• Anonym (Vård och omsorg)

Språkkraven måste höjas!

Som arbetsskadad under rehabilitering, med dålig hälsa och ekonomi samt en gammal dement mamma på ett äldreboende så har jag under många år haft omfattande kontakter med personal inom vård och omsorg.

Väldigt många av dessa har inte svenska som modersmål och har bristande kunskaper i svenska, allt från lindriga till grava brister.
    De blir allt fler med invandring.

När jag googlar på detta visar det sig att språkkraven inte har ändrats till en lägre nivå, men de är otydliga och man gör alldeles för mycket undantag. Man får t.o.m. bidrag för att anställa dessa som inte ens borde ha jobbet, med syftet att de genom arbetet ska bli bättre på svenska.
    Tanken är god, men det är de som behöver vård och omsorg samt deras anhöriga som får lida för det och det är ansvarslöst av svenska myndigheter.

Det måste bli en skärpning på detta område.
    Leder det till större arbetslöshet bland invandrade så måste det lösas genom att ge bättre studiemöjligheter och stimulans för att läsa svenska, istället för att stimulera den raka motsatsen, som icke förvånande också ger motsatt effekt än den önskade.

• Svar på tråden Språkkraven måste höjas!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 19:43:45 följande:
    Som sagt, det finns inte tillräckligt med svenska sökande, så att det skulle göra någon skillnad.
    Det är rent löjligt att försöka hävda något annat.
    Ok, om det nu inte finns tillräckligt många svenska sökande - se då till att de som söker klarar språket. oavsett ursprung. Ska du jobba i Sverige så ska du klara svenska.
    Är det så svårt att ställa krav? Vad är problemet?
    Jag är etnisk svensk, har sökt jobb i 2,5 år men faller på ålder, vissa typer av erfarenheter och utbildning. Där ställs det alltså krav. 
    Varför kan man då inte ställa krav på att vårdpersonal ska klara språket?
    Verkar grundläggande kan jag tycka.
  • Anonym (34343)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-28 19:59:31 följande:
    Ok, om det nu inte finns tillräckligt många svenska sökande - se då till att de som söker klarar språket. oavsett ursprung. Ska du jobba i Sverige så ska du klara svenska.
    Är det så svårt att ställa krav? Vad är problemet?
    Jag är etnisk svensk, har sökt jobb i 2,5 år men faller på ålder, vissa typer av erfarenheter och utbildning. Där ställs det alltså krav. 
    Varför kan man då inte ställa krav på att vårdpersonal ska klara språket?
    Verkar grundläggande kan jag tycka.
    Om de inte anställer dem finns det ingen som gör jobbet.
    Och om valet är att de äldre för stöd, men inte kan kommunicera eller att de inte får hjälp als, är valet ganska enkelt.
    Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 19:43:45 följande:
    Som sagt, det finns inte tillräckligt med svenska sökande, så att det skulle göra någon skillnad.
    Det är rent löjligt att försöka hävda något annat.
    Du menar att inga invandrade har tillräcklig kompetens (inkl språkkunskaper)?
    Då är läget långt mer allvarligt än jag först trodde. 
    Dock är kompetensbrist alltid en utbildningsfråga och inget annat.

Det är märkligt... under pandemin var man stenhårda med kravet på vaccination för vård- och omsorgspersonal. Anti-vaxxare fick gå. Men när det gäller språk kan man inte ställa krav....

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 20:06:19 följande:
    Vad jag vet har ingen i tråden ifrågasatt yrkeskapaciteten, bara språkkunskaperna.
    Dock - har du inte språket så hjälper det ju inte vilken utbildning du har i yrket om du inte kan kommunicera med dina patienter så att de förstår och känner sig trygga.
    En annan sida av myntet är att många som inte kan svenska kan råka illa ut på jobbet. Kanske de skadar sig eller behöver akut hjälp och kan inte göra sig förstådda och be om hjälp.
    Inte alls ovanligt i t.ex städbranschen.
    Vem vill vara ansvarig arbetsgivare i det fallet?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hemskt)

Det är väl bara att man vid anställning av ny personal sätter dessa på EN hel termins heltidsutbildning. 8 timmar fysiskt på plats med lön. Samhället tjänar på detta oavsett om dom fortsätter att jobba just där. Det ska vara en varierad utbildning med praktiska inslag innan man ens sätter sin fot inom äldreomsorgen. Dom kan få göra rollspel också där dom får låtsas ta han om en sjuk person. Vad kan den personen tänkas säga och jobba med begrepp. 

Man kanske t o m kan ha en övningsarbetsplats för äldre där pensionärer kan komma och ha fritidsgård med personal som arrangerar aktiviteter för dom några timmar i veckan för att möta riktiga människor och bemöta dessa. 

Självklart ska dom få vanlig lön för detta. Jag tycker absolut inte diskussionen ska handla om att smutskasta personer som inte kan språket. Sverige är däremot oerhört kassa på att lära nysvenskar språket. 

• Anonym (Vård)
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 20:06:19 följande:
    Hur fick du ihop den tolkningen?
  • Anonym (Hmm)

Fortfarande har väl ingen i tråden ifrågasatt övrig kompetens - bara språket. eller?

• Tow2Mater
    Anonym (Hemskt) skrev 2025-06-28 20:18:54 följande:

Det är väl bara att man vid anställning av ny personal sätter dessa på EN hel termins heltidsutbildning. 8 timmar fysiskt på plats med lön. Samhället tjänar på detta oavsett om dom fortsätter att jobba just där. Det ska vara en varierad utbildning med praktiska inslag innan man ens sätter sin fot inom äldreomsorgen. Dom kan få göra rollspel också där dom får låtsas ta han om en sjuk person. Vad kan den personen tänkas säga och jobba med begrepp. 

Man kanske t o m kan ha en övningsarbetsplats för äldre där pensionärer kan komma och ha fritidsgård med personal som arrangerar aktiviteter för dom några timmar i veckan för att möta riktiga människor och bemöta dessa. 

Självklart ska dom få vanlig lön för detta. Jag tycker absolut inte diskussionen ska handla om att smutskasta personer som inte kan språket. Sverige är däremot oerhört kassa på att lära nysvenskar språket. 

Det kan ju vara del av SFIn från dag ett.
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!