• Anonym (Vård och omsorg)

Språkkraven måste höjas!

Som arbetsskadad under rehabilitering, med dålig hälsa och ekonomi samt en gammal dement mamma på ett äldreboende så har jag under många år haft omfattande kontakter med personal inom vård och omsorg.

Väldigt många av dessa har inte svenska som modersmål och har bristande kunskaper i svenska, allt från lindriga till grava brister.
    De blir allt fler med invandring.

När jag googlar på detta visar det sig att språkkraven inte har ändrats till en lägre nivå, men de är otydliga och man gör alldeles för mycket undantag. Man får t.o.m. bidrag för att anställa dessa som inte ens borde ha jobbet, med syftet att de genom arbetet ska bli bättre på svenska.
    Tanken är god, men det är de som behöver vård och omsorg samt deras anhöriga som får lida för det och det är ansvarslöst av svenska myndigheter.

Det måste bli en skärpning på detta område.
    Leder det till större arbetslöshet bland invandrade så måste det lösas genom att ge bättre studiemöjligheter och stimulans för att läsa svenska, istället för att stimulera den raka motsatsen, som icke förvånande också ger motsatt effekt än den önskade.

• Svar på tråden Språkkraven måste höjas!
  • TvillingmammaVästgöte

Kommunerna bryr sig inte alls om kvaliteten. De gamla och sjuka och dementa kan inte klaga. De anhöriga är glada över att få in föräldrarna på hem.
    Ingen bryr sig ett dugg om hur gamla har det i Sverige.

• Tecum
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 17:00:51 följande:
    Jodå, även på läkarnivå förekommer det personal med stora språkbrister.
    Tyvärr är det så, men jag tänkte på den medicinska kompetensen.
    Martins07 skrev 2025-06-28 18:04:04 följande:

Ni som kan flytande svenska vill inte jobba där. Vad ska man göra? Du borde vara tacksam istället för att klaga på invandrare som inte kan språket. 
    Det finns en stor del som försöker. Tänk om man skickar alla invandrare tillbaks där de kommer ifrån. Vet du vad som ska hända?
    Samhället kommer dröja och vissa hållet och påverka alla. 
    Det finns för få folk i Sverige. Det behövs folk överallt. Man kan inte utvecklas själv. 

Berörda och ansvariga myndigheter gör det till mitt problem, som de egentligen själva äger. Det tar enormt mycket tid och energi för mig som anhörig, så varför skulle jag vara tacksam?

Frågor om lösningar eller vad som händer utan invandrare får du ställa till de som äger problemet. Jag ska i vilket fall som helst inte behöva ta det.

Men jag gissar på att behovet av vård- och omsorgsresurser ökar oproportionerligt med invandring, så där är inte lösningen.
  • Anonym (OO)

Ni som kan flytande svenska vill inte jobba där. Vad ska man göra? Du borde vara tacksam istället för att klaga på invandrare som inte kan språket. 
    Det finns en stor del som försöker. Tänk om man skickar alla invandrare tillbaks där de kommer ifrån. Vet du vad som ska hända?
    Det finns för få folk i Sverige. Det behövs folk överallt. Man kan inte utvecklas själv. 

För få folk i Sverige`?  Vad menar du?  Vi har på tok för måmga i arbetsför ålder som aldrig kommer i arbete för att de inte har kompetens att utföra någonting på vår typ av arbetsmarkad..Kan inte läsa och skriva alls eller ens nöjaktigt  på sitt eget språk, har mycket små förutsättningar att lära sig ett nytt språk, att fungera i ett högteknologiskt och digitaliserat land som vårt. Människor som dessa ska självklart inte sättas in i  t ex hemtjänst och vårdyrken - det blir ofta katastrofala följder när bristande språkkunskaper ställer till det. 
    De som inte kan kommunicera tillfredsställande  på svenska språket bör konsekvent hänvisas till arbeten där språket inte är av yttersta vikt: sortering, trädgårdsarbete och liknande.
  • Meddelande borttaget

Konsekvenserna av mer strikta språkkrav och att man slutar ge stöd för anställning av folk med bristande kompetens vore att invandrade får incitament att studera och lära sig svenska ordentligt och att de sökande med rätt/tillräcklig kompetens får jobbet istället för tvärt om, eftersom det i dagsläget finns sådana sökande som nu inte får jobbet p.g.a. de ekonomiska stöden till arbetsgivarna.

