• Anonym (Man)

Är jag en dålig sambo?

Hej.
    jag är man 30+ som levt med min sambo i tre år nu.
    min sambo är ofta på dåligt humör och jag förstår ibland inte varför. Jag arbetar väldigt mycket och åker oftast hemifrån vid 08 på morgonen och kommer hem runt 22-23 på kvällen. De här upprepas mer eller mindre alla dagar i veckan.
    ofta så är jag på jobbet och sen måste jag ta hand om alla saker jag har i garaget. Så jag blir ofta där till rätt sent på kvällen och orkar då kanske vara vaken i en timme. Min sambo tycker jag inte prioriterar henne alls. Hon kan väl besöka mig i garaget istället för att bara sitta hemma istället tänker jag? När jag kommer hem blir hon sur för att jag vill att hon ska lägga ifrån sig de hon höll på med. Jag värnar ju bara om vår tid och tycker hon kan göra alla måsten när jag inte är hemma. När jag kommer hem vill jag att hon ska fokusera på oss.

Nu på senaste har jag märkt att min sambo tar mer avstånd och verkar inte intresserad av mig längre. Hon har barn sedan tidigare så hon är med dom jätte mycket nu istället. Jag tycker om barnen och skulle t.o.m. kunna adoptera dom om det gick.

jag försöker bara ordna allt i livet så jag också kan skaffa barn med henne sen. Men jag måste ju bli klar med alla projekt först. Hon förstår inte alls de resonemanget jag har. Hon skaffade barn väldigt tidigt när allt var kaos men har gjort det bra trots det med karriär och allt. 

• Svar på tråden Är jag en dålig sambo?
  • beli
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 17:34:54 följande:
    nä jag tycker de är bra att hon gör saker på egen hand. Hon är hemma rätt ofta så jag tycker de är bra att hon kommer ut och gör något.
    ja hon lagar mat till mig men har nästan slutat med det. Nu får jag nästan bara ta en macka när jag kommer hem eftersom de kanske åt upp rester istället för att laga middag. De gör inte mig så mycket, tycker det är bra att maten äts upp.

jag förstår att hon saknar allt de roliga, men vi hade roligare liv tidigare. Då fixade hon jätte mycket och anordnade saker. Nu har hon slutat helt med det. Hon besökte mig hela tiden i garaget tidigare men nu är hon aldrig här? Hon vet vart jag finns

jag vill leva med henne. Men allt som behöver fixas då? Ska jag bara ägna 1 timme åt mina sysslor? Då kommer mitt liv fördröjas väldigt mycket. Alltid när jag ringer så säger hon att de inte gör något speciellt eller har något inplanerat. Hade hon sagt att dom ska göra något så hade jag kunnat komma hem. 
    Som sagt, du tänker helt fel.
  • Anonym (nn)
    Anonym (H) skrev 2025-05-09 17:38:53 följande:
    Att det skulle vara mindre misshandel stämmer verkligen inte.
    Jo, det gör det. 

Klart att äkta par också råkar ut för misshandel. Men sambor ökad risk för våld i nära relation.
  • Anonym (Man)
    Hellishen skrev 2025-05-09 17:08:58 följande:

Är du på riktigt?! 🤯 Detta är ju galet på alla vis. Tror du trollar.

Nej jag är väldigt på riktigt. Jag vill bara komma ur den här dumma spiralen som vårt förhållande är i just nu. Jag försöker ordna så vi kan ha en lycklig relation. Men hon är missnöjd hela tiden. Alltid på dåligt humör och tar avstånd.
  • Anonym (Man)
    Agda90 skrev 2025-05-09 17:39:54 följande:
    Vad är det du gör efter jobb som är så viktigt?
    Jag måste fixa med massa saker. Allt rör inte garaget eller bilar. Men det underlättar att hålla till där, då ytan är stor. Ibland känner jag mig kvävd av att inte kunna göra vad jag vill. Det känns som jag måste be om lov för att bara leva mitt liv. Jag försöker ta oss framåt i livet men där gör jag ju helt fel tydligen..
  • Agda90
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 17:46:49 följande:
    Nej jag är väldigt på riktigt. Jag vill bara komma ur den här dumma spiralen som vårt förhållande är i just nu. Jag försöker ordna så vi kan ha en lycklig relation. Men hon är missnöjd hela tiden. Alltid på dåligt humör och tar avstånd.
    Klarspråk kanske fungerar här:

Du är korkad och förstör er relation! Du driver bort henne!
  • Anonym (Mannens. Fru)

Såhär gick det för oss.
    Träffade motorintresserad man,
    mannen sålde sitt projekt.
    Mannen fick flera år senare möjlighet att köpa sig en sportbil,
    sportbilen/den onödiga sommarbilen står i garaget, det finns ingen tid att fixa den.
    service på familjens övriga fordon och hus kommer först.
    Mannen städar dessutom hela huset så det är fint när jag kommer hem på fredagen.
    Helgerna är till för familj så det enda som är ok är att hjälpa grabben med moppen.

• Agda90
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 17:53:51 följande:
    Jag måste fixa med massa saker. Allt rör inte garaget eller bilar. Men det underlättar att hålla till där, då ytan är stor. Ibland känner jag mig kvävd av att inte kunna göra vad jag vill. Det känns som jag måste be om lov för att bara leva mitt liv. Jag försöker ta oss framåt i livet men där gör jag ju helt fel tydligen..
    Men du skriver ju att du är i garaget varje dag 16-23 efter jobb!!!
    Hur i hela friden kan du könna dig kvävd när du endast ser.till dina intressen?

Och hur mycket vi än skriver här så fattar du inte att det är du som gör fel!
  • Anonym (Man)

En sak till som gjorde mig ledsen var att vid vårat sista bråk så sa hon att hon inte ville ha barn med mig. Hon sa att jag alltid hittar på saker som ska ordnas innan allt är perfekt timing för mig. Så de har jag väl insett nu. Att de inte finns någon perfekt timing för barn. Men hon säger att de är försent och att hon inte orkar vänta på mig längre. Så någonting i mig inser att jag aldrig kommer få några biologiska barn. De känns som att jag under hela mitt liv har kämpat för att bli någon, men lyckas inte. Så jag jagar hela tiden, som jag letar efter mitt självförverklande

• Anonym (...)
    Anonym (nn) skrev 2025-05-09 17:10:22 följande:
    För att det är en dålig samlevnadsform. Sambor går isär i högre grad än gifta. Sambor är i högre grad utsatta för otrohet, misshandel, osv.
    Dessutom drabbas barnen utav detta. 
    Det kan ju vara för att man brukar gifta sig efter att man blivit sambo och vet att det är helt rätt, man kan ju köra med samma resonemang där folk bara är flickvän och pojkvän, de går isär i ännu högre grad.... sen tror jag inte att en otrogen sambo slutar vara otrogen bara för att man gifter sig, knepigt resonemang 
  • Anonym (Men för i helv...!!)

Alltså det är ju mindre socialt givande att ha dig än att ha en utekatt?

Skärp dig nu innan du blir singel, är mitt tips.

Svar på tråden Är jag en dålig sambo?