• Anonym (Ledsen pappa)

Rädd för att bli utbytt som förälder

Hej 

Jag har en känsla som får mig att må så dåligt. Mitt ex lämnade mig för ett halvår sedan för en annan man. Sen dess så har allt gått väldigt snabbt för dem. Både våra och hans barn introducerades snabbt och de började leva familjeliv snabbt. Han har dessutom väldigt snabbt tagit en fadersroll för mina barn och det märks att han försöker ta den rollen. Mitt ex tillåter det hända utan protest. 
    Vi har barnen 50/50. Barnen är små fortfarande, 4 och 2 år. Och jag märker resan nu att den äldsta pratar mycket om sin nya "pappa" I positiva ordalag. Märker också att de mer och mer vill vara hos sin mamma.
    Det här får mig att må så fruktansvärt dåligt för jag älskar mina barn över allt annat och vill såklart att de ska va lyckliga och ha det bäst. 

Har försökt prata med henne om det här, men hon lyssnar inte på det. 

Jag känner mig så otillräcklig. Är det nån som käner igen sig i det här? 

• Svar på tråden Rädd för att bli utbytt som förälder
  • Anonym (Umgängesavtal)

Se till att ha ett umgängesavtal via Familjerätten. När barnen är så pass små ska byten (speciellt för den minsta) som regel vara täta, dvs 2-2-3 tex. Barnen har rätt till båda sina föräldrar och om du inte är olämplig som förälder så ska mamman uppmuntra till umgänge, inte hindra. 

Så börja med samarbetssamtal och upprätta ett umgängesavtal där så mycket som möjligt är detaljerat.

• Anonym (Mina)

Jag fattar att det är tufft. Men försök vända på resonemanget. Dina barn har tre vuxna förebilder som ser, bryr sig, uppfostrar, älskar. Det är en tillgång, inte en konkurrens. Du kommer alltid vara deras förälder, fortsätt ge barnen kärlek, tid och omsorg, så kommer de vilja vara hos dig också. Prata absolut inte negativt om mamman eller hennes nya framför barnen. 

• Anonym (Ledsen pappa)
    Anonym (Umgängesavtal) skrev 2025-07-10 09:25:38 följande:

Se till att ha ett umgängesavtal via Familjerätten. När barnen är så pass små ska byten (speciellt för den minsta) som regel vara täta, dvs 2-2-3 tex. Barnen har rätt till båda sina föräldrar och om du inte är olämplig som förälder så ska mamman uppmuntra till umgänge, inte hindra. 

Så börja med samarbetssamtal och upprätta ett umgängesavtal där så mycket som möjligt är detaljerat.

Fast vi kör redan 2-2-3. Och vi har gemensam vårdnad. Det är inte det som är problemet. 
  • Anonym (I)

Du kommer inte lyckas nå fram till henne vad du än säger tyvärr. Hon är kär och ser inget utanför det. Dessutom skiter hon i hur det känns för dig, moraliskt rätt? Nope. Men rent logisk du är en vuxen människa och får hantera dina känslor själv. Att du nämner det kommer bara skapa bråk.

Förstå mig rätt. I den bästa av världar hade hon brytt sig om hur sina barns pappa mår och se till hans bästa också. Men om det är något livet lär mig är att man har bara sig själv. Så den enda som kan hjälpa dig i detta är du själv. Om du går ner dig går det ut över dina barn. 
    Du är ingen bra pappa just nu. Så börjar i rätt ände. 

-Terapi
    -Sömn
    - Bra mat
    - Träffa vänner & familj
    - Vem är DU? Vad vill DU?

Du kan inte se det nu men jag lovar att det kommer gå över och bli bättre! Tänk på att vi har bara ett liv och vi kan endast styra oss själv och vad vi ska göra av det.

• Anonym (Umgängesavtal)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2025-07-10 09:27:41 följande:
    Fast vi kör redan 2-2-3. Och vi har gemensam vårdnad. Det är inte det som är problemet. 
    Tja, då får nu vara de vuxna i rummet och se till att det följs. Det är inte alltid barnen vill till den andre föräldern och då får man se till att det blir så ändå, speciellt med små barn som inte vet vad som är bäst i det läget. 
  • Anonym (Grabb)

Säger som "Mina"...

Förstår att det är tufft, känslomässigt. Du har blivit lämnad (för någon annan), denna någon annan har nu tagit en plats i det som tidigare var din familj. 

Detta är ytterligare en fas i din skilsmässa. Ta dig igenom den och kom ut på andra sidan. 

