• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • molly50
    Postman skrev 2025-05-18 01:33:23 följande:

Håller med men med tillägget att det måste vara hbtq för att det ska bli lite extra, extra också. 

Avundsjukan mot Sverige verkar bitit sig fast riktigt ordentligt också.  

Ja,jag ver inte vads jag ska tro. 
    Inget emot hbtq,men det där med avundsjukan kan kanske stämma.
  • molly50
    Xenia skrev 2025-05-18 01:33:31 följande:
    Nej, tack och lov för juryn! Annars skulle nästa års ESC vara i Israel.

Att folket gav så många röster till Israel berodde förstås på politik.

Själv gillade jag Nederländerna och Polen bäst. 
    Och det är ju förstås fel. 
    Fast i så fall borde kanske inga länder som befinner sig i krig få delta,om folk röstar efter det.
  • molly50
    Jhannis skrev 2025-05-18 01:33:54 följande:
    Jag tror inte när det är Mello att ens dem vet vilka som ska skickas med.....Måste Sverige hänga med resten av världen för att hänga med. Vet inte , men jag är 100% säker på att jag inte gillade vinaren eller resten av låtarna. Kais låt var REN och orden förstod man,. Den var trallvänlig.
    Ja,den var ju vad övriga europa önskade också om man ska läsa kommentarer på sociala medier när mello gick.
    Men det ska man nog inte lita på.
  • Anonym (Mahagony)
    Xenia skrev 2025-05-18 01:54:05 följande:
    Ja, jantelagen härskar överallt, inte bara i Norden. Men de som hatar Sverige är väl EU-nördarna, juryarna bryr sig inte, de går efter det musikaliska.

Senaste gången Loreen vann så var det just pga juryn. Så jag skäller inte på juryn.
    Loreen kanske borde inte ha vunnit, med tanke på vilken kultstatus Käärijä har idag. Det var också en orättvisa.

Tror ingte ett dugg att juryn går bara på det musikaliska. De är också bara människor, klart de kan påverkas av annat.
  • Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 01:35:04 följande:

Massiv röstning på Israel av publiken känns politiskt.
    Men systemet som gör två år i rad att vinnarlåten inte ens är bland top tre i publikens röster är felaktig. Känns elitistiskt och odemokratiskt. Som att de 5-10 människor i varje land ska veta så himla mycket bättre än miljoner i publiken.

KAJ var rolig men inte så himla bra musikaliskt. Är inte sur att de inte vann, de gjorde faktiskt jättebra. Vinnarlåten är en vokalistisk performance utan äkta känsla i det och som ingen kommer lyssna på, ingen hit någonstans.  Min favorit var Finland, den kvinnan hade både en bra låt och fantastisk show.

Nej, juryn behövs för att inte rena plojlåtar ska vinna.

Och Sverige skulle inte ha vunnit om inte juryn fanns, Israel skulle ha vunnit.
  • molly50
    Xenia skrev 2025-05-18 01:47:20 följande:
    Jag räknar med att Sverige ska komma bland de fem första, annars blir jag besviken. Tycker verkligen att vårt bidrag var bättre än Estlands.

Men nu slipper vi den kostnaden och den polisbevakningen.

"Polisen har omringat en del av en pro-palestinsk demonstration i Basel mitt under Eurovisionfinalen. Demonstranterna försökte enligt uppgift ta sig till Eurovision song contest-byn, där tusentals människor just nu följer finalen. Polisen ska ha använt pepparsprej och kommer genomföra personkontroller på demonstranter, rapporterar Basler Zeitung." www.dn.se/direkt/2025-05-17/gummikulor-avlossade-mot-palestinademonstration-i-basel/
    Ja,det är väl vinsten i det här.
  • molly50
    Xenia skrev 2025-05-18 01:54:05 följande:
    Men nu har faktiskt Sverige vunnit sju gånger med sin "generiska popmusik". Jag tror iofs sig inte att Måns Z skulle ha vunnit heller.

Tyvärr tror det var sista gången Sverige skickade en låt på svenska. Vinnaren sjöng ju på engelska, inte på tyska.

