• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • molly50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:11:11 följande:
    Men vi fick ju ett bra resultat, vad klagar du på? Plats 4 i en sådan stor tävling är bra!
    Jag klagar inte. Jag tycker bara det är märkligt.
  • Xenia
    Spucks skrev 2025-05-18 11:02:24 följande:
    Jag skulle tycka det var okej om Israel inte fick vara med, precis som Ryssland. Men OM de är med, ska de behandlas som alla andra. Det är inte sångerskan som är ansvarig för vad Israel håller på med. Tyckte även det var hemsk för några år sedan när flickorna från Ryssland blev buade. Det är inte deras fel att Putin är en galen diktator.
    Ja, jag tycker också det är fel att bua ut artisterna. Men jag tycer också det är fel att censurera bort buandena. Alla vet att de inte är riktade mot artisten utan mot landet.
  • Xenia

Man kan inte jämföra ESC med en fotbollsmatch. Alla kan se (om inte förr så efteråt) vad som händer där. Med musik är det automatiskt en viss subjektivitet. Men jag föredrar experters subjektiva omdömen fram "folkets" dito.

Ev behöver man ännu bättre experter. Inte att "folket" får ensammakten. Ska det då bli Israel som vinner år efter år ända tills de utrotat alla palestinier?

• Nandez
    Spucks skrev 2025-05-18 11:00:11 följande:
    Håller med. När man bara lyssnade på Malta, hörde man att hon egentligen kan sjunga. Men det märker man knappt när hon sitter där och juckar på en gymnastikboll. Även om jag hade önskat mig ett annat resultat, är jag dock för första gången på många år någorlunda nöjd med resultatet, för de flesta som kom först var bland dem som satsar på sjungandet (och skoj) och inte på nakenhet och skrik. Fast att Schweiz inte fick några publikröster förvånade mig.
    Österrike skrek ganska frekvent om man pratar om skrikande
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 12:29:22 följande:
    Jo,fast jag tror inte det spelar någon roll vad Sverige skickar till esc.
    Det har klagats på att vi skickar generiska poplåtar och att man ville se en låt på svenska som visar lite av vår kultur.
    Och när vi skickar en sådan så duger inte det heller.
    Jag har t om sett folk skriva på sociala medier att de inte vill se Sverige vinna igen då vi redan har vunnit så många gånger.
    De unnar oss helt enkelt inte det.
    det verkar som om det inte spelar någon roll
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 13:02:58 följande:
    Visst,det kanske ligger något i det du skriver.
    Men jag har ju också sett vad folk har skrivit på sociala medier.
    De klagar på att Sverige alltid skickar generiska poplåtar och vill att vi istället ska skicka en låt på vårt eget språk som visar lite av vår kultur.
    Och när vi nu gjorde det så var det inte heller bra.
    Vad ska vi då skicka för att det ska vara bra?
    Jag har t om sett folk skriva att de inte vill att Sverige ska vinna för att vi redan har vunnit så mycket. Vad ska man kalla det om det inte är en slags avundsjuka?

Sen kan jag hålla med om att det var dumt av mig att kalla Österrikes artist för kastratsångare. Det ber jag om ursäkt för.
    Men jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre av dig att kalla oss pinsamma för att vi har en annan åsikt än dig.
    Man är knappast pinsam för att man har en annan åsikt
  • Anonym (Tutti)
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 13:10:56 följande:
    Jag gillar Finland. Det är en bra låt, upplyftande, och hon är kanske halvnaken, men ingen passiv sexobjekt utan en karismatisk kvina som ja, sjunger om sex. Som så många andra fast mindre sliskigt.
    Ja, hon hade "rizz" 
  • Nandez
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:11:11 följande:
    Men vi fick ju ett bra resultat, vad klagar du på? Plats 4 i en sådan stor tävling är bra!
    För att man har en annan åsikt
  • Nandez
    Xenia skrev 2025-05-18 13:48:43 följande:

Man kan inte jämföra ESC med en fotbollsmatch. Alla kan se (om inte förr så efteråt) vad som händer där. Med musik är det automatiskt en viss subjektivitet. Men jag föredrar experters subjektiva omdömen fram "folkets" dito.

Ev behöver man ännu bättre experter. Inte att "folket" får ensammakten. Ska det då bli Israel som vinner år efter år ända tills de utrotat alla palestinier?

Nej, en musiktävling och idrott går inte att jämföra. Fotbollslaget gör sina mål, ingen röstar på vilket lag som man vill ska vinna
  • Xenia
    Anonym (Plok) skrev 2025-05-18 06:55:13 följande:
    Man kan faktiskt vända på det. Risken för politisk inverkan ökar med jurygrupper. En befogad fråga är hur Israel kunde ha så få poäng från början?

Om ESC med jurygrupper nu anser att Israel inte är legitima så ska de inte låta Israel vara med över huvud taget. När de väl är med ska juryn inte särbehandla dem negativt vilket uppenbart var fallet igår.
    Det är inte jurygrupperna som bestämmer vilka som ska vara med, det är EBU.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.