• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • Anonym (Kolossal)
    Rataxes skrev 2025-07-14 09:32:01 följande:
    Du menar

Man kan alltid lita på att en socialdemokrat hycklar.
    Ja när det gäller Socialdemokraterna, så litar jag lika mycket på dem som på mattförsäljarna i Kairo.
  • KillBill
    Tyra myra skrev 2025-07-14 19:11:39 följande:

Nog är det väl rätt konstigt att det bara verkar var ett parti som tar problemen på allvar och lägger förslag på vad man kan göra åt problemet med den bristande integrationen och bostads segregationen. 

Var finns förslagen från alla andra partier? 

Ja visst är det anmärkningsvärt! Men högst sannolikt kommer de partier som saknar politik i denna fråga  förlora väljare i nästa val.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-14 20:31:42 följande:

Det finns nu nästan två miljoner invandrare. Förutom Zlatan, vilka har gjort något stort för Sverige, och som vi kan vara stolta över? 

Nästan varje dag möter jag människor som har kommit till Sverige och som får vårt land att rulla, som håller ihop det här samhället. De gör ett fantastiskt jobb  med värme, slit och en stolthet som ofta går oss andra förbi.

Det är personalen i kollektivtrafiken som ser till att jag kommer till jobbet. De som lagar maten jag äter till lunch. De som städar på min arbetsplats och ser till att vi trivs. De som tar hand om mig när jag går till tandläkaren eller söker vård.

Och nyligen hittade jag den bästa bilmekanikern jag någonsin mött. Syrien kommer han ifrån. Han tar mindre betalt än andra, men gör alltid lite mer än vi har kommit överens om, utan att ens be om något extra. Bara för att han bryr sig.

Det finns så många nya svenskar att vara stolta över. Människor som bär upp det här landet varje dag. Du behöver bara öppna ögonen och se dem.

• Anonym (Dev)
    Louice12 skrev 2025-07-14 20:31:42 följande:

Trevligt att du skriver något positivt. Men det var en enda person som hade ljusa förhoppningar om framtiden. De andra som bor där är inte nöjda, och anser att området har blivit en "skamfläck". Och risken finns att det blir som i så många andra områden, de som är svenskar vill inte bo kvar. Och sedan så är hela projektet på ruta ett igen. Alla flyttar runt för att undvika kriminaliteten. Och de vill inte att barnen ska växa upp i en sådan miljö.

Du har kanske läst om ungdomsgårdarna? Vissa har fått stänga på grund av att kriminella har tagit över och det har sålts droger. Har läst artiklar av förtvivlade föräldrar om att äldre kriminella har lockat de yngre med pengar och droger för att de ska bli springpojkar. Och om de inte vill fortsätta så blir de hotade, Detta gör att svenska föräldrar inte tillåter sina barn att vara där. Och då är det bara invandrarna som är kvar. Det blir precis samma sak som med bostadsområden.  

Sport och idrott är mycket bra. Men i Södertälje har de fått stora problem med bidragen då varje barn ska registreras och rapporteras in till föreningen. Varför är detta ett problem?

Jag (eller vi alla) behöver höra något som är positivt med invandringen, och vad som är bra för Sverige. Listan med negativa saker kan bli mycket lång, men vad är positivt? 

Det finns nu nästan två miljoner invandrare. Förutom Zlatan, vilka har gjort något stort för Sverige, och som vi kan vara stolta över? 

Alla de som byggde välfärden längre tillbaka. När Sverige skrek efter arbetskraft. Gjorde skitjobb och kvalificerade jobb. 
  • Anonym (Dev)

Om vi pratae mer kända utomlands: Svante Pääbo, internationellt mycket känd forskare och Nobelpristagare t.ex. The Swedish House Mafia. Kiddo och Snoh Aalegra. Henke Larsson. I Sverige konstnären Ernst Billgren.  

Men jag tycker att det är konstigt att bara värdera människor efter sport och kändisskap. En underlig människosyn. 

Någon skrev om att ungdomsgårdarna infiltrerades av gängkriminella
    Det var ungdomsgårdar i Botkyrka. (Som inte är hela Sverige). 

Angående Limhamn: Enligt Sydsvenska dagbladet flyttade familjen med de kriminella sönerna från Limhamn 2023. Tidskriften Hem & hyra bekräftar att de flyttat 2024. 
    Dessitom var det ett annat urval av människor som flyttade till Limhamn, som jag nämnde ovan.

• Tyra myra
    KillBill skrev 2025-07-14 20:24:11 följande:
    Ja visst är det anmärkningsvärt! Men högst sannolikt kommer de partier som saknar politik i denna fråga  förlora väljare i nästa val.
    Nu är ju svenska folket klokare än många av FL:s skribenter och inser ganska snabbt att S förslaget inte har någonting med folkomflyttning att göra. 

Enda förslaget om folkomflyttning som finns är regeringens återvändarförslag. 
  • KillBill
    Tyra myra skrev 2025-07-15 15:35:08 följande:
    Nu är ju svenska folket klokare än många av FL:s skribenter och inser ganska snabbt att S förslaget inte har någonting med folkomflyttning att göra. 

Enda förslaget om folkomflyttning som finns är regeringens återvändarförslag. 
    Ja så är det. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Dev)
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-15 16:33:35 följande:
    Om det nu är förslag på att återvandringsbidraget ska höjas till max 600 000 + 75 000 för etableringsbidrag i det nya landet, så är detta mutor för att de ska flytta. "Vi betalar, bara ni försvinner härifrån". Men om de har försörjt sig med bidrag så blir det väl i längden en vinst. Men de har rätt att åter igen söka asyl i Sverige. Så mycket bortkastade pengar på absolut ingenting för våra skattepengar. Bara rättigheter, och inga skyldigheter. Det kan vara mycket lönsamt att flytta till Sverige.
    Så mycket pengar och förlorade möjligheter.

Det är ju så att man inte gjort tillräcklict för integrationen tidigare. Låtit problemen växa och förlorat generationer.

Detsamma gäller alla barn där man inte har sett till att de får en grundläggande kunskaper. Barn från alla grupper.
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?