• Anonym (Vård och omsorg)

Språkkraven måste höjas!

Som arbetsskadad under rehabilitering, med dålig hälsa och ekonomi samt en gammal dement mamma på ett äldreboende så har jag under många år haft omfattande kontakter med personal inom vård och omsorg.

Väldigt många av dessa har inte svenska som modersmål och har bristande kunskaper i svenska, allt från lindriga till grava brister.
    De blir allt fler med invandring.

När jag googlar på detta visar det sig att språkkraven inte har ändrats till en lägre nivå, men de är otydliga och man gör alldeles för mycket undantag. Man får t.o.m. bidrag för att anställa dessa som inte ens borde ha jobbet, med syftet att de genom arbetet ska bli bättre på svenska.
    Tanken är god, men det är de som behöver vård och omsorg samt deras anhöriga som får lida för det och det är ansvarslöst av svenska myndigheter.

Det måste bli en skärpning på detta område.
    Leder det till större arbetslöshet bland invandrade så måste det lösas genom att ge bättre studiemöjligheter och stimulans för att läsa svenska, istället för att stimulera den raka motsatsen, som icke förvånande också ger motsatt effekt än den önskade.

• Svar på tråden Språkkraven måste höjas!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hemskt)

Ja detta är ett stort problem, däremot erbjuder man inte vettig svenska utbildning. Dessa personer behöver mer än bara klassrumsundervisning på ett traditionellt sätt. Tänk att erbjuda personer som ska jobba med människor en annan typ av skräddarsydd utbildning, det handlar om att förstå väldigt många komplexa saker när det kommer till äldre. Jag var nyligen på sjukhuset och en undersköterska kom in i mitt rum och jag beskrev en känsla på ett visst sätt typ att det är som stjärnor i taket säger vi. Hon kunde förstå vad det kunde betyda, jag förstod inte vad det betydde. Undersköterskan kallade på hjälp och hade hon inte kommit precis då och hon tolkade det jag sa på ett visst sätt så hade jag dött. Jag kände mig likadant som innan men det var just att jag uttryckte stjärnorna i taket som gjorde att det blev väldigt akut. 

Så det handlar om att förstå nyanserna i ett språk. Men då måste man ju förstå vad stjärnor och ett tak är för något. Hur lär man sig vissa saker utan att läsa böcker t ex. Vissa ord har vi ju i svenskan som vi typ enbart lär oss genom att läsa, det finns ju inget naturligt sammanhang vissa ord kommer upp så ofta. 

• TvillingmammaVästgöte
    Louice12 skrev 2025-06-28 17:22:10 följande:
    Det var en mycket dålig ursäkt. Det vore så mycket bättre om allting inte handlade om pengar, och de tog in svensk personal som har bättre utbildning och arbetslivserfarenhet. Många är nu rädda för att bli gamla och omhändertagna av personal som inte kan svenska och har en mycket dålig utbildning. 

Ett nytt problem på äldreboenden är äldre invandrare som inte har lärt sig svenska, och de måste anlita tolk.

Ja, det hoppas jag att slipper hamna på ett äldreboende. De äldreboenden jag sett har varit enormt dåliga. Till ett äldreboende kommer jag aldrig att flytta frivilligt. Då får man nog droga mig först. Men det gör de kanske? 

Min mammas hemtjänst säger till mig att hon bör flytta till ett äldreboende. De vill bli av med henne, antar jag. Varsågod att övertala henne säger jag. Som dotter har jag inget mandat, de gamla väljer själva.

Jag övertalade min far att flytta till ett äldreboende. De lovade att det skulle bli så bra. Men det var katastrof, oengagerad personal som inte kunde svenska, noll utbildning, ont om mat, han fick inte äta sig mätt. Jag har fortfarande samvetskval för att jag övertalade honom att flytta till äldreboendet. 

• Tecum
    Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 16:38:58 följande:
    Hoppas nu att du såg att jag la till ett " inte."
    Oavsett, anser du att det är bättre att jobbet inte utförs alls? Det är i många fall alternativet.
    Jag såg det. 
    Alternativet är INTE att jobbet inte blir gjort. det regleras i lag vad regioner och kommuner ska leverera för slaga vård. Alternativet är att regionerna tvingas utbilda de sökande i svenska språket pronto! OM det nu är brist på svenska sökanden...
  • Lynx123
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 17:05:56 följande:
    Så om det inte gav önskat resultat att de fick ett jobb de inte har kompetens för så ska högre lön och bättre villkor ge det resultatet?