• Anonym (Hemskt)

Det är inte så vi ska kasta ut invandrare eller bara vara tacksamma när man inte kan få fungerande vård till följd av stora språkförbistringar.

Detta handlar ju om hur man lägger upp undervisningen.
    Man kan ju faktiskt skapa utbildningar som blir mer naturliga och inte bara är i ett klassrum, men inte heller är på en arbetsplats det första man gör. 

Vi säger att en person vill arbeta som lärare eller barnskötare inom förskolan. Då kan man tänka att man har undervisning genom att vara i ett kök med sina svenska som andraspråks elever och bakar, man lagar måltider tillsammans och äter med sina elever.. vad heter allt i köket, använder man kniv och gaffel Och hur dukar man. 

Man har renodlade kurser i bild och måleri, att spela instrument och sång, man är ute i naturen varenda dag under en av kurserna och lär sig träden, naturen och lär sig om sin stad och omgivning.

Vill jag ha detta för att det är så bra att kunna olika träd, att man ska lära sig laga mat? Nja det är inte huvudsyftet. Syftet skulle vara att lära sig ett språk naturligt och få ett ordförråd för det mest vardagliga.

Jag har även träffat personal inom barnomsorgen som inte förstått att man ska äta mat med kniv och gaffel, personen hade aldrig sett något sådant tidigare. Det kan vara bra att få kunskaper om naturliga föremål som just kan finnas i ett barns miljö. Som snuttefilt, snutten (som många barn säger om snuttefilten), napp, blöja. Det är bra att få ett naturligt språk. Samma sak när man jobbar med barn i förskolan är det ju bra att kunna säga krita, vattenfärger och pensel. Och när lär man sig dessa ord? 

Vi ger ju inga förutsättningar för att dessa personer ska lära sig, det är problemet 

• Anonym (Vård)
    Louice12 skrev 2025-06-28 18:26:53 följande:
    Jag vet att det blev problem med länken, så därför skrev jag dit källan. 

Om man skriver av en artikel så måste man alltid ange källan, eller skicka med en länk om innehållet. Och det handlade om att äldreomsorgen är underkänd i 141 kommuner. 

Då tar vi det ännu en gång: Sverige fungerade alldeles utmärkt innan vi fick nästan två miljoner nya medborgare. Jag har jobbat inom både äldreomsorgen och sjukvården, alla tjänster var tillsatta och allt rullade på.

Men sedan fick vi nästan två miljoner nya medborgare, vilket förstås gjorde att det behövs fler busschaufförer och personal inom äldreomsorg och sjukvård.

Många verkar tro att invandrare inte blir gamla, att de bara är arbetskraft. Men tro det eller ej, de blir också gamla och behöver vård! Svenskar, som har jobbat heltid hela livet med trötta söndervärkta kroppar, får ta hand om invandrare som varken har lärt sig svenska eller någonsin har haft ett jobb. 20% av dem som har kommit hit är nu pensionärer, och får pension även om de aldrig har arbetat och betalat skatt.

Om både en svensk och en invandrare söker en tjänst så får invandraren förtur eftersom lönen delvis betalas av Försäkringskassan. Det är alltså billigare att anställa den personen. Så den som är svensk, och har bättre utbildning och arbetslivserfarenhet, får då INTE tjänsten. 

Det är då de gamla som är de stora förlorarna med personal som knappast kan svenska, och har sämre utbildning. 

Vad detta har inneburit för de gamla kan du läsa i artikeln om att "äldreomsorgen är underkänd i 141 kommuner".

Hänger du med?
    Det är du som inte hänger med. Det är fortfarande så att det saknas tillräckligt med svenska sökande.
    Bortse inte från det.
  • Anonym (Vård)
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 18:29:17 följande:

Konsekvenserna av mer strikta språkkrav och att man slutar ge stöd för anställning av folk med bristande kompetens vore att invandrade får incitament att studera och lära sig svenska ordentligt och att de sökande med rätt/tillräcklig kompetens får jobbet istället för tvärt om, eftersom det i dagsläget finns sådana sökande som nu inte får jobbet p.g.a. de ekonomiska stöden till arbetsgivarna.

Som sagt, det finns inte tillräckligt med svenska sökande, så att det skulle göra någon skillnad.
    Det är rent löjligt att försöka hävda något annat.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!