Men jag säger som "Mina". Fokusera på dig själv och dina barn. Lägg mindre vikt vid ditt ex och hennes "nya" liv. Fokus på dig och dina barn när ni umgås. Du kommer alltid att vara dina barns pappa (!). Sätt ditt fokus på det! Fastna inte i den här/där känslan som du nu beskriver. Dra dig inte undan, var närvarande och härvarande framförallt när du har dina barn hos dig.

Släpp inte på umgänget, är det 50/50 så är det. 

Dina barn är väldigt små och unga. Ni har ett helt liv framför er att skapa ert liv tillsammans, skapa minnen. Ta vara på det!

Samtidigt, vänd på steken. Försök vara glad åt att dina barn mår bra, att det verkar fungera bra när barnen är med sin mamma. Det hade kunnat vara tvärtom... Och det kan jag säga dig, det är inte alls så kul, det heller...

• Anonym (Umgängesavtal)

Och vad gäller att du känner att ditt ex inte lyssnar så är det samarbetssamtal som gäller. Ni behöver hjälp utifrån för barnens skull. 

• Jimmy75

Du har redan fått otroligt bra svar från Mina, I och Grabb här, så det första jag vill göra här är att understryka det. Läs dem ett par gånger och reflektera över vad det betyder för dig och hur du kan vara den personen.

Det jag kan tillägga är att fundera på i vilken utsträckning det egentligen stämmer det du säger.

Är du verkligen otillräcklig som förälder om du tittar på saken konkret och objektivt? Ta gärna hjälp av någon för den objektiva delen. Vad är det i så fall du gör som skulle vara så otillräckligt? Var nu realistisk mot dig själv och din situation. Bortsett från åldern på dina barn är jag i liknande situation så tillvida att exet skaffat en ny sedan tidigt och på olika vis tydligt börjat bygga ett liv med honom. Det jag vill komma åt är just känslan av otillräcklighet. Det är ju helt omöjligt för den som är ensamstående att "tävla" med de som lever som en familj. De har med största sannolikhet en helt annan ekonomi, mycket mer tid över eftersom en kan laga mat medan den andre är med barnen på deras aktiviteter osv. De hinner ju fixa allt praktiskt som också måste skötas när man är förälder på ett helt annat sätt än dig, så jämför inte för det är inte rättvist. Det blir otroligt lätt en tävling, alldeles oavsiktligt. Du vill bara en tillräcklig förälder för du upplever att du underpresterar nu i jämförelse och det är lätt att då sätta målet alldeles för högt och sikta på en perfekt förälder istället som både ska hinna med allt och ha råd med allt som kärnfamiljen har. Hela samhället är uppbyggt på den bilden och matar oss med att det är så det ska vara. 

Risken är stor att du fastnar i att tänka på vad du inte har och vad du inte gör. Exet var precis på Gran Canaria med den nya, hans barn och våra barn. Tro mig hur lätt det är att fastna i en hel uppsjö av negativa tankar och bitterhet kring det där. Istället får jag glädjas över den häftiga upplevelse mina barn just har fått och släppa mitt ego att det inte var med mig de hade den. Vi gör andra saker istället. Jag finns där som exempel hela tiden i vardagen. Igår var det en stor marknad de jättegärna ville gå på, under sin mammavecka, men hon avskyr såna tillställningar och vägrar åka dit med barnen, det vet barnen redan så de frågar inte ens. Istället frågade de mig ifall vi inte kunde åka dit, vilket jag självklart gjorde (med mammans vetskap och godkännande såklart). 

Vad jag vill säga med det exemplet är att det finns många olika vis att finnas där för sina barn och att vara tillräcklig. Barnen resonerar ju inte att med mamma fick vi Gran Canaria och med pappa fick vi bara en marknad. Vad barnen ser och kommer ihåg är att när de ville eller behövde något så ställde deras föräldrar alltid upp. Hitta sätten du kan ställa upp och finnas där - utöver vad jag är övertyga om att du redan gör. Använd det hela till att sätta upp positiva mål att sträva efter istället så blir det en kul grej som ger bränsle istället för att dra ner dig. Försök planera tillvaron så att du kan göra allt praktiskt de dagar du inte har barnen - städ, tvätt, förbereda matlagning eller laga dem i förväg så att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt i kök när du har dina barn.

Den enda som ser/tänker på vad du inte ger dina barn är med största sannolikhet du själv. Det pågår bara i dina tankar. Det är inte vad dina barn ser. Och om de pratar om hur det är hos mamma och är positiva till hennes nya så är det ingen reflektion av vad de känner för dig. De är bara barn och pratar om det som upptar deras tankar....vilket ofta är det som är nytt och spännande, som det säkert är på olika vis med det som händer för mammans del.

