• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • Anonym (Barnern)
    Anonym (Inte bara du!!) skrev 2025-05-09 17:02:42 följande:
    Tror du verkligen på det att det är bara du som har haft det tufft?
    Jag blev också mobbad, från 2:an t.o.m 9:an.
    Min pappa var alkoholist när han levde.
    Min mamma är tablettmissbrukare  och har utsatt mig för psykisk misshandel under många år. 
    Sexuella övergrepp från min styvfar och min s.k mamma påstod att jag ljög eftersom jag bara är en "jävla oäkting".
    Diagnos.
    Några självmordsförsök. 

Så exakt VAD är det som gör att DU har det värst?
    Har du autism. t.ex?

Det är helt värdelöst att jämföra lidande. Antingen har man haft en hygglig barndom, en barndom med vissa svårigheter eller en med stora svårigheter. 

De som har haft stora svårigheter har också mycket  större saker att kämpa med. Både med inre saker och sådant som att ens skolgång kan ha förstörts, så att man inte kunnat genomföra den eller har mycket låga betyg.

Det är ingen id'e att fundera över vem som haft det värst. Istället behöver man själv försöka känna självmedkänsla och fundera på hur det skulle kunna bli bättre. 

Du har väl också rätt att vara förbannad och ledsen, efter det som du har gått igenom! Ja! 

Sedan är frågan hur man kan få stöd för att klara sig och gå framåt. Ibland är det svårt att hitta rätt.

Den enda fördelen med att ha haft en tuff uppväxt är att man till slut får till något som börjar likna ett hyggligt liv, så har man vett att uppskatta det.

Andra, med mer harmoniska uppväxter, kan ständigt vilja ha mer och bättre av allt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-07 13:13:21 följande:
    Ovanligt bland kvinnor ja, men det är inte bara Alma som gjort det. Finns nog många som dig som "försökt". 

Men du vill hela tiden lägga fram att DU haft det så mycket värre än de flesta andra (vad vet du om det). DU är den enda förutom Alma (som faktiskt dog) i landet som försökt använda skjutvapen (källa på det). Vet du hur många självmordsförsök som görs av kvinnor varje år i Sverige? Är du insatt i vilken metod var och en använt?

Försök gå ur din egen bubbla en stund och se övriga världen, skulle nog göra dig gott tror jag. Nu ältar du bara och fastnar i "synd-om-mig-tänk" som du dessutom försöker få med andra på.
    Här har du svart och vit på att det finns statistik på att det är ovanligt som kvinna att försöka ta livet av sig med skjutvapen.

Så lägg ner!!!!!!!! 
    Varför säger du saker som dessutom är fel?
    För det är fakta att det är ovanligt som kvinna att försöka skjuta sig själv. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-07 18:21:18 följande:

Intressant! Vilka metoder anser du vara ovanliga för kvinnor som suiciderar? Vilka metoder är typiskt manliga? Metoden brukar emellanåt vara avgörande för om det ska bli ett fullbordat eller avbrutet försök. Berätta gärna. Du har gjort flera försök. Hur gjorde du och vilka föröndeingsr gjorde du till andra gånger. Fast nu får vi ju inte tala öppet om sådant. Synd det. 

Kom ändå ihåg att att suicid är en permanent lösning på ett tillfällig problem. Riktigt hemskt och önskar ingen att få de tankarna och planerna. 

Det finns statistik på självmordsförsök på folkhälsomyndigheten.
    Ja, det finns skillnader på hur män och kvinnor försöker ta sin liv.
    Står på folkhälsomyndigheten att skjutning bland kvinnor förekommer knappt. 

Har inga tillfälliga problem.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2025-05-07 11:17:38 följande:
    Jo, mitt liv förstördes pga av jag fick en diagnos på papper.

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av det. Allvarlig diskrimering.
    På vilket sätt?
  • Anonym (Omg)
    EpicF skrev 2025-05-06 22:57:39 följande:

Som jag har skrivit tidigare, är man hemt oförmögen att som 18-åring (inte 20 som du gett uttryck för tidigare) att säga nej, så är en diagnos nödvändig för att man ska komma någonstans här i livet. 

Nja, man är inte helt normalbegåvad när man har diafnosen Aspberger, eller numera diagnos inom autismspektrumet. Hade man varit normalbegåvad hade man inte haft någon diagnos öht. 

