• Anonym (Mamma)

Sorgen att inte få en dotter?

Känsligt ämne så TW.

Hur jobbar man med sorgen att inte få en dotter? Har två söner som jag älskar oändligt, men jag har samtidigt en saknad och sorg över dottern som aldrig blev. Och jag skäms så.

Jag har alltid stått väldigt nära min egen mamma, vi har rest ihop, gått på spa, pratat om allt och i vuxen ålder har hon varit både en mamma och en väninna. Jag är väl rädd att inte kunna uppleva samma med mina söner. 

De är också utseendemässigt väldigt lika sin pappa.

Min man har ett mkt bättre förhållande till sin far än sin mor med, och hans far är den absolut yngste av barnens far/morföräldrar så barnen får också mest input från min mans sida och där är det just en kraftig övervikt på män. De är alla otroligt snälla män, men de är inte av typen som direkt går på spa med sina fruar eller vet vilken parfym hon gillar. Så jag är också lite smått oroad att mina söner helt enkelt tar efter det. Och jag blir då rätt ensam i familjen.

Jag skäms för hur jag känner då jag älskar mina barn, men ser hur andra mammor och deras döttrar verkar bonda i vuxen ålder och är så rädd att bli utanför. Jag lägger ned massor av tid på mina barn men ja, hur vet man om det räcker? Särskilt när de har så många vuxna män i sin närhet att knyta an till liksom som förebilder.

Min man vill absolut inte ha fler än två barn så den dörren är stängd.

• Svar på tråden Sorgen att inte få en dotter?
  • Anonym (Normal)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-06 08:43:27 följande:
    Det är skillnad att bli besviken på att en person är en person.

Barn är ju inte ägodelar som man skaffar för att de passar in i ens livsstil eller ska uppfylla ens behov. Barn är sina egna individer som man får att vårda och fostra under deras uppväxt. 

Att ha förutfattade meningar om att pojkar är si eller så, och inte kan ha starka band med sin mamma (!) det är fruktansvärt. och kommer troligen att påverka hur de pojkarna har det med sin mamma.

Och en lika förutfattad mening att flickor är si eller så och kommer att ha starka band med sin mamma. Även det blir en felaktigt utgångspunkt för föräldraskapet. Barnet finns inte till för att mamman ska ha en kompis att gå på spa med. 

Barn bör växa upp med föräldrar som ser dem som individer och egna personer, inte behovsuppfyllare till mamman.
    Ja, och det är skillnad på att vara besviken på att en person är en person, och att vara besviken på att man inte fick en dotter. Men du verkar inte kunna skilja på det.

pojkar och flickor, män och kvinnor är olika, men det är en annan femma.

Inget som säger att hennes existerande barn är behovsuppfyllare, eller att de inte blir sedda som egna personer/individe?

Hennes önskan om en dotter har inget med sönerna att göra. Om du inte hittar choklad i kylen, när du vill ha choklad, så hatar du väl inte mjölk för det!

Det du håller på med är lite som ?whataboutthism?. Osmaklig kan du vara själv!
  • Anonym (näv)
    Anonym (Normal) skrev 2025-05-06 09:13:29 följande:
    Ja, och det är skillnad på att vara besviken på att en person är en person, och att vara besviken på att man inte fick en dotter. Men du verkar inte kunna skilja på det.

Inget som säger att hennes existerande barn är behovsuppfyllare, eller att de inte blir sedda som egna personer/individe?

Hennes önskan om en dotter har inget med sönerna att göra. Om du inte hittar choklad i kylen, när du vill ha choklad, så hatar du väl inte mjölk för det!

Det är osmakligt  och väldigt märkligt att jämföra ett barn med choklad. Men det går väl i linje med hur du och TS verkar se på barn: de ska vara chokladen i mammans liv. 

Hennes önskan om en dotter bottnar i tankar om att dottern ska vara på ett sätt som uppfyller hennes behov. Och hon ser sönerna som personer som inte kan eller kommer att uppfylla dessa behov. I värsta fall kan hennes tankar om detta påverkar hur hon behandlar sönerna.

Om det inte handlar om hennes behov, varför är hon så besviken då? Besvikelsen handlar ju just om att hennes behov inte har uppfyllts. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-06 09:19:36 följande:
    Det är osmakligt  och väldigt märkligt att jämföra ett barn med choklad. Men det går väl i linje med hur du och TS verkar se på barn: de ska vara chokladen i mammans liv. 