Hitta sätt att se det positiva i situationen och ta hjälp med det .på olika vis om du behöver det

Vänliga hälsningar från en som Been there (och fortfarande är ibland).

• cosinus

Jag tänker att du har ett utmärkt läge att binda jättefina och starka band med dina barn.

Det är klart att det kan vara jätteroligt hos mamma med många ungar, högt tempo, två vuxna som försöker vara sitt bästa jag inför varandra.

Men hos dig har de ingen konkurrens om uppmärksamhet och ni kan göra roliga saker ihop i ett lite lugnare tempo. Gör utflykter, köp glass och ät i solen, bygg sandslott, baka en kaka.

För barn i den åldern så är det inte de stora sakerna som räknas utan att en förälder har tid att se och lyssna på dem en hel dag. Att båda får sitta närmast när man läser saga.

Man ska heller inte tro att de vet sitt eget bästa. Att de vill till mamma och alla de nya är ju jättebra. Det är bra att de trivs hos båda föräldrarna. Men det betyder inte att de inte behöver dig, sin pappa och vad du kan ge dem.

• Anonym (Vad)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2025-07-10 09:09:17 följande:
    Rädd för att bli utbytt som förälder

Hej 

Jag har en känsla som får mig att må så dåligt. Mitt ex lämnade mig för ett halvår sedan för en annan man. Sen dess så har allt gått väldigt snabbt för dem. Både våra och hans barn introducerades snabbt och de började leva familjeliv snabbt. Han har dessutom väldigt snabbt tagit en fadersroll för mina barn och det märks att han försöker ta den rollen. Mitt ex tillåter det hända utan protest. 
    Vi har barnen 50/50. Barnen är små fortfarande, 4 och 2 år. Och jag märker resan nu att den äldsta pratar mycket om sin nya "pappa" I positiva ordalag. Märker också att de mer och mer vill vara hos sin mamma.
    Det här får mig att må så fruktansvärt dåligt för jag älskar mina barn över allt annat och vill såklart att de ska va lyckliga och ha det bäst. 

Har försökt prata med henne om det här, men hon lyssnar inte på det. 

Jag känner mig så otillräcklig. Är det nån som käner igen sig i det här? 

Ingen kan ta papparollen för dina barn om det inte är så att du inte axlar den själv. Om du är en vettig och engagerad pappa så vill dina barn vara med dig. Om inte, så kan det bli så att de föredrar mammans nya. 

ditt ex har inte ansvar för din papparoll, inte heller ska hon begränsa vem era barn får tycka om eller haven nära relation med. De flesta har utrymme för fler än ett fåtal personer i sitt liv. Det du kan göra är att se till att du är en av de personer som dina barn vill ha i sitt liv. 
  • Anonym (Mamma)

Om jag får spåna fritt utifrån min egna erfarenher..så kan jag bara säga såhär: hade min nya sambo kommit in två år tidigare i mitt liv. Så hade min dotter kallat honom för pappa idag. min dotter var två år vid separationen. och mitt ex var fruktansvärt oengagerad i henne men hade henne endå lika mycket. Min sambo däremot är otroligt engagerad, närvarande och lyssnar på dottern. Nu när vi träffades så var hon fyra och visste skillnaden på pappa & pappa. Så jag tror dina känslor över situationen tar över dina relationer kring dina barn. Men som sagt, jag pratar endast som mamma utifrån en tidigare erfarenhet 

• Anonym (Vera)

Man hör ibland äldre barn, vars föräldrar skilt sig, och de sedan haft en del krångel i relationen till den ena föräldern.

De säger ofta " men hon/han släppte aldrig". Och de upplevde det som en stor trygghet.

Var med dina barn på dina dagar, så får ni en nära relation.

Nu är de små, men man kan ändå hitta på små ritualer som man gör i anslutning till olika saker. Så det blir er lilla familjs ritualer och vanor. Barn brukar tycka om det. 

Sedan tycker jag att du har fått många bra svar här.

Om du börjar känna dig nedstämd (vilket inte är konstigt, det är jättepåfrestande att skiljas!), så kan du be om samtal med kurator på vårdcentralen eller med en diakon i Svenska kyrkan (man behöver inte vara religiös, de har notsvarande en socionomutbildning).

Sök hjälp om du känner att det blir för mycket! Bara att berätta för en annan människa hur det är hjälper. 

• Anonym (Jag har sett allt)

Mitt lite mer cyniska svar:

De är i smekmånadsfas ännu, han visar givetvis sin bästa sida med barnen då.

