• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Anonym (Barndom)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-26 12:03:55 följande:
    Ja det är sant valde mest 6-12 för att barnen jag sett i min närhet är i den ålder. Normal kost står tyvärr inte på deras kostschema. Att ett barn har lite hull eller är lite småtjock pga genetik har jag inget emot. Det är när föräldrarna utsätter ungen för sockermissbruk från tidig ålder jag tycker är beklämmande.
    Jag har också exempel på sådana familjer och visst är det provocerande när barnen serveras mat som inte överensstämmer med deras aktivitetsnivå! Överhängande risk för livsstilssjukdomar som barnen får dras med resten av livet sedan.

Ville mest påpeka att barn inte ska banta utan växa i sin vikt. Viktigt med näringsrik mat när hjärnan och kroppen ska utvecklas, även när barnet är överviktigt.
  • Anonym (Förbrylld)
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 12:26:19 följande:
    Jag har också exempel på sådana familjer och visst är det provocerande när barnen serveras mat som inte överensstämmer med deras aktivitetsnivå! Överhängande risk för livsstilssjukdomar som barnen får dras med resten av livet sedan.

Ville mest påpeka att barn inte ska banta utan växa i sin vikt. Viktigt med näringsrik mat när hjärnan och kroppen ska utvecklas, även när barnet är överviktigt.

Enig med dig. Jag tror inget barn ska banta. Är bara less på föräldra som köper hem skit som deras barn växer upp med och blir beroende av. Barnmisshandel som lätt kan undvikas. Tar mitt hundexempel igen. Häller man läsk och donken i hans skålar? Nej man köper den bästa hundmaten man kan hitta för den hundtypen för att magen ska funka, pälsen skina och kroppen fungera. Man ger den mängd hunden ska ha och börjar den bli fet minskar man intaget eller aktiverar mer. 

Låter som nån gamm mossig militär nu kanske men det är inte svart el vitt här, klart det finns undantag. Jag är rätt ostrikt med mina barn själv men det finns ett grundtänk. 

• Anonym (Barndom)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-26 11:41:40 följande:

Ja så är det ju för mig som vuxen också. Om jag tränar mkt så mår jag bättre både fysiskt och psykiskt men det är först när jag tänker på kosten som jag tappar kg och blir mer slimmad.

Jag tror folk glömmer bort att människan fortfarande är en fossil och eg inte alls anpassad för ett stillasittande liv med konstant tillgång till mat. Framförallt inte konstant tillgång till halvfabrikat och läsk (ja även zero). 

Däremot är människan (mig inkluderad) svag för snabb belöning och det krävs både karaktär och pannben för att göra jobbiga saker till en van. Så som träning och striktare kost. 

Det sämsta en missbrukande av något slag kan göra är att umgås med andra missbrukare så tydligt är det att det ofta finns ett sockerberoende hos föräldrarna som går ut över barnet. 

Förstår såklart att det inte alltid är svart eller vitt och att en förälder kan göra allting rätt men ändå få överviktiga barn eller inte har kunskap och resurser för att lyckas hålla fetman i schack. Men av de familjer jag har i min närhet som har feta barn där är det 9/10 jävligt dumma beslut och föräldrarna tycks helt skit i vad och hur mkt barnen stoppar i sig. 

En dag blir barnet vuxen och har den en någorlunda välfungerande hjärna kommer då barnet vara nöjd med att hen fick hur mkt skärmtid och socker den ville? Eller tänker man att barndomen berövades?

Fast det är ju stor skillnad på ett husdjur och ett barn. Som djurägare kan man servera hunden vatten och nyttig hundmat fastän man själv äter på donken. Svårare med barn som blivit några år gamla - då behöver man se över sitt eget ätande när barnen är med också.
  • Anonym (rolf)
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 10:33:13 följande:
    Vad serverar föräldrarna för mat om den äldre lyckats bli överviktig trots fysisk aktivitet sju dagar i veckan?
    Samma mat till bägge.

