• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:52:50 följande:
    Det vi skulle kunna begära är att media slutar att haussa upp det så mycket.
    Det är nog en stor del i det hela.
    Men det stod ju att det var den mest streamade låten, mycket mer än Österrikes. Inte konstigt att folk fick överddrivna förväntningar.

Men när det gällde röstning så valde man Israel för att man står på deras sida gentemot Hamas. Och även Estland, en annan humoristisk låt.
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:57:52 följande:
    Och det är ju förstås fel. 
    Fast i så fall borde kanske inga länder som befinner sig i krig få delta,om folk röstar efter det.
    Ja, jag tycker inte Israel borde fått delta.

Ryssland sysslar med etnisk rensning och är inte med.
    Israel sysslar också med etnisk rensning och är med
  • Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:01:22 följande:
    Loreen kanske borde inte ha vunnit, med tanke på vilken kultstatus Käärijä har idag. Det var också en orättvisa.

Tror ingte ett dugg att juryn går bara på det musikaliska. De är också bara människor, klart de kan påverkas av annat.
    Man röstar inte (borde inte iaf) röst efter "kultstatus". Loreens bidrag var bättre helt enkelt.

Vad skulle juryn ha för politiska orsaker att rösta på Sverige?

Möjligen kan de som sitter i juryn avstå från att ge just Israel tolvor av politiska orsaker.
  • Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:16:20 följande:
    Varför skulle inte rena plojlåtar vinna, om det är vad folket vill?
    Bättre att någon form av bättre vetande liten elit bestämmer?

Jag bryr mig inte om att just Sverige inte hade vunnit idag, men Österrikisk låt var precis som förra årets, en vokalistisk gymnastik som i botten är egentligen väldigt tråkig.

Det finns säkert bättre sätt att förhindra politisk missbruk av röstning än att ge en lite grupp av männsikor lika mycket bestämmande rätt som bokstavligen miljoner andra.Tex att alla får rösta en gång.

Sen är det faktsikt också möjligt att ha alternativ politsik uppfattning om Israel och att folk sympatiröstar precis på samma sätt som för Ukraina.
    För att ESC är en tävling i musik, inte i komik. Då ska faktiskt det musikaliska spela roll. En gång var det bara juryer som röstade.

Att både juryn och folket nu får rösta gör det faktiskt mera spännande. Det blir inte alltid enligt juryns röster. Först när bägge har röstat vet man resultatet.
  • Anonym (Mahagony)
    Xenia skrev 2025-05-18 02:25:35 följande:
    Man röstar inte (borde inte iaf) röst efter "kultstatus". Loreens bidrag var bättre helt enkelt.

Vad skulle juryn ha för politiska orsaker att rösta på Sverige?

Möjligen kan de som sitter i juryn avstå från att ge just Israel tolvor av politiska orsaker.
    Du säger att Loreens låt var helt enkelt bättre som att det är någon fysikalisk lag. Många mer tyckte att just Käärijä var bättre, det där är en objektiv sanning för det är vad folkets röster visade.

Jag bryr mig inte om juryns motiver. Jag tycker att det är odemokratiskt och eltistiskt att ge så mycket makt till ett fåtal männsikor jämfört med miljoner andra. Och nu har vi sett i två år i rad att de har lyckats befodra folkets 4a till vinnaren.Inte ens 2a som Loreen utan 4a!
    Men låt oss säga att det är fullt professionella och att deras inslag anses vara nödvändig, de ska max ha 1/3 av röster.
  • Anonym (Mahagony)
    Xenia skrev 2025-05-18 02:33:48 följande:
    För att ESC är en tävling i musik, inte i komik. Då ska faktiskt det musikaliska spela roll. En gång var det bara juryer som röstade.

Att både juryn och folket nu får rösta gör det faktiskt mera spännande. Det blir inte alltid enligt juryns röster. Först när bägge har röstat vet man resultatet.
    Vad är musik om inte konst. Och konst är lite svårt att definiera, eller hur? Konst är vad som helst som har sin publik. Och varför skulle inte komik få vara en del av musik?
    En gång i tiden var det också ofattbart att någon skulle deklarera sig som non binary. Det kallas progress. Och nu är det kanske dags att gå ännu längre och ge folket ännu mer bestämmande rätt. Eftersom det tydligen finns en krock mellan juryn och publik, och då borde majoriteten vinna. Det kallas demokrati.
  • Anonym (Tutti)

Gillade Finland och Estonia Vinnaren var bra men ingen jag skulle favorittippa. Blev förvånad att inte Italien gav san Mariano en 12:a. Betyder inte deras sång något om att de älskar Italien?

andra låtar var väl Storbritanniens bidrag jag tyckte var bra. Förstår varför det inte gick bra för island. Men jag tyckte lite synd om dom.

• Anonym (Demokrati var det ja)
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:40:51 följande:
    Du säger att Loreens låt var helt enkelt bättre som att det är någon fysikalisk lag. Många mer tyckte att just Käärijä var bättre, det där är en objektiv sanning för det är vad folkets röster visade.

Jag bryr mig inte om juryns motiver. Jag tycker att det är odemokratiskt och eltistiskt att ge så mycket makt till ett fåtal männsikor jämfört med miljoner andra. Och nu har vi sett i två år i rad att de har lyckats befodra folkets 4a till vinnaren.Inte ens 2a som Loreen utan 4a!
    Men låt oss säga att det är fullt professionella och att deras inslag anses vara nödvändig, de ska max ha 1/3 av röster.
    Håller verkligen med i dig i det fetade stycket. 

Om tävlingen varit rättvis och låtit folket och majoriteten avgöra så hade Israel vunnit stort och Sverige tagit brons. Nu hamnade vi på fjärde plats vilket ändå är ganska nära telerösternas resultat. 

Österrike borde inte ha vunnit alls då de var folkets fyra och fick en massa hjälp till vinstpallen av en fisig jury på några hundra pers. Jämför dessa med alla  europeiska tittare som bestod av några hundra miljoner röstare. Fy fan säger jag. Ner med skitjuryn. Slopa det fisförnäma packet som tror att de kan diktera vad som är bäst för folkets öron.
  • Anonym (Eurofan)

Jag tror Israel lyckades rigga folkets röst. Är det någonting de behöver just nu som är det bättre anseende och en föreställning att landet är mer populärt än det verkligen är. Det finns helt enkelt politiskt vinst i att fuska. Framförallt med tanke på att deras låt inte varit speciellt populär på spotify och youtube.  

• Anonym (Plok)
    Postman skrev 2025-05-18 01:33:23 följande:

Håller med men med tillägget att det måste vara hbtq för att det ska bli lite extra, extra också. 

Avundsjukan mot Sverige verkar bitit sig fast riktigt ordentligt också.  

Estland och Italien skickade liknande humorbidrag som Sverige. Det gjorde att poängen på humorbidragen fördelades. 

Hela jurysystemet är ett skämt. Borde tas bort. 

Vilka vann folkets röster ifjol. Finland med Cha Cha? Den var ju klart bäst ifjol.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.