• Anonym (Mamma)

Sorgen att inte få en dotter?

Känsligt ämne så TW.

Hur jobbar man med sorgen att inte få en dotter? Har två söner som jag älskar oändligt, men jag har samtidigt en saknad och sorg över dottern som aldrig blev. Och jag skäms så.

Jag har alltid stått väldigt nära min egen mamma, vi har rest ihop, gått på spa, pratat om allt och i vuxen ålder har hon varit både en mamma och en väninna. Jag är väl rädd att inte kunna uppleva samma med mina söner. 

De är också utseendemässigt väldigt lika sin pappa.

Min man har ett mkt bättre förhållande till sin far än sin mor med, och hans far är den absolut yngste av barnens far/morföräldrar så barnen får också mest input från min mans sida och där är det just en kraftig övervikt på män. De är alla otroligt snälla män, men de är inte av typen som direkt går på spa med sina fruar eller vet vilken parfym hon gillar. Så jag är också lite smått oroad att mina söner helt enkelt tar efter det. Och jag blir då rätt ensam i familjen.

Jag skäms för hur jag känner då jag älskar mina barn, men ser hur andra mammor och deras döttrar verkar bonda i vuxen ålder och är så rädd att bli utanför. Jag lägger ned massor av tid på mina barn men ja, hur vet man om det räcker? Särskilt när de har så många vuxna män i sin närhet att knyta an till liksom som förebilder.

Min man vill absolut inte ha fler än två barn så den dörren är stängd.

• Svar på tråden Sorgen att inte få en dotter?
  • Anonym (Mamma)
    Anotherone skrev 2025-05-05 10:07:04 följande:

Det absolut enklaste sättet är att bara gå in i acceptans.
    Eftersom man inte kan styra vad man får för kön på sina barn så blir det som det blir. Det finns alltså inget du hade kunnat göra annorlunda.

Landar man i det så tar det liksom stopp där sen, i alla fall för mig.
    Jag har också två söner och här blir inga fler barn.
    Jag är uppvuxen med systrar och är nära dem alla så det var också vad jag såg framför mig när jag såg konceptet barn eller familj framför mig. Mamma + dotter, döttrar, systrar, syskon, bli mormor osv.

Nu kommer jag (förhoppningsvis) få bli farmor någon gång istället, jag har två fina söner, jag gör mitt bästa för att uppfostra dem till män med bra värderingar och så är det med det. Det är inte säkert jag hade fått en dotter heller om vi så försökt både en och två och tre gånger till.

Men just att jag inte kunnat styra eller påverka detta överhuvudtaget gör att det blir väldigt enkelt att se pragmatiskt på det och bara släppa det, men där kan det säkert vara olika. Jag har aldrig riktigt sörjt någon dotter heller utan såg fram emot att bli "pojkmamma" eftersom det var helt nytt för mig.

Vad fint du svarar, tack. Jag vet inte ens vad jag sett framför mig mer än att jag tänkt att jag skulle ha en av varje, det är så det sett ut när jag vuxit upp och mina vänner har de konstellationerna så det var nog bara så jag tänkte det. Även om jag såklart är fullt medveten om att man inte styr det. Men det har bara varit så det sett ut runt mig.

Jag tror acceptans är en stor del av det jo. Det går ju inte styra, och eftersom min mans släkt (och även min) också har en stark övervikt på söner är det nog rätt troligt att även ett tredje barn hade blivit en pojke. 

Jag gillar också egentligen "manligt normerande" saker, var en pojkflicka när jag växte upp i vad jag gillade. Men just att jag ändå  står mamma så nära och vet om det mamma-dotter-bandet och hur vi odlade det liksom så är det ju min största vana av en uppväxt. 

Tror också att det just blivit så väldigt mkt män runt mig nu som jag reagerat på då vi mycket umgås med barnens farfar och farbror, så jag känner mig ibland nästan utanför. 
  • Anonym (Isabella)

Jag har själv tre döttrar och en son .. och blev förresten väldigt glad för sonen efter 2 döttrar :) Så förstår absolut att man kan vilja ha båda även om det ena inte är bättre än det andra. Och säger inte heller att det alltid måste vara bättre att ha båda, så är det såklart inte. 

Men en sak som kan hjälpa är att tänka att du kanske kommer få ett ett barnbarn som är en flicka. Både min farmor och min svärmor (farmor tlll mina två yngsta , en son och en dotter) fick tre söner och inga döttrar fast de hade velat ha det egentligen. De båda fick också först barnbarn som var pojkar men sen fick de flickor , jag var min farmors första barnbarn som är flicka och min yngsta dotter var svärmors första. Så det blir ju på ett sätt nästan som att ha en dotter fast lite senare i livet. Om det inte blir så så blir det ju bra ändå men det är inte ?kört? bara för att du är klar med barn. 

