• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • Xenia

Ja, inte så konstigt att "folket" röstade för Israel med en så massiv reklamkampanj från Israel.

"? Det var propaganda från Israels sida att rama in sången i en överlevnadsberättelse som är kopplad till kriget mellan Israel och Palestina. Man har lyckats skapa ett känsloband till publiken om att en ny bättre dag kommer. På så sätt sköt man undan den aktuella situationen som råder där just nu.

Också i fjol deltog Israel i Eurovisionen med en stark powerballad, Eden Golans Hurricane. Bidraget, som kom på femte plats, var då näst mest populärt bland publiken.

Även den låten handlade om en ung kvinna som tog sig ur en personlig kris. Förra året hade Israel ända upp på regeringsnivå ett starkt inflytande över hur låten skräddarsyddes och presenterades, vilket påverkade dess framgång, konstaterar Mäkelä.

? Jag skulle inte bli förvånad om det var likadant i år.
    ----

Svenska Yles Eurovisionskommentator Eva Frantz listar Israels massiva kampanjer på sociala medier som ytterligare en bidragande orsak till publikengagemanget. Kampanjer är inte ovanliga eller förbjudna, men Israels marknadsföring har varit i särklass, säger hon.

En talesperson för Israels utrikesministerium berättade efter finalen i Malmö 2024 att ministeriet organiserade en påverkanskampanj för att få röster.

? Artisten Yuval Raphael har spelat in hälsningar till publiken på alla möjliga olika språk. I dem uppmuntrade hon folk att rösta tjugo gånger på Israel." yle.fi/a/7-10078096

De professionella i juryarna klarar att stå emot alla denna propagande; folket gör det inte.

• Anonym (Hmm)
    Xenia skrev 2025-05-18 23:48:10 följande:

Ja, inte så konstigt att "folket" röstade för Israel med en så massiv reklamkampanj från Israel.

"? Det var propaganda från Israels sida att rama in sången i en överlevnadsberättelse som är kopplad till kriget mellan Israel och Palestina. Man har lyckats skapa ett känsloband till publiken om att en ny bättre dag kommer. På så sätt sköt man undan den aktuella situationen som råder där just nu.

Också i fjol deltog Israel i Eurovisionen med en stark powerballad, Eden Golans Hurricane. Bidraget, som kom på femte plats, var då näst mest populärt bland publiken.

Även den låten handlade om en ung kvinna som tog sig ur en personlig kris. Förra året hade Israel ända upp på regeringsnivå ett starkt inflytande över hur låten skräddarsyddes och presenterades, vilket påverkade dess framgång, konstaterar Mäkelä.

? Jag skulle inte bli förvånad om det var likadant i år.
    ----

Svenska Yles Eurovisionskommentator Eva Frantz listar Israels massiva kampanjer på sociala medier som ytterligare en bidragande orsak till publikengagemanget. Kampanjer är inte ovanliga eller förbjudna, men Israels marknadsföring har varit i särklass, säger hon.

En talesperson för Israels utrikesministerium berättade efter finalen i Malmö 2024 att ministeriet organiserade en påverkanskampanj för att få röster.

? Artisten Yuval Raphael har spelat in hälsningar till publiken på alla möjliga olika språk. I dem uppmuntrade hon folk att rösta tjugo gånger på Israel." yle.fi/a/7-10078096

De professionella i juryarna klarar att stå emot alla denna propagande; folket gör det inte.

Överanalys .... de luxe!
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:11:11 följande:
    Men vi fick ju ett bra resultat, vad klagar du på? Plats 4 i en sådan stor tävling är bra!
    De påminner mig om Herrey's, bara i lite äldre och lite lantligare tappning.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-05-19 00:02:43 följande:

Tre jämnåriga killar som sjunger och dansar. Ja, lite likhet finns. 

Men Kaj har mycket mer humor , KAJ är en komedigrupp. Men de kan definitivt sjunga också. 

• Anonym (sch-sh-sk)

Min vän som är professor och duktig på statistik gjorde lite beräkningar på de svenska rösterna och konstaterade att det räckte med ca 500 röster på Israel för att ge en 12:a och visst finns det 500 personer i Sverige som kan tänka sig att rösta på Israel bara för att de är Israel.