Hennes önskan om en dotter bottnar i tankar om att dottern ska vara på ett sätt som uppfyller hennes behov. Och hon ser sönerna som personer som inte kan eller kommer att uppfylla dessa behov. I värsta fall kan hennes tankar om detta påverkar hur hon behandlar sönerna.

Om det inte handlar om hennes behov, varför är hon så besviken då? Besvikelsen handlar ju just om att hennes behov inte har uppfyllts. 
    Kan du vara vänlig att sluta lägga ord och handlingar i min mun tack, det är du som är otroligt osmaklig här.

Du hittar på, överdriver och förstärker. Skarvar och drar ifrån för att det ska passa den kritik du vill ge. 

Som andra har försökt förklara för dig kan man känna lycka över något och ändå en sorg över något annat, samtidigt. Det är fullkomligt möjligt för de allra flesta av oss.

Jag är väldigt lycklig över mina barn, av skäl som jag inte behöver redovisa för dig här. Den sorg, eller kanske snarare en känsla av hur livet blev annorlunda mot vad jag förr trodde, jag har är ju något jag arbetar med - den ligger i att jag har min erfarenhet från en mor-dotter relation där vi kunnat dela kläder, se likheter i oss själva, och just haft en kvinnlig relation så att säga. Som har givit mig otroligt mycket i livet. Och jag har haft en oro för hur jag ska kunna ge söner en sådan relation, särskilt när de har otroligt många starka manliga förebilder i bägge familjer som de vänder sig till men få kvinnliga.

Men det enda du läser in i detta är att du anser att jag är en dålig mamma. Du borde faktiskt ärligt talat skämmas.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Normal) skrev 2025-05-06 09:13:29 följande:

Tack. Jag tror du förstår.

Mina barn är i högsta grad sina egna individer. Det har inget med det att göra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-06 08:43:27 följande:
    Det är skillnad att bli besviken på att en person är en person.

Barn är ju inte ägodelar som man skaffar för att de passar in i ens livsstil eller ska uppfylla ens behov. Barn är sina egna individer som man får att vårda och fostra under deras uppväxt. 

Att ha förutfattade meningar om att pojkar är si eller så, och inte kan ha starka band med sin mamma (!) det är fruktansvärt. och kommer troligen att påverka hur de pojkarna har det med sin mamma.

Och en lika förutfattad mening att flickor är si eller så och kommer att ha starka band med sin mamma. Även det blir en felaktigt utgångspunkt för föräldraskapet. Barnet finns inte till för att mamman ska ha en kompis att gå på spa med. 

Barn bör växa upp med föräldrar som ser dem som individer och egna personer, inte behovsuppfyllare till mamman.
    Jag har faktiskt inte hävdat att pojkar inte kan ha starka band med sin mamma. Du rapar bara upp exakt annat du läst i andra trådar här i en mening att visa dig duktig och få tillrättavisa andra, utan att faktiskt läsa tråden i sig.

Jag beskriver MITT starka band med MIN mamma. Vi har haft det. 

Jag är ledsen om du haft en uppväxt som uppenbart gjort dig så otrygg att du måste gå på andra såhär.
  • Anonym (är dörren verkligen helt stängd?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 08:53:37 följande:
    Sorgen att inte få en dotter?

Känsligt ämne så TW.

Hur jobbar man med sorgen att inte få en dotter? Har två söner som jag älskar oändligt, men jag har samtidigt en saknad och sorg över dottern som aldrig blev. Och jag skäms så.

Jag har alltid stått väldigt nära min egen mamma, vi har rest ihop, gått på spa, pratat om allt och i vuxen ålder har hon varit både en mamma och en väninna. Jag är väl rädd att inte kunna uppleva samma med mina söner. 

De är också utseendemässigt väldigt lika sin pappa.

Min man har ett mkt bättre förhållande till sin far än sin mor med, och hans far är den absolut yngste av barnens far/morföräldrar så barnen får också mest input från min mans sida och där är det just en kraftig övervikt på män. De är alla otroligt snälla män, men de är inte av typen som direkt går på spa med sina fruar eller vet vilken parfym hon gillar. Så jag är också lite smått oroad att mina söner helt enkelt tar efter det. Och jag blir då rätt ensam i familjen.

Jag skäms för hur jag känner då jag älskar mina barn, men ser hur andra mammor och deras döttrar verkar bonda i vuxen ålder och är så rädd att bli utanför. Jag lägger ned massor av tid på mina barn men ja, hur vet man om det räcker? Särskilt när de har så många vuxna män i sin närhet att knyta an till liksom som förebilder.

Min man vill absolut inte ha fler än två barn så den dörren är stängd.

