Bästa smörgåstårtefyllningen
Som inte innehåller fisk eller räkor? Eller blir för jolmig? (För mycket créme fraische och majo/ färskost) tips efterfrågas
Som inte innehåller fisk eller räkor? Eller blir för jolmig? (För mycket créme fraische och majo/ färskost) tips efterfrågas
Avokadoröra. Hummus. Hackade kokta ägg, lite majjo och dill.
Viltigt med syra för att undvika jolmigheten. Så citron i avokadoröran och hummusen. Dillen till äggen har lite samma funktion.
Avokadoröra. Hummus. Hackade kokta ägg, lite majjo och dill.
Riven ost (västerbotten, svecia eller präst) Färskost typ Philadelphia, creme fraiche, finhackad rödlök, finhackad persilja. Gillar man vitlök kan man hacka ner en klyfta.
Har inga mått utan gör denna fyllning på en höft. Fyllningen blir godare om den får mogna någon timme innan man monterar tårtan. Jag använder fyllningen till smörgåstårta med basturökt skinka.och ostrullar av vällagrad ost, dekorerar med svarta oliver och gröna druvor.
Avokadoröra i ett lager. Hummus i ett. Äggröran i ytterligare ett. Jag tror inte citron passar med äggen. Så dill till dem.
Men jag är tveksam till om de passar ihop med varandra, de tre rörorna. Och jag hade velat kombinera med riven vällagrad ost som nämnts. Men det beror ju lite på vad man har på också. Lite mildare smaker är bra liksom i bakgrunden, mrn då behövs starkare som står för fjutten, liksom. Som oliver eller stark ost tex.
Alltså. Jag blev väldigt sugen på smörgåstårta nu!
Riven ost (västerbotten, svecia eller präst) Färskost typ Philadelphia, creme fraiche, finhackad rödlök, finhackad persilja. Gillar man vitlök kan man hacka ner en klyfta.
Har inga mått utan gör denna fyllning på en höft. Fyllningen blir godare om den får mogna någon timme innan man monterar tårtan. Jag använder fyllningen till smörgåstårta med basturökt skinka.och ostrullar av vällagrad ost, dekorerar med svarta oliver och gröna druvor.
Blev sugen på smörgåstårta, länge sen jag åt det.
Mina två fyllningar som alltid uppskattas är
Leverpastej och bostongurka. Jag använder bredbar gräddpastej och fyller på med bostongurka tills jag själv tycker det smakar lagom syrligt.
Rökt skinka, finklippt gräslök och naturell färskost. Gräslöken kan bytas ut mot finhackad rödlök om man vill ha en mer distinkt smak.
Leverpastej och bostongurka. Jag använder bredbar gräddpastej och fyller på med bostongurka tills jag själv tycker det smakar lagom syrligt.
Rökt skinka, finklippt gräslök och naturell färskost. Gräslöken kan bytas ut mot finhackad rödlök om man vill ha en mer distinkt smak.
Har ni testat att blanda majonnäs och jordnötssmör ? Oväntad lyckad kombi
Gräddfil, strimlad skinka, persilja, senap är en god fyllning.
Har ni testat att blanda majonnäs och jordnötssmör ? Oväntad lyckad kombi
Tänkte göra en tårta med nötkött inom kort.
Tre lager i denna tårta, det första med potatissallad (smaksatt med gräslök och kapris) och hackade saltskivor. Det andra lagret ligger på en bädd av finhackad sallad och är en röra med majonnäs, creme fraiche, färsk ananas och lagrad riven starkost.
Det tredje lagret har lite picklad rödlök i botten och en fikon-äppel-rödvinsröra med kalla, finhackade oxfilébitar ovanpå.
Brer sedan tårtans yttre med lite mascarpone som jag smaksatt med en skvätt sherry och en nypa salt. Dekorerar tårtans sidor med färsk persilja och toppar med diverse grönsaker.
Tänkte göra en tårta med nötkött inom kort.
Tre lager i denna tårta, det första med potatissallad (smaksatt med gräslök och kapris) och hackade saltskivor. Det andra lagret ligger på en bädd av finhackad sallad och är en röra med majonnäs, creme fraiche, färsk ananas och lagrad riven starkost.
Det tredje lagret har lite picklad rödlök i botten och en fikon-äppel-rödvinsröra med kalla, finhackade oxfilébitar ovanpå.
Brer sedan tårtans yttre med lite mascarpone som jag smaksatt med en skvätt sherry och en nypa salt. Dekorerar tårtans sidor med färsk persilja och toppar med diverse grönsaker.
Det är lite just vad smörgåstårta är och mastig på dessa mejerier eller majonnäs.
Hur som helst, denna har majonnäs i sig, men passar superbra på en smörgåstårta och gjort den många ggr till smörgåstårta och då utan hummer/räkor.
Men lobster roll röra är fin.
Det är majonnäs, det fina på sellerin främst och finhackad, salt, peppar, citron och lite finhackad gräslök, och gör man med lax eller skaldjur så gör inte heller dill bort sig i den.
Och den känns lätt fastän den har en del majonnäs i sig och antar pga citronen.
Sen har man de som en del gett ovan, tex som leverpastej och gurka.
Annars siktar man ju just på smakrika saker, många av dessa är just fisk och rökt, så kanske ersätta med mer rökt kött än tex bara skinka.
Finns ju kalkonben att köpa som går skiva fint, eller röka en själv som inte är svårt alls och då även andra kött.
Själv gör jag två varianter och efter jag bakat smörgåstårtan och på var sin sida.
Och ofta är det mjukost och majonnäser och leverpastej mellan, och sen skinka ena sidan och rökt lax på andra.
Och sen en massas dekoration med olika grönsaker och ost på skinksidan, ägg på fisksidan.