• Anonym (B)

BF februari 2026 🌷

Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼

Hur går det för er? Hur mår ni? 

• Svar på tråden BF februari 2026 🌷
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-07 22:32:16 följande:
    Kanske kan de skicka remiss till en privat mottagning? 
    Eller om det är ultraljudstid det hänger på om du kan göra ultraljudet privat(om det är som där vi går att de vill se att det fortfarande lever innan man skickar blodet) och bara ta blodprovet på sjukhuset för det måste de ju ha tid för. 
  • Anonym (Saltakatten)

Ja det är ju lite dryga pengar att punga ut för att få veta lite tidigare hur saker och ting står till. Samtidigt skönt rent mentalt.

Det ska ju vara extremt låg risk, samma risk som för vem som helst, alla som blir gravida, men har man varit där en gång och tillhört den där promillen som drabbas är man ju skadad, typ traumatiserad 😭 

Får se om jag lyckas få tag i dom morgon och höra efter. Jag jobbar ju själv med administration inom vården, har jobbat på liknande klinik förut till och med, vet ju exakt hur sånt här funkar, hur dom bokar osv. Kan ju vara så att det verkligen inte finns tider i och med semestertiderna och vi har bytt journalsystem här ganska nyligt också så allt tar extra tid, många mottagningar har fått dra ner på patientflödet för att hinna.

Men nångång kan jag ju ringa och vara en liten jobbig patient och hoppas dom kan boka in mig tidigare 🙏🏻

Försöker tänka att jag ska lita på kroppen, den här lilla bönan är frisk. Punkt. Lättare sagt än gjort men får försöka mer 🙏🏻💕🌈

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-07-08 00:08:57 följande:

Ja det är ju lite dryga pengar att punga ut för att få veta lite tidigare hur saker och ting står till. Samtidigt skönt rent mentalt.

Det ska ju vara extremt låg risk, samma risk som för vem som helst, alla som blir gravida, men har man varit där en gång och tillhört den där promillen som drabbas är man ju skadad, typ traumatiserad 😭 

Får se om jag lyckas få tag i dom morgon och höra efter. Jag jobbar ju själv med administration inom vården, har jobbat på liknande klinik förut till och med, vet ju exakt hur sånt här funkar, hur dom bokar osv. Kan ju vara så att det verkligen inte finns tider i och med semestertiderna och vi har bytt journalsystem här ganska nyligt också så allt tar extra tid, många mottagningar har fått dra ner på patientflödet för att hinna.

Men nångång kan jag ju ringa och vara en liten jobbig patient och hoppas dom kan boka in mig tidigare 🙏🏻

Försöker tänka att jag ska lita på kroppen, den här lilla bönan är frisk. Punkt. Lättare sagt än gjort men får försöka mer 🙏🏻💕🌈

Klart det har satt sina spår ❤️ Hoppas de på något sätt kan dra blod tidigare 🙏
  • Anonym (Saltakatten)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-08 21:54:42 följande:
    Klart det har satt sina spår ❤️ Hoppas de på något sätt kan dra blod tidigare 🙏

Ringde idag, och dom hade ju som tryckt ihop både NIPT och ultraljudet som dom gör på alla här vid v 13-14 ungefär då fostrets alla organ är klara och så vill dom inte riskera göra NIPT för tidigt pga för lite foster-dna.

Men dom förstod min oro så vi kompromissade och så får jag komma och göra NIPT lite tidigare och då bara ett lite snabbare ultraljud, sen ville dom jag skulle komma tillbaka lite senare för att göra ett bättre ultraljud då dom kan se alla organ hos fostret osv kring v 14. 

Så det blev ju bättre och känns lite bättre för mig. Får hoppas allt ser bra ut 🙏🏻💕🌈

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-07-09 00:17:24 följande:

Ringde idag, och dom hade ju som tryckt ihop både NIPT och ultraljudet som dom gör på alla här vid v 13-14 ungefär då fostrets alla organ är klara och så vill dom inte riskera göra NIPT för tidigt pga för lite foster-dna.

