig att uppge den (eller om du vill söka rill att bli pilot). De flesta med Asperger kan skaffa körkort. Vill du ha någon typ av personförsäkring kan du också ibland behöva uppge den, för att försäkrimgen ska gälla. 
    Annars behöver du inte nämna den för någon!
    Om man har haft en dålig uppväxt/skolgåmg ksn man ha svårt att mita på andra. Men man kan hitta människor som i alla fall vill hjälpa en.
  • Anonym (Barnern)

Om man har haft en dålig uppväxr/skolgåmg kan man ha svårt att lita på andra. Men man kan hitta människor som i alla fall vill hjälpa en.

Svar på tråden Jag är förbannad