Påståendet tidigare var att gener inte har med saken att göra.
  • Anonym (Barndom)
    Anonym (rolf) skrev 2025-06-26 13:13:40 följande:
    Samma mat till bägge.

Påståendet tidigare var att gener inte har med saken att göra.
    Varför serverar man samma mat om de ligger så olika viktmässigt?
  • Anonym (Förbrylld)
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 13:10:44 följande:
    Fast det är ju stor skillnad på ett husdjur och ett barn. Som djurägare kan man servera hunden vatten och nyttig hundmat fastän man själv äter på donken. Svårare med barn som blivit några år gamla - då behöver man se över sitt eget ätande när barnen är med också.

Såklart. Men ganska taskigt att bara för man givit upp själv ska det även drabba ens barn? Det är ett beroende som ärvs ner. 

Man hade ju knappast serverat barnen ladd och Bacardi till frukost bara för man själv knarkar och super?

• Anonym (Barndom)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-26 13:17:22 följande:

Såklart. Men ganska taskigt att bara för man givit upp själv ska det även drabba ens barn? Det är ett beroende som ärvs ner. 

Man hade ju knappast serverat barnen ladd och Bacardi till frukost bara för man själv knarkar och super?

Är förmodligen svårt om man som förälder har fastnat i överätning och känsloätande mm. Förmodligen ser de mat som kärlek och belöning och missriktar dessa känslor till sina barn. Fetma är en sjukdom som det kan vara svårt att ta sig ur utan hjälp från vården.
  • Anonym (rolf)
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 13:16:24 följande:
    Varför serverar man samma mat om de ligger så olika viktmässigt?
    Du svarade på mitt inlägg till  TS men har alltså gener med saken att göra eller inte?
  • Anonym (S)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-26 10:13:26 följande:
    Starkt och ansvarsfullt att ta hjälp utifrån. Och tack för att du delade med dig. Så mindre portioner och mer rörelse blev lösningen? 
    Om du läser ordentligt så var det inte så enkelt att bara ge mindre portioner och rörelse.
    Det var ju en mängd faktorer som samverkade.

Det jag läser är att bemötande blir väldigt viktigt, både hur, när och från vem
    Att skuldbelägga föräldrar verkar ge motsatt effekt och göra att de motsätter sig hjälp. (Som det ju är med allt förändringsarbete)
    I detta aktuella fall så verkar det ha gett effekt att en kunnig utomstående på djupet gav informationen till sonen...föräldrarnas "tjat" bet inte.

Det är ett enormt stigma att ha ett barn där maten inte fungerar, oavsett åt vilket håll och jag tror precis som i det inlägget att vård ocv skolhälsovård behöver bli mycket skickligare i sitt bemötande för att nå de föräldrar som behöver hjälp
  • Anonym (Mm)
    Anonym (S) skrev 2025-06-26 13:47:11 följande:
    Om du läser ordentligt så var det inte så enkelt att bara ge mindre portioner och rörelse.
    Det var ju en mängd faktorer som samverkade.

Det jag läser är att bemötande blir väldigt viktigt, både hur, när och från vem
    Att skuldbelägga föräldrar verkar ge motsatt effekt och göra att de motsätter sig hjälp. (Som det ju är med allt förändringsarbete)
    I detta aktuella fall så verkar det ha gett effekt att en kunnig utomstående på djupet gav informationen till sonen...föräldrarnas "tjat" bet inte.

Det är ett enormt stigma att ha ett barn där maten inte fungerar, oavsett åt vilket håll och jag tror precis som i det inlägget att vård ocv skolhälsovård behöver bli mycket skickligare i sitt bemötande för att nå de föräldrar som behöver hjälp
    Ja, någon kan ju bli kränkt om man pratar om hur det är. Vården behöver inte bli bättre på att gå omvägar verbalt för att möta föräldrar som inte klarar av sin föräldraroll. 

Sjukt att det alltid är myndigheter, skola och andra som ska lyfta sig och ta mer ansvar. Vad hände med att vanligt folk skärper till sig?
Svar på tråden Ni med feta barn..