Men dom förstod min oro så vi kompromissade och så får jag komma och göra NIPT lite tidigare och då bara ett lite snabbare ultraljud, sen ville dom jag skulle komma tillbaka lite senare för att göra ett bättre ultraljud då dom kan se alla organ hos fostret osv kring v 14. 

Så det blev ju bättre och känns lite bättre för mig. Får hoppas allt ser bra ut 🙏🏻💕🌈

Så skönt 🥰 Det är ju ändå bra att de vill göra kontrollen av organ osv under bästa förutsättningar ❤️
  • Doris2024

Är det någon mer än jag som är nojig? 
    Jag mår ju fortfarande illa och har väldigt ont i brösten (framförallt vårtorna) men det är som att jag var väldigt svullen fram tills i helgen och nu har magen lagt sig lite. 

Är ju 17 år sen jag var gravid senast och vet inte hur magen ska reagera, kännas så här pass tidigt. Borde ju inte ha nån mage än egentligen men tankarna snurrar. 
    Hade ett ma min första grav och det upptäcktes på rul och har pågått 10 veckor utan att kroppen fattade. 

Nu är jag i 9+3, vi har sett ett hjärta för två veckor sen och på onsdag ska jag på inskrivningen hos bm. 
    Då är jag 10+3, kan bm höra hjärtljud då? 

Behövde skriva av mig lite oro bara 😆😅🙃

• Anonym (Ardnane)
    Doris2024 skrev 2025-07-09 12:04:21 följande:

Är det någon mer än jag som är nojig? 
    Jag mår ju fortfarande illa och har väldigt ont i brösten (framförallt vårtorna) men det är som att jag var väldigt svullen fram tills i helgen och nu har magen lagt sig lite. 

Är ju 17 år sen jag var gravid senast och vet inte hur magen ska reagera, kännas så här pass tidigt. Borde ju inte ha nån mage än egentligen men tankarna snurrar. 
    Hade ett ma min första grav och det upptäcktes på rul och har pågått 10 veckor utan att kroppen fattade. 

Nu är jag i 9+3, vi har sett ett hjärta för två veckor sen och på onsdag ska jag på inskrivningen hos bm. 
    Då är jag 10+3, kan bm höra hjärtljud då? 

Behövde skriva av mig lite oro bara 😆😅🙃

Jag har varit väldigt nojig men börjar landa mer och mer i tanken att detta är sista graviditeten hur det än går. Allt har också sett bra ut såhär långt och man får försöka vila i att man inte kan göra något. Vår allra första graviditet var också ett ma som upptäcktes 11+0, så förstår oron. Men man får försöka tänka att man redan haft oturen att tillhöra de procenten en gång och det inte finns en ökad risk att råka ut för det igen. Att ni sett hjärtat minskar ju risken en aning till 🙏❤️

Jag hoppas jag får moderkakan i bakväg denna gången så att det blir en lugnare tredje trimester än med vårt första barn där rörelserna kunde döljas av att moderkakan var i fram och vi var inne på förlossningen uppåt 10 gånger för kontroll. Allt jag kände var det som också syntes på utsidan, så allt smått dämpandes 🙈 

De kommer nog inte börja med hjärtljud än tror vi var omkring v15-16 när vi gjorde första förra gången. 

• Anonym (Enlitentill)

Har gjort mitt tidiga ultraljud idag. Det satt i livmodern och ett hjärta pickade. Istället för 7+6 var jag i 7+5. Så just precis nu ser allt bra ut iaf 🙏🙏

• KaprifolSol
    Anonym (Enlitentill) skrev 2025-07-09 15:55:44 följande:

Har gjort mitt tidiga ultraljud idag. Det satt i livmodern och ett hjärta pickade. Istället för 7+6 var jag i 7+5. Så just precis nu ser allt bra ut iaf 🙏🙏

Vad underbart att få se hjärtat som tickar! 

Har också nyligen gjort tidigt UL och fick se och höra hjärtat i den lilla bönan! Även om jag sett det så känns det fortfarande overkligt! 🙃 Nu vill jag nästan spola fram tiden tills jag kan börja berätta den glada nyheten! 

• Siripiri
    Anonym (Enlitentill) skrev 2025-07-09 15:55:44 följande:

Så skönt 🥰
Svar på tråden BF februari 2026 🌷