Och jag vet att söner kan vara nära sin mamma också även som vuxna , min pappa har jättebra relation med sin mamma som fortfarande lever som tur är .. medan min mamma hade ganska komplicerad relation till min mormor (som tyvärr inte är kvar längre). Så det där är så olika. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-05-05 10:21:38 följande:

Jag har själv tre döttrar och en son .. och blev förresten väldigt glad för sonen efter 2 döttrar :) Så förstår absolut att man kan vilja ha båda även om det ena inte är bättre än det andra. Och säger inte heller att det alltid måste vara bättre att ha båda, så är det såklart inte. 

Men en sak som kan hjälpa är att tänka att du kanske kommer få ett ett barnbarn som är en flicka. Både min farmor och min svärmor (farmor tlll mina två yngsta , en son och en dotter) fick tre söner och inga döttrar fast de hade velat ha det egentligen. De båda fick också först barnbarn som var pojkar men sen fick de flickor , jag var min farmors första barnbarn som är flicka och min yngsta dotter var svärmors första. Så det blir ju på ett sätt nästan som att ha en dotter fast lite senare i livet. Om det inte blir så så blir det ju bra ändå men det är inte ?kört? bara för att du är klar med barn. 

Och jag vet att söner kan vara nära sin mamma också även som vuxna , min pappa har jättebra relation med sin mamma som fortfarande lever som tur är .. medan min mamma hade ganska komplicerad relation till min mormor (som tyvärr inte är kvar längre). Så det där är så olika. 

Så är det ju också så klart. Mest lite nojig att man blir utanför som farmor/svärmor. Läser man på nätforum verkar så många ha en väldigt negativ relation till just svärmor och inte vilja att hon ska vara så stor del i barnens liv.
  • Anotherone
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 10:18:06 följande:
    Vad fint du svarar, tack. Jag vet inte ens vad jag sett framför mig mer än att jag tänkt att jag skulle ha en av varje, det är så det sett ut när jag vuxit upp och mina vänner har de konstellationerna så det var nog bara så jag tänkte det. Även om jag såklart är fullt medveten om att man inte styr det. Men det har bara varit så det sett ut runt mig.

Jag tror acceptans är en stor del av det jo. Det går ju inte styra, och eftersom min mans släkt (och även min) också har en stark övervikt på söner är det nog rätt troligt att även ett tredje barn hade blivit en pojke. 

Jag gillar också egentligen "manligt normerande" saker, var en pojkflicka när jag växte upp i vad jag gillade. Men just att jag ändå  står mamma så nära och vet om det mamma-dotter-bandet och hur vi odlade det liksom så är det ju min största vana av en uppväxt. 

Tror också att det just blivit så väldigt mkt män runt mig nu som jag reagerat på då vi mycket umgås med barnens farfar och farbror, så jag känner mig ibland nästan utanför. 
    Tack själv, jag svarar längre lite senare.
    Men så kan jag också känna, även om jag aldrig varit en sån som "pysslar och bakar cupcakes" så är mina killar VÄLDIGT lagda åt mer mansdominerade hobbys och sysslor. Så jag kan också känna mig utanför mellan varven. 
  • Anonym (näv)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 08:53:37 följande:
    Sorgen att inte få en dotter?

Känsligt ämne så TW.

Hur jobbar man med sorgen att inte få en dotter? Har två söner som jag älskar oändligt, men jag har samtidigt en saknad och sorg över dottern som aldrig blev. Och jag skäms så.

Jag har alltid stått väldigt nära min egen mamma, vi har rest ihop, gått på spa, pratat om allt och i vuxen ålder har hon varit både en mamma och en väninna. Jag är väl rädd att inte kunna uppleva samma med mina söner. 

De är också utseendemässigt väldigt lika sin pappa.

Min man har ett mkt bättre förhållande till sin far än sin mor med, och hans far är den absolut yngste av barnens far/morföräldrar så barnen får också mest input från min mans sida och där är det just en kraftig övervikt på män. De är alla otroligt snälla män, men de är inte av typen som direkt går på spa med sina fruar eller vet vilken parfym hon gillar. Så jag är också lite smått oroad att mina söner helt enkelt tar efter det. Och jag blir då rätt ensam i familjen.

Jag skäms för hur jag känner då jag älskar mina barn, men ser hur andra mammor och deras döttrar verkar bonda i vuxen ålder och är så rädd att bli utanför. Jag lägger ned massor av tid på mina barn men ja, hur vet man om det räcker? Särskilt när de har så många vuxna män i sin närhet att knyta an till liksom som förebilder.

Min man vill absolut inte ha fler än två barn så den dörren är stängd.

