• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • BeBey

Förstår inte folk som tycker om Finland och Malta. Är ni galna? Hur kan man gilla sådana smaklösa porr med skrikande istället?

Eurovision är INTE bordell! Sådana Erikas och Kant måste blockeras och allt. 

• Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 10:51:48 följande:

Vad är ni för jäkla populister som tror att "folket" alltid har rätt? Tycker ni "folket" ska betstämma vem som ska få nobelpriiset  i litteratur också? "Folket" gillar Camilla Läckberg bäst, alltså ska hon få nobelpriset.

Varför ska man inte ha respekt för de som vet lite mer om musik. Bland "folket" kan finnas tondöva, det är de som röstar på plojbidragen.

En del tycks var moraliskt tondöva också. Israel dödade nyss 80 till i Gaza. Men ni tycker att alla länder ska resa dit och ge Isssrel reklam nästa år?

Jag är besviken på svenska folket som gav Israel tolvan.

Så du tycker att man ska ge poäng enligt hur bra man tycker landet sköter sig? Det är musiktävlingen, ingen snällhetstävling.
    Och roligt att du gnäller att Sverige inte har vunnit, samtidigt som du kallar dem som röstar på tex. Sverige eller Estland för tondöva. Hur ska du nu ha det?

• Anonym (Eurofan)
    Spucks skrev 2025-05-18 10:56:28 följande:

Så du tycker att man ska ge poäng enligt hur bra man tycker landet sköter sig? Det är musiktävlingen, ingen snällhetstävling.
    Och roligt att du gnäller att Sverige inte har vunnit, samtidigt som du kallar dem som röstar på tex. Sverige eller Estland för tondöva. Hur ska du nu ha det?

Det är väl klart ett land som just nu bedriver etnisk rensning inte ska vara med i eurovision. Inget konstigt med det. 
  • Spucks
    BeBey skrev 2025-05-18 10:53:02 följande:

Förstår inte folk som tycker om Finland och Malta. Är ni galna? Hur kan man gilla sådana smaklösa porr med skrikande istället?

Eurovision är INTE bordell! Sådana Erikas och Kant måste blockeras och allt. 

Håller med. När man bara lyssnade på Malta, hörde man att hon egentligen kan sjunga. Men det märker man knappt när hon sitter där och juckar på en gymnastikboll. Även om jag hade önskat mig ett annat resultat, är jag dock för första gången på många år någorlunda nöjd med resultatet, för de flesta som kom först var bland dem som satsar på sjungandet (och skoj) och inte på nakenhet och skrik. Fast att Schweiz inte fick några publikröster förvånade mig.
  • Anonym (Larv!)
    Spucks skrev 2025-05-18 10:36:51 följande:
    Jag pratar inte främst om media, utan om befolkningen. Jag har läst en del genom åren, från folk från många olika länder. Det är generellt mycket hat (framförallt på FB) gentemot vinnaren, om personen tillhör någon LGBTQ-grupp - vilket är konstigt med tanke på hur populärt ESC är bland homosexuella män - men detta "det är VI som borde ha vunnit" läser jag främst från svenskar. Många tycker att någon annan borde ha vunnit, men ingen folkgrupp jag läser är så extrem med att just de borde ha vunnit ... varje år!
    Det får stå för dig och inte alls vad jag t ex läser i olika musikgrupper och eurovision grupper.
    Sen just i år hoppades/ trodde många på vinst då faktiskt Kaj låg etta på alla bettingsajter men alla i Sverige trodde inte ändå att den skulle vinna speciellt då det var en annan genre än vad Sverige brukar skicka.
    Men många i Finland trodde ju också på Kajs vinst och tom på "dubbelseger" tillsammans med Erika.
    Det är inte lika med de flesta dock.
    Förra året var det knappast prat om att Sverige skulle vinna.

Men sen är det ju också så att Sverige ofta kommer bra, ofta topp 10.
    Italien ligger före med fler bästa placeringar totalt.

Sen är det skillnad på att hoppas och att verkligen tro att man ska vinna.
    Vet man att man ligger bra till så hoppas man men att de flesta alltid tror att vi ska vinna nej, inte mer än andra länder.
    Det är väl bara entusiasterna som gör och som hörs i resp. land resten av befolkningen gör det inte.

