• Anonym (Man)

Är jag en dålig sambo?

Hej.
    jag är man 30+ som levt med min sambo i tre år nu.
    min sambo är ofta på dåligt humör och jag förstår ibland inte varför. Jag arbetar väldigt mycket och åker oftast hemifrån vid 08 på morgonen och kommer hem runt 22-23 på kvällen. De här upprepas mer eller mindre alla dagar i veckan.
    ofta så är jag på jobbet och sen måste jag ta hand om alla saker jag har i garaget. Så jag blir ofta där till rätt sent på kvällen och orkar då kanske vara vaken i en timme. Min sambo tycker jag inte prioriterar henne alls. Hon kan väl besöka mig i garaget istället för att bara sitta hemma istället tänker jag? När jag kommer hem blir hon sur för att jag vill att hon ska lägga ifrån sig de hon höll på med. Jag värnar ju bara om vår tid och tycker hon kan göra alla måsten när jag inte är hemma. När jag kommer hem vill jag att hon ska fokusera på oss.

Nu på senaste har jag märkt att min sambo tar mer avstånd och verkar inte intresserad av mig längre. Hon har barn sedan tidigare så hon är med dom jätte mycket nu istället. Jag tycker om barnen och skulle t.o.m. kunna adoptera dom om det gick.

jag försöker bara ordna allt i livet så jag också kan skaffa barn med henne sen. Men jag måste ju bli klar med alla projekt först. Hon förstår inte alls de resonemanget jag har. Hon skaffade barn väldigt tidigt när allt var kaos men har gjort det bra trots det med karriär och allt. 

• Svar på tråden Är jag en dålig sambo?
  • Anonym (H)
    Anonym (Lol) skrev 2025-05-09 16:06:40 följande:

Kul fredagstråd - eller inte.

Anar det kanske.
  • Anonym (Ja tyvärr!!)
    Hellishen skrev 2025-05-09 17:08:58 följande:

Är du på riktigt?! 🤯 Detta är ju galet på alla vis. Tror du trollar.

Eller så är det kanske "Fridolini " som är i farten igen,.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Ja tyvärr!!) skrev 2025-05-09 17:06:07 följande:
    Varför är det "äckligt" att vara sambo?
    För att det är en dålig samlevnadsform. Sambor går isär i högre grad än gifta. Sambor är i högre grad utsatta för otrohet, misshandel, osv.
    Dessutom drabbas barnen utav detta. 
  • Agda90
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 16:30:07 följande:
    Pratade precis med min sambo och dom hade inte planerat något speciellt ikväll så jag stannar förbi garaget så jag får lite saker gjorda istället. 
    Du är inget sambo material. Dina prioriteringar är käpp rätt fel. Du förstår inte det heller. 
    Din familj hade hellre haft dig hemma, ätit middag tillsammans med dig kanske spelat spel eller haft en mysig filmväll. Du tänker på sommarbilen och endast det. 

Din sambo har gett dig tydmig info - att hon tånker behandla dig så som du behandlar henne - och så har du mage att gnälla att hon gör saker utan dig?!?!

Det enda din sambo har är någon som hon måste laga mat till, som genererar tvätt och som inte bryr sig om relationen!
    Och så tror du att ett sovloft i garaget är lösningen?!??!?!?!

Om inte du ändrar dina prioriteringar omedelbart så tippar jag på att du är ensam inom 5-6 månader
  • Anonym (hade en)

Jag har haft en som TS (vare sig just TS är san eller inte). Gelt inne på "projekt" och göra saker hela tiden. Om man skulle göra "ingenting" hemma så var han hellre borta, för TID ska ANVÄNDAS annars är det slöseri. Att bara vara fanns inte på kartan.

Och alla "projekt". Aaahhhh, ska vara hemma, bara jag fixat "projektet". Men projekten tog ju aldrig slut, för de var ju en ursäkt till att slippa göra ingenting.

Jag misstänker att det är någon slags avoidant attachment eller liknande i görningen. Slippa vara en del av ett förhållande känslomässigt med ändå få vara i ett. Allt han gjorde "för mig" var ju inte heller förankart MED mig, utan gjordes mest för att få känna sig duktig utan att behöva faktiskt fundera på vad jag ville, kände eller behövde.

Det höll så klart inte särskilt länge. Det går inte att vara med någon som värgrar möta en, fysiskt eller känslomässigt.