Glöm inte heller att i Sverige kostade det ca 4 kr att rösta, medan det i exvis Finland kostade 1,5 Euro. Då drar man sig för att rösta om det inte är väldigt viktigt för en. Har ingen koll på vad det kostade i andra länder, men det är klart summan spelar in.

KAJ är mina vinnare oavsett, de har fått flest strömningar av alla bidrag och dessutom lyckats med konststycket att skapa en större förbrödring mellan Sverige och Finland utöver att få en jättehit som exponerades för 200 miljoner tittare. Vem kan sjunga Österrikes bidrag idag? Inte jag i alla fall. Jag minns inte ett skit av den melodin.

Älskade Kärrijäs framträdande också. 

• Anonym (sch-sh-sk)
    Tow2Mater skrev 2025-05-19 00:02:43 följande:
    Som tur är har de inga likheter med Herrey's förutom en catchy låt.

Herrey's var tre mormoner och bröder som hade en extremt glättig och ytlig grej och bara en enda hit någonsin. De skrev inte sin egen låt och har inte lyckats göra någonting inom showbiz varken före eller efter. 

Kaj har jobbat i över 15 år med sin grej och den har både djup, bredd och bra melodier. 
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 19:12:39 följande:
    Det var år 2022 som Ryssland genomförde en fullskalig invasion med bomber och tortyr. Sedan dess har inte Ryssland varit med.
    Jag skrev Crimea - invasionen började då och Ryssland var med efter det (och blev buade rätt mycket).
    Xenia skrev 2025-05-18 19:12:39 följande:
    Var har jag skrivit att folk hatar Sverige och att det var därför KAJ inte vann?
    Här. Men kanske jag har missförstått vad du menade i ditt svar till Molly?
    Xenia skrev 2025-05-18 01:54:05 följande:
    Men nu har faktiskt Sverige vunnit sju gånger med sin "generiska popmusik". Jag tror iofs sig inte att Måns Z skulle ha vunnit heller.

Tyvärr tror det var sista gången Sverige skickade en låt på svenska. Vinnaren sjöng ju på engelska, inte på tyska.

Ja, jantelagen härskar överallt, inte bara i Norden. Men de som hatar Sverige är väl EU-nördarna, juryarna bryr sig inte, de går efter det musikaliska.

Senaste gången Loreen vann så var det just pga juryn. Så jag skäller inte på juryn.

• Spucks
    Nandez skrev 2025-05-18 22:26:58 följande:
    Trycka ner, tror inte att han läser här
    Så det är okej att skriva och prata skit om andra, så länge de inte läser/hör det? Trevlig attityd.
  • Spucks
    molly50 skrev 2025-05-18 20:54:52 följande:
    Nu får du faktiskt ge dig. Nu läser du inte saker som jag aldrig har påstått.
    Jag har aldrig påstått att alla hatar Sverige eller att alla som vinner är dåliga.
    Det är din egna uppfattning av vad jag har skrivit.
    Jag har bara försökt berätta vad jag har sett andra skriva.
    Sen kan man ha höga förhoppningar och sen bli besviken när de inte införlivas. Men det är en annan sak.

Jag har bett om ursäkt för vad jag skrev. Det var dumt.
    Men när du tar dig friheten att tala om för mig vilka åsikter jag har så ska du kanske vara försiktig med att tala om att vi är pinsamma.
    Du vet uppenbarligen inte vad du själv skriver. Igen mitt råd: läs dina egna inlägg igen, men låtsas att någon annan skrev dem, om ett annat land. Vänta en vecka med det kanske.

Men ja, jag ger mig nu, jag har sagt vad jag tror om ert löjliga beteende, så nu får det vara nog :)
  • molly50
    Spucks skrev 2025-05-19 08:35:38 följande:
    Du vet uppenbarligen inte vad du själv skriver. Igen mitt råd: läs dina egna inlägg igen, men låtsas att någon annan skrev dem, om ett annat land. Vänta en vecka med det kanske.

Men ja, jag ger mig nu, jag har sagt vad jag tror om ert löjliga beteende, så nu får det vara nog :)
    Jodå,det gör jag allt. Men eftersom du verkar ha bestämt dig för att jag menar något annat än vad jag har skrivit,trots ytterligare förklaringar, så är det ingen idé att fortsätta diskussionen. Där håller jag med dig.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.