• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • Tow2Mater
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-10 17:22:58 följande:
    Behöver göras med försiktighet och inte för många från utsatta områden på samma nya ställe.

Det är faktuskt väldigt olika hur barnen till familjerna som bor i utsatta områden är, det vet jag av egen erfarenhet. De kan vara jättelätta att ha att göra med, bara positivt bemötande av andra och med skolintresse. Föredömen.  Och andra kan ha med sig problembeteenden.
    Som i alla grupper. Men de som dras in i bombningar etc märks ju mer än rikemansbarn som snortar kokain Och liknande. Olika problem.
  • Tyra myra

Ursäkta mig men varför håller ni er inte till ämnet? 

Vore intressant att höra vad ni har för lösningar på bostadssegregationen. 

• Anonym (Sverige.)
    Tyra myra skrev 2025-07-10 21:27:13 följande:

Ursäkta mig men varför håller ni er inte till ämnet? 

Vore intressant att höra vad ni har för lösningar på bostadssegregationen. 

Håller med dig att denna tråd inte håller sig till ämnet. Var med i början, men insåg fort att det inte skrivs om vad ämnet handlar om.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sverige.) skrev 2025-07-10 21:43:53 följande:
    Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?Håller med dig att denna tråd inte håller sig till ämnet. Var med i början, men insåg fort att det inte skrivs om vad ämnet handlar om.
    Under 'visa endast' är detta ditt enda inlägg i tråden. Vilket annat nick skriver du under då??
  • Anonym (Sverige.)
    Tow2Mater skrev 2025-07-11 00:20:51 följande:
    Under 'visa endast' är detta ditt enda inlägg i tråden. Vilket annat nick skriver du under då??
    Har haft samma hela tiden, men varit utan att skriva ett bra tag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sverige.) skrev 2025-07-11 01:14:54 följande:
    Har haft samma hela tiden, men varit utan att skriva ett bra tag.
    Så ditt eget bidrag till diskussionen är enbart att klaga på att andra inte håller sig till ämnet. Vad originellt.
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-11 10:01:14 följande:

För att återgå till ämnet. 

När jag var yngre bodde jag i fina och lugna områden. Det fanns fina marklägenheter och många barnfamiljer. Men sedan kom invandrarna, och dessa områden klassas nu som ghetton. Det har även skett skjutningar.

Invandrarna fick alltså förtur till dessa områden med både bra förskola och skola alldeles i närheten. De fick chansen, men sumpade den fullständigt. Och detta hände inte bara i dessa områden utan överallt. "White flight" och ingen vill bo kvar.

När jag växte upp var den största invandrargruppen i Sverige, finnar. Denna grupp förknippades ofta med missbruk och våld.

Att många finnar hamnade snett under den stora finska invandringen berodde på språksvårigheter och att de var dåligt etablerade i det svenska samhället. Dessutom placerades de ofta i områden där många andra redan levde i utanförskap. Finländarna var initialt segregerade och dåligt integrerade, vilket ledde till omfattande sociala problem.

I dag, några decennier senare, har finnarna integrerats i det svenska samhället och är inte längre segregerade. Vi förknippar dem inte längre med de problem som tidigare präglade gruppen.

Det visar att det inte är invandrarna i sig som är problemet, utan segregation, utanförskap och bristande integration. Här presenterar Socialdemokraterna förslag för att motverka dessa problem, medan SD och de övriga Tidöpartierna står helt handfallna.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (GG)

När jag var yngre bodde jag i fina och lugna områden. Det fanns fina marklägenheter och många barnfamiljer. Men sedan kom invandrarna, och dessa områden klassas nu som ghetton. Det har även skett skjutningar.

Invandrarna fick alltså förtur till dessa områden med både bra förskola och skola alldeles i närheten. De fick chansen, men sumpade den fullständigt. Och detta hände inte bara i dessa områden utan överallt. "White flight" och ingen vill bo kvar.

Och med detta menar du att......? 

Upplysningsvis har i stort sett alla bostadsområden ett bäst före datum.  Områden som inte underhålls och anpassas efter de boendes önskemål kommer tilslut att förslummas.  Försummning ger förslummning helt enkelt.  

Bostäder/bostadsområden som inte kontinuerligt underhålls och förbättras brukar "Svensson" flytta från till något nyare och bättre alternativt till villor och radhus.  Kvar blir de med sämre ekonomi oavsett härkomst. 

De bostäder som byggdes under 70-talet har många problem i konstruktionen och har inte hållit för tidens tand.

Att göra detta till en "white fight" är helt enkelt dumt.

Det ligger en inneboende konflikt i bostadspolitiken. Människor behöver bostäder de har råd med. Detta innebär att en automatiskt segregation.  De som har råd med boende i bättre bostäder i bättre bostadsområden kommer att flytta dit. 

De som har råd med andra boendeformer  så som bostadsrätter och villor kommer att flytta dit. Kvar blir de med sämre ekonomi något invandrare ofta har. 

Det handlar om ekonomi, inte om hudfärg
  • Rataxes

Vad hindrar de boende att uppföra sig som folk? Det finns ingenting som hindrar dem från att ta del av och utnyttja de förmåner som samhället erbjuder istället för att förvandla sina områden till soptippar. Fri utbildning, tak över huvudet, bidrag och språkundervisning. 
    Passar inte detta kanske Sverige inte är rätt plats att leva i?
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?