• Anonym (Mamma)

Sorgen att inte få en dotter?

Känsligt ämne så TW.

Hur jobbar man med sorgen att inte få en dotter? Har två söner som jag älskar oändligt, men jag har samtidigt en saknad och sorg över dottern som aldrig blev. Och jag skäms så.

Jag har alltid stått väldigt nära min egen mamma, vi har rest ihop, gått på spa, pratat om allt och i vuxen ålder har hon varit både en mamma och en väninna. Jag är väl rädd att inte kunna uppleva samma med mina söner. 

De är också utseendemässigt väldigt lika sin pappa.

Min man har ett mkt bättre förhållande till sin far än sin mor med, och hans far är den absolut yngste av barnens far/morföräldrar så barnen får också mest input från min mans sida och där är det just en kraftig övervikt på män. De är alla otroligt snälla män, men de är inte av typen som direkt går på spa med sina fruar eller vet vilken parfym hon gillar. Så jag är också lite smått oroad att mina söner helt enkelt tar efter det. Och jag blir då rätt ensam i familjen.

Jag skäms för hur jag känner då jag älskar mina barn, men ser hur andra mammor och deras döttrar verkar bonda i vuxen ålder och är så rädd att bli utanför. Jag lägger ned massor av tid på mina barn men ja, hur vet man om det räcker? Särskilt när de har så många vuxna män i sin närhet att knyta an till liksom som förebilder.

Min man vill absolut inte ha fler än två barn så den dörren är stängd.

• Svar på tråden Sorgen att inte få en dotter?
  • Anonym (näv)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 14:42:06 följande:
    Och nej, jag sörjer inte de barn jag har. Läs om och läs rätt. Men du har redan bestämt dig exakt vad jag tänker och tycker, jag känner igen skribenter som dig på FL. Så jag avslutar att svara dina inlägg här eftersom du bara skriver med avsikten att vara utpräglat elak, inte att svara i tråden.
    Du sörjer barn som inte ens finns utifrån en förutfattad mening om hur det barnet skulle vara, till skillnad från din förutfattade mening om hur dina faktiska barn kommer att vara och bli. Och detta utifrån dina behov av hur relationen med dina barn ska vara. 

Jag tycker att det är sorglig läsning, och skulle bli mycket ledsen om jag visste att min förälder tänkte så om mig. 
  • Anonym (näv)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 14:38:46 följande:
    Som sagt, gå och krama ett träd.
    Nej, jag skriver på ett öppet forum. 
  • Anonym (Skulle aldrig byta)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 10:10:00 följande:
    Jag gör dock mer än jag skriver här. Självklart erbjuder jag även mitt perspektiv på saker, nu är de ännu för små att diskutera saker mer med, men när de är intresserade av mitt smink visar jag vad det är, när äldsta sonen hittade bindor i min väska förklarade jag vad det var. (Hans reaktion var typ jaha, men mamma var är gnuggisarna jag letade efter?)

Jag är också mån om att visa dem att även jag kan meka med cyklarna hemma, lyfta en jordsäck och bli lerig - för att ge dem perspektivet på sikt att även tjejer kan göra sånt. 

Jag tror det som sagt mkt ligger i att jag själv haft en sån väldigt bra vuxenrelation med mamma och delvis också att barnen utseendemässigt är kopior av sin far. Så det syns så tydligt att de hänger ihop.

Jag har två söner, 17 och 19 år gamla, vår släkt är också väldigt mansdominerad.

Du väljer själv vilken relation du vill ha med dina barn, om du finns där för dem och är villig att lägga ner det emotionella arbete som krävs för att få en nära relation så kommer du få det också.

Mina söner kan absolut vara närmare sin far (och andra manliga släktingar) i många avseenden (mest praktiska saker).
    MEN, när det händer jobbiga saker/de får djupare funderingar kring t ex kroppen, känslor, relationer, om det hänt något i skolan, då kommer de alltid till mig. Utan undantag. Det är den största komplimang man kan få som förälder tycker jag.

Detta på grund av att jag har lagt ner mer arbete på den fronten än deras far. 