Så tråkiga svar du får från vissa när du vill diskutera detta. Jag tror inte du är den enda som känt på detta vis. Du har all rätt att känna vad du gör, oavsett vad några haggor och gubbjävlar på Familjeliv anser. Skit i dem.

Är det helt uteslutet att skaffa ett barn till? Har din man stängt den dörren helt? Förstår han dina farhågor kring detta eller har ni inte kunnat prata på djupet om det? Om han inte helt och hållet känner till din rädsla kanske det kan ställa saken i ett annat ljus om han kan förstå dig bättre.

Även om ni skaffar ett barn till finns ju inte några garantier att det blir en tjej. I vissa länder kan man könsselektera embryon men det är inte lagligt i Sverige annat än i ett fåtal fall när det gäller genetiska och könsbundna sjukdomar. Dock möjligt utomlands om man har viljan och ekonomin alltså.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Normal) skrev 2025-05-06 01:20:32 följande:
    Så du har aldrig varit besviken över någonting? All besvikelse handlar ju om att saker inte blev som man tänkt sig (förutfattade meningar, som du kallar det). Ingen skillnad här ju.

Själv hade jag fattat att det handlade om min mamma, inte om mig, då inte allt handlar om mig. Men kanske du bara är mer egocentriskt lagd, med mindre förståelse för andra..
    Jag hade blivit jätteledsen om jag hade fått veta att min min mamma eller pappa hade sörjt att jag inte blev en pojke. Min farmor berättade en gång att hon hade önskat sig en dotter. Det kommer jag aldrig berätta för min pappa eller för min farbror. 
    Jag har två söner och en dotter. Kanske delar jag fler intressen med dottern men det är ju lika häftigt att se hur sönerna engagerar sig i sina respektive intressen och utvecklar förmågor och kunskaper som jag saknar. Och det finns också sidor som jag delar mer med sönerna än med dottern.
    Om jag blir farmor eller mormor kommer det säkert vara fantastiskt men det är ju inget jag kan ta för givet. 
  • Anonym (Normal)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-06 09:19:36 följande:

Jag förstod att du skulle skriva så.. Det är ingen jämförelse mellan de två, som jag har gjort. Bara ett försök på att mata dig med tesked, eftersom du int begrip.

Och nej, det handlar inte nödvändigtvis om det. Och eftersom du frågar, så handlar det om att saker inte blev som hon hade tänkt sig, väldigt normalt att reagera som TS i faktiskt.

Mina barn är verkligen chokladen i mitt liv, och mitt ALLT. Och det är jag stolt av. Har även andra fina relationer, så det behöver inte vara antingen eller.

• Anonym (ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-06 11:09:03 följande:
    Jag har faktiskt inte hävdat att pojkar inte kan ha starka band med sin mamma. Du rapar bara upp exakt annat du läst i andra trådar här i en mening att visa dig duktig och få tillrättavisa andra, utan att faktiskt läsa tråden i sig.

Jag beskriver MITT starka band med MIN mamma. Vi har haft det. 

Jag är ledsen om du haft en uppväxt som uppenbart gjort dig så otrygg att du måste gå på andra såhär.
    Fast du lägger ju en könsaspekt på det.

Annars hade du ju skrivit att du som barn har ett starkt band med din förälder.

Och det kan du även ha med dina barn. Men av någon anledning tror du att du skulle få det av just en dotter, bara för att du är dotter själv till din mamma. 

Starka band mellan barn/föräldrar handlar inte om kön. Tråkigt att du känner att dina söner inte kan uppfylla detta, men kul ändå att det finns andra i deras närhet som kompenserar för det.
  • Anonym (Normal)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-06 11:52:59 följande:
    Jag hade blivit jätteledsen om jag hade fått veta att min min mamma eller pappa hade sörjt att jag inte blev en pojke. Min farmor berättade en gång att hon hade önskat sig en dotter. Det kommer jag aldrig berätta för min pappa eller för min farbror. 
    Jag har två söner och en dotter. Kanske delar jag fler intressen med dottern men det är ju lika häftigt att se hur sönerna engagerar sig i sina respektive intressen och utvecklar förmågor och kunskaper som jag saknar. Och det finns också sidor som jag delar mer med sönerna än med dottern.
    Om jag blir farmor eller mormor kommer det säkert vara fantastiskt men det är ju inget jag kan ta för givet. 
    Ja, då vet du i alla fall hur du får det att handla om dig. Världen snurrar inte runt dig.. Synd att du blir kränkt av något som handlar om någon annans känslor, men det är ju ett val som DU tar.
Svar på tråden Sorgen att inte få en dotter?