• Anonym (Man)
    Agda90 skrev 2025-05-09 17:19:50 följande:
    Du är inget sambo material. Dina prioriteringar är käpp rätt fel. Du förstår inte det heller. 
    Din familj hade hellre haft dig hemma, ätit middag tillsammans med dig kanske spelat spel eller haft en mysig filmväll. Du tänker på sommarbilen och endast det. 

Din sambo har gett dig tydmig info - att hon tånker behandla dig så som du behandlar henne - och så har du mage att gnälla att hon gör saker utan dig?!?!

Det enda din sambo har är någon som hon måste laga mat till, som genererar tvätt och som inte bryr sig om relationen!
    Och så tror du att ett sovloft i garaget är lösningen?!??!?!?!

Om inte du ändrar dina prioriteringar omedelbart så tippar jag på att du är ensam inom 5-6 månader
    nä jag tycker de är bra att hon gör saker på egen hand. Hon är hemma rätt ofta så jag tycker de är bra att hon kommer ut och gör något.
    ja hon lagar mat till mig men har nästan slutat med det. Nu får jag nästan bara ta en macka när jag kommer hem eftersom de kanske åt upp rester istället för att laga middag. De gör inte mig så mycket, tycker det är bra att maten äts upp.

jag förstår att hon saknar allt de roliga, men vi hade roligare liv tidigare. Då fixade hon jätte mycket och anordnade saker. Nu har hon slutat helt med det. Hon besökte mig hela tiden i garaget tidigare men nu är hon aldrig här? Hon vet vart jag finns

jag vill leva med henne. Men allt som behöver fixas då? Ska jag bara ägna 1 timme åt mina sysslor? Då kommer mitt liv fördröjas väldigt mycket. Alltid när jag ringer så säger hon att de inte gör något speciellt eller har något inplanerat. Hade hon sagt att dom ska göra något så hade jag kunnat komma hem. 
  • Anonym (H)
    Anonym (nn) skrev 2025-05-09 17:10:22 följande:
    För att det är en dålig samlevnadsform. Sambor går isär i högre grad än gifta. Sambor är i högre grad utsatta för otrohet, misshandel, osv.
    Dessutom drabbas barnen utav detta. 
    Att det skulle vara mindre misshandel stämmer verkligen inte.
  • ClumsySmurf
    Anonym (hade en) skrev 2025-05-09 17:26:26 följande:
    Är jag en dålig sambo?

Jag har haft en som TS (vare sig just TS är san eller inte). Gelt inne på "projekt" och göra saker hela tiden. Om man skulle göra "ingenting" hemma så var han hellre borta, för TID ska ANVÄNDAS annars är det slöseri. Att bara vara fanns inte på kartan.

Och alla "projekt". Aaahhhh, ska vara hemma, bara jag fixat "projektet". Men projekten tog ju aldrig slut, för de var ju en ursäkt till att slippa göra ingenting.

Jag misstänker att det är någon slags avoidant attachment eller liknande i görningen. Slippa vara en del av ett förhållande känslomässigt med ändå få vara i ett. Allt han gjorde "för mig" var ju inte heller förankart MED mig, utan gjordes mest för att få känna sig duktig utan att behöva faktiskt fundera på vad jag ville, kände eller behövde.

Det höll så klart inte särskilt länge. Det går inte att vara med någon som värgrar möta en, fysiskt eller känslomässigt.

Alfons Åberg - Ska bara

• Agda90
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 17:34:54 följande:
    nä jag tycker de är bra att hon gör saker på egen hand. Hon är hemma rätt ofta så jag tycker de är bra att hon kommer ut och gör något.
    ja hon lagar mat till mig men har nästan slutat med det. Nu får jag nästan bara ta en macka när jag kommer hem eftersom de kanske åt upp rester istället för att laga middag. De gör inte mig så mycket, tycker det är bra att maten äts upp.

jag förstår att hon saknar allt de roliga, men vi hade roligare liv tidigare. Då fixade hon jätte mycket och anordnade saker. Nu har hon slutat helt med det. Hon besökte mig hela tiden i garaget tidigare men nu är hon aldrig här? Hon vet vart jag finns

jag vill leva med henne. Men allt som behöver fixas då? Ska jag bara ägna 1 timme åt mina sysslor? Då kommer mitt liv fördröjas väldigt mycket. Alltid när jag ringer så säger hon att de inte gör något speciellt eller har något inplanerat. Hade hon sagt att dom ska göra något så hade jag kunnat komma hem. 
    Vad är det du gör efter jobb som är så viktigt?
Svar på tråden Är jag en dålig sambo?