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 10:36:34 följande:
    Så är det ju också så klart. Mest lite nojig att man blir utanför som farmor/svärmor. Läser man på nätforum verkar så många ha en väldigt negativ relation till just svärmor och inte vilja att hon ska vara så stor del i barnens liv.
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 10:36:34 följande:
    Så är det ju också så klart. Mest lite nojig att man blir utanför som farmor/svärmor. Läser man på nätforum verkar så många ha en väldigt negativ relation till just svärmor och inte vilja att hon ska vara så stor del i barnens liv.

Jo har också läst en del sånt men ofta får man väl läsa just de negativa för de som inte har problem har väl ofta inte lika stort behov av att skriva om det. Jag har jättebra relation med svärmor och hon är ofta barnvakt till sonen, dottern är bara 3 månader gammal , hon har varit barnvakt till henne en gång hittills och det blir nog mycket mer när hon blir lite äldre och jag ammar mindre. Och vi är ofta där och hälsar på och firar födelsedagar och sånt tillsammans. 

Även äldre barnens farmor har alltid träffat barnen ofta. De flesta föräldrar uppskattar nog om mor-eller farföräldrar vill vara barnvakt. 
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 09:14:03 följande:
    Ja absolut! Där är väl rädslan mer att när man läser på såna här forum verkar nästan alla tjejer avsky sina svärmödrar, anse att de är hemska, att deras egna mammor är mycket bättre osv.
    Kanske för att de som gillar sin svärmor inte har något att skriva om som behöver ventileras?

Jag är mor till två vuxna söner och har två jättefina svärdöttrar. Eller, nåja, en svärdotter då och en sambo till den yngsta.

Sedan är det väl inte konstigt att man gillar sin egen mamma mest heller? Jag är inte sämre för det!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-05 14:57:07 följande:
    Du sörjer barn som inte ens finns utifrån en förutfattad mening om hur det barnet skulle vara, till skillnad från din förutfattade mening om hur dina faktiska barn kommer att vara och bli. Och detta utifrån dina behov av hur relationen med dina barn ska vara. 

Jag tycker att det är sorglig läsning, och skulle bli mycket ledsen om jag visste att min förälder tänkte så om mig. 
    Det får stå för dig. Jag tycker det är naturligt att människor har känslor och funderar och känner. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Skulle aldrig byta) skrev 2025-05-05 15:23:50 följande:

Jag har två söner, 17 och 19 år gamla, vår släkt är också väldigt mansdominerad.

Du väljer själv vilken relation du vill ha med dina barn, om du finns där för dem och är villig att lägga ner det emotionella arbete som krävs för att få en nära relation så kommer du få det också.

Mina söner kan absolut vara närmare sin far (och andra manliga släktingar) i många avseenden (mest praktiska saker).
    MEN, när det händer jobbiga saker/de får djupare funderingar kring t ex kroppen, känslor, relationer, om det hänt något i skolan, då kommer de alltid till mig. Utan undantag. Det är den största komplimang man kan få som förälder tycker jag.

Detta på grund av att jag har lagt ner mer arbete på den fronten än deras far. 

Ja, det är verkligen den största komplimangen. Var stolt!!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-05 14:57:54 följande:
    I känsliga rummet, och går ändå på som en ångvält.
    Anonym (näv) skrev 2025-05-05 14:57:54 följande:
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-05-05 16:31:32 följande:
    Kanske för att de som gillar sin svärmor inte har något att skriva om som behöver ventileras?

Jag är mor till två vuxna söner och har två jättefina svärdöttrar. Eller, nåja, en svärdotter då och en sambo till den yngsta.

Sedan är det väl inte konstigt att man gillar sin egen mamma mest heller? Jag är inte sämre för det!
    Inte konstigt alls, bara man inte utgår ifrån att svärmor är ett monster.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 16:36:12 följande:
    Inte konstigt alls, bara man inte utgår ifrån att svärmor är ett monster.
    Vilket jag tror att de flesta inte tycker. 

Jag och min sons fru är bästa vänner, hittar på saker ihop och gillar varandra.
Svar på tråden Sorgen att inte få en dotter?