Sen är det väl en fördel om resp land tror på sitt eget bidrag som man röstat fram i och för sig.
  • Spucks
    Anonym (Eurofan) skrev 2025-05-18 10:59:58 följande:
    Det är väl klart ett land som just nu bedriver etnisk rensning inte ska vara med i eurovision. Inget konstigt med det. 
    Jag skulle tycka det var okej om Israel inte fick vara med, precis som Ryssland. Men OM de är med, ska de behandlas som alla andra. Det är inte sångerskan som är ansvarig för vad Israel håller på med. Tyckte även det var hemsk för några år sedan när flickorna från Ryssland blev buade. Det är inte deras fel att Putin är en galen diktator.
  • Spucks
    Anonym (Larv!) skrev 2025-05-18 11:00:32 följande:
    Det får stå för dig och inte alls vad jag t ex läser i olika musikgrupper och eurovision grupper.
    Sen just i år hoppades/ trodde många på vinst då faktiskt Kaj låg etta på alla bettingsajter men alla i Sverige trodde inte ändå att den skulle vinna speciellt då det var en annan genre än vad Sverige brukar skicka.
    Men många i Finland trodde ju också på Kajs vinst och tom på "dubbelseger" tillsammans med Erika.
    Det är inte lika med de flesta dock.
    Förra året var det knappast prat om att Sverige skulle vinna.

Men sen är det ju också så att Sverige ofta kommer bra, ofta topp 10.
    Italien ligger före med fler bästa placeringar totalt.

Sen är det skillnad på att hoppas och att verkligen tro att man ska vinna.
    Vet man att man ligger bra till så hoppas man men att de flesta alltid tror att vi ska vinna nej, inte mer än andra länder.
    Det är väl bara entusiasterna som gör och som hörs i resp. land resten av befolkningen gör det inte.

Sen är det väl en fördel om resp land tror på sitt eget bidrag som man röstat fram i och för sig.
    Jag säger ingenting om folk som tycker en annan låt borde ha vunnit. Det jag pratar om är just att svenskar alltid tycker att Sverige borde ha vunnit och argumentera som - bland andra - Xenia och Molly gör här.
  • Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:40:51 följande:
    Du säger att Loreens låt var helt enkelt bättre som att det är någon fysikalisk lag. Många mer tyckte att just Käärijä var bättre, det där är en objektiv sanning för det är vad folkets röster visade.

Jag bryr mig inte om juryns motiver. Jag tycker att det är odemokratiskt och eltistiskt att ge så mycket makt till ett fåtal männsikor jämfört med miljoner andra. Och nu har vi sett i två år i rad att de har lyckats befodra folkets 4a till vinnaren.Inte ens 2a som Loreen utan 4a!
    Men låt oss säga att det är fullt professionella och att deras inslag anses vara nödvändig, de ska max ha 1/3 av röster.
    Odemokratiskt? Handlar det om politska val el vad?

Hellre elitism än populism.

Vilka är det som röstar i folkets val förresten? Hela världen inkl USA? Kan inte det sägas vara odemokratiskt, de är inte med och betalar men får ändå rösta? Jag är säker på att många därifrån röstar på Israel.

"Jurygrupper från 37 länder röstar.
    ---
    Det delas ut totalt 2 146 poäng från jurygrupperna, och man kan som mest få 432 poäng (12 från 36 länder).
    ---

Om man inte bor i något av de tävlande länderna kan man ändå vara med och rösta, i en separat röstningsgrupp för ?övriga världen?. Där slås alla röster ihop och lämnar också 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 ,2, 1 poäng.

Det innebär att tv-tittarna har ett litet övertag, eftersom de delar ut totalt 2 204 poäng.

Ett land kan få som mest 444 poäng om man skulle få tv-tittarnas högsta poäng från alla länder och få flest röster från ?övriga världen? (37 gånger 12 poäng)." www.aftonbladet.se/nojesbladet/bloggar/schlagerbloggen/a/o32ExW/sa-avgors-vinnaren-ikvall-allt-du-behover-veta-om-rostningen-den-nordiga-detaljerade-versionen

• Anonym (Mahagony)
    Xenia skrev 2025-05-18 10:51:48 följande:

Vad är ni för jäkla populister som tror att "folket" alltid har rätt? Tycker ni "folket" ska betstämma vem som ska få nobelpriiset  i litteratur också? "Folket" gillar Camilla Läckberg bäst, alltså ska hon få nobelpriset.

Varför ska man inte ha respekt för de som vet lite mer om musik. Bland "folket" kan finnas tondöva, det är de som röstar på plojbidragen.

En del tycks var moraliskt tondöva också. Israel dödade nyss 80 till i Gaza. Men ni tycker att alla länder ska resa dit och ge Isssrel reklam nästa år?

Jag är besviken på svenska folket som gav Israel tolvan.

En äkta liberal skulle jag säga. Jag tror att alla former av en bättre vetande bestämmande elit är odemokratiska, egentligen fascistiska i sin natur. Nu kanske passar det dina åsikter, för det är så väldigt viktigt att israel inte vinner, men det kan slå åt annat håll när bättre vetande bestämmer över majoriteten. 

Nobelpriset är knappast jämförbar med show för stor publik. 

Det tror jag knappast stämmer att juryn består av varje lands bästa musiker. Det är bara en ihoppsatt grupp av människor inom showbiz. 

Det är skumt med alla dessa röster till israel. Det är inte så svårt att investera pengar, köpa massa simkort och rösta hur många gånger som helst om man vill. Men du är också helt klart långt från neutral i saken. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.