Jag tror precis tvärt om, om de med bristande språk ändå får får jobb så försvinner incitamentet för att studera språket. Samma med tolkhjälp.
    Nej, jag menar att de som redan har arbete skulle kunna få förbättrade villkor om de fick större språkfärdigheter. På många arbetsplatser kan man ju få stiga på karriärsstegen om man skaffar sig nya kompetenser.
  • Anonym (Vård)
    Det var en mycket dålig ursäkt. Det vore så mycket bättre om allting inte handlade om pengar, och de tog in svensk personal som har bättre utbildning och arbetslivserfarenhet. Många är nu rädda för att bli gamla och omhändertagna av personal som inte kan svenska och har en mycket dålig utbildning. 

Ett nytt problem på äldreboenden är äldre invandrare som inte har lärt sig svenska, och de måste anlita tolk.
    Klart det vore bättre, men som det är idag är alternativet att jobbet inte utförs alls.
    Louice12 skrev 2025-06-28 17:11:52 följande:
    Vad anser du då om artikeln här ovan, "äldreomsorgen fortsatt underkänd i 141 kommuner". 

Jag kan inte följa länken, men det jag åsyftade var att det inte finns tillräckligt med svenskar som söker dessa jobb. Motsäger länken det?
    Säger den att det finns tillräckligt med svenska sökande?
  • Anonym (Vård)
    Tecum skrev 2025-06-28 17:40:35 följande:
    Jag såg det. 
    Alternativet är INTE att jobbet inte blir gjort. det regleras i lag vad regioner och kommuner ska leverera för slaga vård. Alternativet är att regionerna tvingas utbilda de sökande i svenska språket pronto! OM det nu är brist på svenska sökanden...
    I praktiken är det så att alternativet är att jobbet inte blir gjort, ja. Däremot håller jag med om att det vore bra om regionerna i större utsträckning tvingades utbilda i svenska språket-(  även lärare är det brist på) men fram tills dess, så ska jobbet utföras, och då görs det, tyvärr, avkall på språkkunskaperrna.
  • TvillingmammaVästgöte

Problemet är inte bara språket. De har inte någon utbildning. Många kan knappt läsa och skriva. De förstår inte kulturen. Många av dem kan inte sköta ett hem på det sätt vi är vana vid i Sverige. 
    Man ger dessa anställn8ngsbidrag till dem som står allra längst från arbetsmarknaden. Kommunenanställer dessa invandrare billigt med bidragen, på bekostnad av svenskar som söker jobben. Kommunen kan sen visa att de lyckats med ?ntegrstionen och fått invandrarna i arbete. Win -win ? Inte för de gamla. Och inte för de svenskar som vill ha jobben. En svensk utbildad undersköterska skrev en insändare, hon får inte ens komma på intervju när de söker folk till äldreboenden i min stad 

• Anonym (Vård)
    Louice12 skrev 2025-06-28 17:04:52 följande:

Källa: Dagens Samhälle 2023

Äldreomsorgen fortsatt underkänd i 141 kommuner

Ivo har konstaterat att kompetensbristen har blivit allt större över hela landet. Överallt finns personal som inte har tillräckliga kunskaper i vård och omsorg för att kunna bedöma de äldres hälsotillstånd. Och för att kunna avgöra om en sjuksköterska behöver kontaktas. 

I en verksamhet där det finns patienter med flera sjukdomar, och många olika läkemedel, är det viktigt att personalen har kunskap och vet hur de ska göra. Annars ökar risken att det blir fel t.ex. i läkemedelshanteringen eller vården i livets slutskede. 

Det är också vanligt att personal har så dåliga kunskaper i svenska att patienter inte förstår dem, eller kan göra dem själva förstådda. När Ivo:s inspektörer har intervjuat sjuka äldre har var femte uppgivit att språkförbistring är ett problem. 

Detta är ganska så skrämmande: Åtgärder för att förbättra kvaliteten i äldreomsorgen: 

Personalen har högläsning och tränar uttal
    Får undervisning i bemötande och vårdkunskap
    De erbjuds mentorskap, handledning och introduktion

Högläsning och tränar uttal??? Då är det riktigt illa med äldreomsorgen. 

r.search.yahoo.com/_ylt=AwrkODuh_V9oybENNCA_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzIEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1751150113/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.dagenssamhalle.se%2fsamhalle-och-valfard%2faldreomsorg%2faldreomsorgen-fortsatt-underkand-i-varannan-kommun%2f/RK=2/RS=E9p.u59KYEBA3QDMzu8Fya_KSHk-

Har läst nu. Bristen på personal tas inte upp.
  • Martins07

Ni som kan flytande svenska vill inte jobba där. Vad ska man göra? Du borde vara tacksam istället för att klaga på invandrare som inte kan språket. 
    Det finns en stor del som försöker. Tänk om man skickar alla invandrare tillbaks där de kommer ifrån. Vet du vad som ska hända?
    Samhället kommer dröja och vissa hållet och påverka alla. 
    Det finns för få folk i Sverige. Det behövs folk överallt. Man kan inte utvecklas själv. 

Svar på tråden Språkkraven måste höjas!