• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • ht1

Feta barn feta föräldrar. Att barnen blir feta är ren misshandel från föräldrarna å ingenting annat.

• Tyra myra

Har tyvärr inte läst hela tråden så jag hoppas att ni ursäktar om jag återupprepar något som redan sagts.

Jag har hittills inte träffat på något barn med övervikt som blivit det
    på grund av matvanorna. De jag träffat har blivit det på grund av för lite rörelse. 

Jag har märkt att om barn inte får sitt rörelsebehov tillgodosett så stoppar de i sig mycket mer onyttigt än om de är igång om dagarna. Kan inte säga att detta är vetenskapligt bevisat utan det är en observation jag gjort.

När överviktiga barn kommer igång och blir aktiva brukar suget efter onyttigheter bli mycket mindre.

• Anonym (Lova)

Min dotter är inte överviktig men jag var smalare i hennes ålder (14). Idag som 40+ har jag en lätt övervikt men inte fetma. 

Vi är väl fränst lite slarviga med mat och matplanering vilket gör att det blir en del hel- och halvfabrikat och kanske lite för lite grönsaker. Aktivitetsnivån är bra och vi dricker nästan bara vatten, kaffe och te. Lyxar till det med smaksatt bubbelvatten då och då. Sen blir det väl några sötsaker för mycket. 

Dotterns överviktiga kompisar upplever jag alla som lite curlade och överbeskyddade. De får alltid skjuts överallt. Det är väl bättre det än att de sitter hemma, men min dotter har tidigt lärt sig gå. Att gå eller cykla till skolan tror jag starkt på att man ska försöka få till där det är möjligt. 

• Anonym (Förbrylld)

Kul att det börjar ramla in lite inlägg från folk som inte lever i förnekelse och skyller allt på genetik - och faktiskt inser att man oftast har sig själv att skylla om man själv eller ens barn är feta. Nån skrev att samhället borde göra mer. Men behöver vi verkligen mer kunskap i ämnet... Det finns ju hur mkt info som helst. Dagstidningar, sociala medier, råd från din hälsocentral, osv. osv. Och har du inte sunt förnuft nog att förstå att det var din och dina föräldrars livstil som gjorde dig fet?
    En broschyr från smb kanske ?Om fetman kommer?? Man skulle iofs kunna hjälpa till att förbjuda fler produkter i mataffären som bara skadar folkhälsan. 
    Hur många tummar ner får jag på detta inlägg då tjockisar? 😘

• Anonym (Luke)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 06:06:28 följande:

Kul att det börjar ramla in lite inlägg från folk som inte lever i förnekelse och skyller allt på genetik - och faktiskt inser att man oftast har sig själv att skylla om man själv eller ens barn är feta. Nån skrev att samhället borde göra mer. Men behöver vi verkligen mer kunskap i ämnet... Det finns ju hur mkt info som helst. Dagstidningar, sociala medier, råd från din hälsocentral, osv. osv. Och har du inte sunt förnuft nog att förstå att det var din och dina föräldrars livstil som gjorde dig fet?
    En broschyr från smb kanske ?Om fetman kommer?? Man skulle iofs kunna hjälpa till att förbjuda fler produkter i mataffären som bara skadar folkhälsan. 

Det är intressant det där med gener. Har två barn. Den ena naturligt smal på så vis att hennes aptit inte är tillräcklig  för att göra henne överviktig. Den andra får vi kämpa med. 

Gener är som jag ser det absolut ingenting man kan skylla på. Och den genetiska skillnad som finns ligger nästan enbart i aptit. Fast grundaptiten gör det bara svårare att hålla vikten men barnen klarar det om man har bra vanor hemma. Och även aptiten kan man påverka med bra mat. Dålig mat skapar ännu starkare hungerkänslor. 

Det man som förälder främst kan göra är:
    1) Aldrig ha skräpmat som kakor, bullar och vitt bröd liggandes hemma.
    2) Undvika att ha massa frukt liggandes hemma (en dold bov för många överviktiga barn skulle jag tro)
    3) Laga middag varje dag med proteinkälla barnen gillar.
    4) Ha grönsaker till alla måltider 
    5) Alltid proteinkälla som t.e.x. ägg till frukost 
    6) Se till att barnet får daglig fysisk aktivitet.
    7) Äta bra mat själv. Motionera själv dagligen och vara ett bra föredöme.
  • Anonym (Soul)

Jodå  , enda syftet med tråden är att fatshamea och framhäva dig själv som föredöme. Trodde du att du lurade någon?

• Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-28 06:06:28 följande:

Matmiljöer osv. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Soul) skrev 2025-06-28 08:31:31 följande:

Jodå  , enda syftet med tråden är att fatshamea och framhäva dig själv som föredöme. Trodde du att du lurade någon?

Din inställning leder till att det blir omöjligt att diskutera ett samhällsproblem som tyvärr bara går ett ett håll. Att vi blir ännu fetare.

Hur tänker du att man ska angripa eller ens diskutera detta utan att det uppfattas som fatshaming?
  • Jemp
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 09:26:40 följande:
    Din inställning leder till att det blir omöjligt att diskutera ett samhällsproblem som tyvärr bara går ett ett håll. Att vi blir ännu fetare.

Hur tänker du att man ska angripa eller ens diskutera detta utan att det uppfattas som fatshaming?
    det finns exempel i tråden. Ts vill inte diskutera samhällsproblem utan hur dåliga föräldrar till feta barn är.
  • Anonym (Mm)
    Jemp skrev 2025-06-28 09:34:16 följande:
    det finns exempel i tråden. Ts vill inte diskutera samhällsproblem utan hur dåliga föräldrar till feta barn är.
    Fast det är väl ansvarslöst att låta sitt barn bli överviktig med allt vad det innebär?
Svar på tråden Ni med feta barn..