Både jag och mina barn har aspergers och vi är långt över "normalbegåvade". Du behöver läsa på och sluta tro så mycket.
  • EpicF
    Anonym (Omg) skrev 2025-06-16 06:58:08 följande:
    Både jag och mina barn har aspergers och vi är långt över "normalbegåvade". Du behöver läsa på och sluta tro så mycket.
    Hade ni varit helt normalbegåvad (då inom allt) så hade ni inte haft diagnos. 

De med diagnos aspberger/autismspektrat är inte normalbegåvad inom allt utan har olika svårigheter och i olika grader. 
    Många kan vara duktiga på att studera (endel kan behöva hjälp med struktur), men totalt sakna social förmåga. 

Jag tror inte, jag vet. 
  • vxx
    EpicF skrev 2025-06-16 10:45:09 följande:
    Hade ni varit helt normalbegåvad (då inom allt) så hade ni inte haft diagnos. 

De med diagnos aspberger/autismspektrat är inte normalbegåvad inom allt utan har olika svårigheter och i olika grader. 
    Många kan vara duktiga på att studera (endel kan behöva hjälp med struktur), men totalt sakna social förmåga. 

Jag tror inte, jag vet. 

Har du missuppfattat vad som anses med normalbegåvad, och förväxlar det med andra nedsatta funktioner? 
    Normalbegåvad avser den intelligens som mäts via olika IQ-tester. Är du under 70, räknas du som svagbegåvad. Allt över 70 räknas som normalbegåvad. Att vara särbegåvad innebär att du har ett IQ över 130. 

Det du verkar vilja syfta på är de olika områden som en autistisk person kan ha nedsatt eller begränsad förmåga inom. Det är viktigt att komma ihåg att autismspektrat är ett neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och omfattar mer än saker som social förmåga.

• Anonym (Kim)
    Anonym (.) skrev 2025-06-16 04:26:56 följande:
    Det finns statistik på självmordsförsök på folkhälsomyndigheten.
    Ja, det finns skillnader på hur män och kvinnor försöker ta sin liv.
    Står på folkhälsomyndigheten att skjutning bland kvinnor förekommer knappt. 

Har inga tillfälliga problem.
    Du har inga tillfälliga problem säger du. Men din lösning på problemen är definitivt och oåterkalleligt. Om du ser allt i svart så vad väntar du på? Du kan ju inte hålla på och älta samma år ut och år in. Dissa den hjälp du erbjuds med att det är dåligt och funkar inte. Hur skulle det optimala vara för dig? Vad behöver du får att komma upp på banan? Om det inte finns något att göra så gör det du finner bäst. 
  • Anonym (Barnern)
    vxx skrev 2025-06-16 14:50:13 följande:

Har du missuppfattat vad som anses med normalbegåvad, och förväxlar det med andra nedsatta funktioner? 
    Normalbegåvad avser den intelligens som mäts via olika IQ-tester. Är du under 70, räknas du som svagbegåvad. Allt över 70 räknas som normalbegåvad. Att vara särbegåvad innebär att du har ett IQ över 130. 

Det du verkar vilja syfta på är de olika områden som en autistisk person kan ha nedsatt eller begränsad förmåga inom. Det är viktigt att komma ihåg att autismspektrat är ett neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och omfattar mer än saker som social förmåga.

Nej, det här är fel. Så här ser det ungefär ut när det gäller intelligens:

(man får för övrigt inte diagnosen intellektuell funktionsnedsättning om man inte har några svårigheter med att klara sig självständigt inom alla områden i livet.)

Ligger man under ca 70 så erbjuds man särskola (numera anpassad skola). Då är man alltså  funktionsnedsatt. 

Ligger man ungefär mellan 70-82 så är man normalbegåvad, men åt det svagare hållet.

Vid 120 är man inom normalbegåvad men åt det högre hållet.

Över 130 har man en särskilt hög begåvning.

De flesta av oss ligger i mittenområdet.

DU KAN HA AUTISM OCH VARA HÖGBEGÅVAD, MEDELBEGÅVAD ELLER LÅGBEGÅVAD ( ELLER HA EN  SÅ LÅG BEGÅVNING ATT DU ÄR FUNKTIONSNEDSATT)

Framgång i livet bygger inte bara på intelligens, viktigt att komma ihåg det!
  • Anonym (Autism)

Du behöver inte berätta att du har Asperger för någon. Den enda gången det påverkar är om du ska ta körkort och du kan inte ha vissa jobb som typ polis det suger men är absolut inte tillräckligt för att förstöra helt sitt liv. Jag har en autismdiagnos som jag anser är felaktig jag går inte runt och surar över det. 

Svar på tråden Jag är förbannad