Skaffa vänner istället för att förvänta dig att dina barn ska vara dina vänner när de är vuxna. Jag skulle inte vilja ha barn med dig som har den synen på barn som nåt slags sällskapsdjur till dig. Visste din man detta innan ni fick barn? Att du ville ha en lekkamrat, inte att dina barn skulle vara sina egna personer och skapa sig det liv de själva vill ha?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-05 11:47:02 följande:
    Skaffa vänner istället för att förvänta dig att dina barn ska vara dina vänner när de är vuxna. Jag skulle inte vilja ha barn med dig som har den synen på barn som nåt slags sällskapsdjur till dig. Visste din man detta innan ni fick barn? Att du ville ha en lekkamrat, inte att dina barn skulle vara sina egna personer och skapa sig det liv de själva vill ha?
    Mår du bättre nu när du fått kräkas ur dig lite elakhet? 
    Gå och krama ett träd.

Och jag har på ingen plats skrivit att barnen ska vara lekkamrater eller allt vad du nu spyr ur dig. Bara att min egen erfarenhet är X och att jag kan sörja tanken på att kanske inte få samma band med mina barn.
  • Anonym (näv)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-05 13:52:50 följande:
    Mår du bättre nu när du fått kräkas ur dig lite elakhet? 
    Gå och krama ett träd.

Och jag har på ingen plats skrivit att barnen ska vara lekkamrater eller allt vad du nu spyr ur dig. Bara att min egen erfarenhet är X och att jag kan sörja tanken på att kanske inte få samma band med mina barn.
    Det enda du skriver är hur du vill att dina barn ska vara så att du kan få ut något av relationen med dem. Och redan nu sörjer du alltså de barn du har för att de kanske inte motsvarar din dröm om barn som du inte har. Det är rätt osmakligt, och man får hoppas att dina söner aldrig någonsin får veta att du har dessa tankar. Men dessa tankar i sig kommer säkert att påverka relationen så att du inte kommer dina söner nära. 
  • cosinus

Jag har två söner och två döttrar. Jag tänker att mycket har med intresse att göra mer än kön och vill man umgås med sina barn så hittar man sin grej med barnen.

Jag (kvinna) har nog egentligen mest gemensamt med äldsta sonen. Det är vi som är bollnördar. Det är vi som vill se idrottsevenemang och vi är väldigt lika i sättet. När vi väl bokar biljetter och går på hockey t ex så följer oftast lillebror med medans de två döttrarna inte vill alls.

Men då får jag hitta andra saker att göra med döttrarna och faktiskt också försöka intressera mig lite för deras intressen även om jag egentligen är totalt ointresserad så blir det mesta ändå lite kul med bakgrundsinformation och att ens egna barn faktiskt gillar det och vill berätta om det.

Jag och äldsta dottern klickar väldigt bra i slalombackar. Vi gillar fart. Även i naturen är vi rätt lika.
    Jag och äldsta sonen har bollintresse gemensamt
    Jag och yngsta sonen har hans idrott gemensamt där jag är ledare. Inte bollar men jag har lärt mig tycka om det ändå (det var grav ledarbrist)
    Jag och yngsta dottern har egentligen otroligt få gemensamma intressen. Men då får man försöka skapa tid och intresse ändå. Få henne att berätta och visa vad hon tycker är intressant. Skapa tid och ta med på stan och fika och sånt (finns inte en unge man inte kan muta med fika i tonåren). 

Jag tror som någon sa dels acceptans för att det är som det är men också en tanke kring att du kan få jättefin relation med dina söner samtidigt som det faktiskt inte finns några garantier för att du och en dotter haft det du drömmer om.

Ska jag se hur relationen är mellan barnen så är det ettan och trean som klickar absolut bäst och har mest gemensamt. Det är en flicka och en pojke med fyra år mellan. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-05 14:20:29 följande:
    Det enda du skriver är hur du vill att dina barn ska vara så att du kan få ut något av relationen med dem. Och redan nu sörjer du alltså de barn du har för att de kanske inte motsvarar din dröm om barn som du inte har. Det är rätt osmakligt, och man får hoppas att dina söner aldrig någonsin får veta att du har dessa tankar. Men dessa tankar i sig kommer säkert att påverka relationen så att du inte kommer dina söner nära. 
    Som sagt, gå och krama ett träd.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (näv) skrev 2025-05-05 14:20:29 följande:
    Och nej, jag sörjer inte de barn jag har. Läs om och läs rätt. Men du har redan bestämt dig exakt vad jag tänker och tycker, jag känner igen skribenter som dig på FL. Så jag avslutar att svara dina inlägg här eftersom du bara skriver med avsikten att vara utpräglat elak, inte att svara i tråden.
Svar på tråden Sorgen att inte få en dotter?