Ja, jantelagen härskar överallt, inte bara i Norden. Men de som hatar Sverige är väl EU-nördarna, juryarna bryr sig inte, de går efter det musikaliska.

Senaste gången Loreen vann så var det just pga juryn. Så jag skäller inte på juryn.
    Jag har i och för sig klagat även på tittarrösterna när det har gått dåligt.
    Så det är väl besvikelsen som talar.
    Men det går väl över.
  • Cheers
    Xenia skrev 2025-05-18 01:33:31 följande:
    Nej, tack och lov för juryn! Annars skulle nästa års ESC vara i Israel.

Att folket gav så många röster till Israel berodde förstås på politik.

Själv gillade jag Nederländerna och Polen bäst. 
    Fast om folket röstade beroende på poliyik så borde ju Israel ha diskvalificerats. 

Såg en artikel av Ricki Neuman i lördagens SvD där han påpekar vad Ben Gurion skrev år 1919:
    År 1919 skriver David Ben-Gurion, Israels blivande premiär­minister, att ?alla inser problemet? mellan judar och araber. ?Men inte alla inser att det inte har någon lösning. Det finns ingen lösning!?
    I ett annat sammanhang frågar han sig varför araberna skulle vilja sluta fred med judarna:
    ?Vi har tagit deras land. Visst, Gud lovade oss det, men varför skulle de bry sig om det? Vår Gud är inte deras. Vi kommer från Israel, det är sant, men det var för två tusen år sedan, och vad be­tyder det för dem??

Ett annat citat i artikeln är från Mellanösternkännaren och ambassadören  Ingmar Karlsson:'

En grupp europeiska judar bestämde sig för att skapa en judisk stat, och lyckades, på relativt kort tid och mot alla odds, med hjälp av hårt arbete, envishet, tålamod och nödvändigt stöd från Storbritannien och FN.
    Vägen dit gick bland annat via den brittiska Balfourdeklarationen från år 1917, ett avgörande och märkligt dokument, som enligt Karlsson gick ut på att ?en stat utlovade ett område som den inte hade förfoganderätt över till ett folk som inte bodde där utan att ta hänsyn till invånarnas intressen och önskemål?.
  • Xenia
    Spucks skrev 2025-05-18 01:42:27 följande:
    Politik för att Israel fick många poäng? HAr du missat att många runtom i Europa ville att Israel uteslutas? Och har du missat att den israeliska kvinnan - precis som de flesta andra i de topp 10 - faktiskt kunde sjunga, hade en fin låt och inte satsade på att vara nästan naken? Politikpoäng är vad Ukraina får sedan kriget började, för deras låter brukar vara skit och de får ändå massvis med poäng varje år.
    Men det fanns många andra vackra kvinnor som kunde sjunga. Och folkets tvåa var Estland och trea Sverige, alltså inte konventionellt som Israel.

Så jag hävdar fortfarande att det är politik som får svenska folket att rösta mest på Israel.

Ukraina brukar ha bra låtar tycker jag men de har förstås fått sympatipoäng förut också.

Jag tyckte synd om Danmark som bara fick 2 p av folket. Och att värdlandet fick 0 poäng. Uk fick också 0 poäng men det är ju det vanliga.
  • Anonym (Mahagony)
    Xenia skrev 2025-05-18 02:01:24 följande:
    Nej, juryn behövs för att inte rena plojlåtar ska vinna.

Och Sverige skulle inte ha vunnit om inte juryn fanns, Israel skulle ha vunnit.
    Varför skulle inte rena plojlåtar vinna, om det är vad folket vill?
    Bättre att någon form av bättre vetande liten elit bestämmer?

Jag bryr mig inte om att just Sverige inte hade vunnit idag, men Österrikisk låt var precis som förra årets, en vokalistisk gymnastik som i botten är egentligen väldigt tråkig.

Det finns säkert bättre sätt att förhindra politisk missbruk av röstning än att ge en lite grupp av männsikor lika mycket bestämmande rätt som bokstavligen miljoner andra.Tex att alla får rösta en gång.

Sen är det faktsikt också möjligt att ha alternativ politsik uppfattning om Israel och att folk sympatiröstar precis på samma sätt som för Ukraina.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.