Barnen ska växa upp i många år och de är inte lika lättköpta medd en leksaksbil om 4 år till. Du kommer att få många chanser att både visa att du bryr dig, kan hjälpa dem och sätter rimliga gränser, och inte minst blir du en tillflykt för dem när det börjar skära sig med den andres barn.

För en dag kommer det att bli "mina barn och andras ungar" även där.

Sen kan det även hända att den andra pappan har dåligt samvete för sin tidigasre relation och nu överkompenserar. Han kommer inte att orka det i längden, oroa dig inte.

Jag känner en sån pappa som just nu överkompenserar med sin nya sambos barn, som är yngre än hans egna.

Jag försöker varna honom att det kan leda till att hans äldre barn (två bor ännu hemma, ett har just flyttat ut) känner sig undanskuffade och börjar jämföra med hur han var när de var små (frånvarande mest, då det var mycket bråk) men det lyssnar han inte på så klart.

Behöver du mer inspo, se Bonusfamiljen på SVT play. Det är ingen som bajsar regnbågar dagligen i en bonusfamilj, tro mig. De flesta jag vet har klippkort på BUP.

• Jimmy75
    Anonym (Jag har sett allt) skrev 2025-07-11 17:45:37 följande:

Mitt lite mer cyniska svar:

De är i smekmånadsfas ännu, han visar givetvis sin bästa sida med barnen då.

Barnen ska växa upp i många år och de är inte lika lättköpta medd en leksaksbil om 4 år till. Du kommer att få många chanser att både visa att du bryr dig, kan hjälpa dem och sätter rimliga gränser, och inte minst blir du en tillflykt för dem när det börjar skära sig med den andres barn.

För en dag kommer det att bli "mina barn och andras ungar" även där.

Sen kan det även hända att den andra pappan har dåligt samvete för sin tidigasre relation och nu överkompenserar. Han kommer inte att orka det i längden, oroa dig inte.

Jag känner en sån pappa som just nu överkompenserar med sin nya sambos barn, som är yngre än hans egna.

Jag försöker varna honom att det kan leda till att hans äldre barn (två bor ännu hemma, ett har just flyttat ut) känner sig undanskuffade och börjar jämföra med hur han var när de var små (frånvarande mest, då det var mycket bråk) men det lyssnar han inte på så klart.

Behöver du mer inspo, se Bonusfamiljen på SVT play. Det är ingen som bajsar regnbågar dagligen i en bonusfamilj, tro mig. De flesta jag vet har klippkort på BUP.

Och rådet här är vad??? Sitta ner och hoppas att det skiter sig i mammans familj? Varför man nu skulle hoppas på det har jag svårt att förstå eftersom de egna barnen är i den situationen. Det måste väl ändå vara mycket bättre att de får en väl fungerande familj med positiva relationer? Det kommer ju att gynna även den här pappans barn. 

Du påpekar saker som är totalt utanför hans kontroll eller möjlighet att påverka så jag förstår inte hur det ska vara till hjälp eller stöd för honom.

• Anonym (Tur)

Var glad på att dina barn hittar en bra människa (mannen), för det är jättemånga barn som lever hos otrevliga. 

Jag förstår dig att du kan vara rädd på att de kommer älska den nya pappan mer än dig, men försöker att göra något speciellt för dina barn om du kan, alltså någon ting du tror att de aldrig kan glömma. Då hoppas jag att de också vill vara hos dig. 

Om det inte går gör bara ditt bästa oavsett vem de vill bo med.

Min sister hade nästan tvingats sina barn att vara hos deras pappa varje helg när de var små. Barnen vill inte vara hos deras pappa alls för de tycker att han var inte snäll mot de. Hon talade om honom om att han får vara snäll så att han inte förlorar sina barn och säger till barnen att han är en bra pappa och att han älskar de. Tillsist när äldsta barnet ville anmäla pappan berättade hon det för honom och han slutade vara otrevlig någon mer. Det funkade väldigt bra därefter.

Så gör ingen ting de känner sig obekvämt med när de är med dig , är också mitt tips om det kanske finns sådana problem mellan er.

Jimmy75 skrev 2025-07-11 18:03:55 följande:

Och rådet här är vad??? Sitta ner och hoppas att det skiter sig i mammans familj? Varför man nu skulle hoppas på det har jag svårt att förstå eftersom de egna barnen är i den situationen. Det måste väl ändå vara mycket bättre att de får en väl fungerande familj med positiva relationer? Det kommer ju att gynna även den här pappans barn. 

Du påpekar saker som är totalt utanför hans kontroll eller möjlighet att påverka så jag förstår inte hur det ska vara till hjälp eller stöd för honom.

Det jag skriver är att han ska fortsätta vara en stabil närvarande förälder, så kommer han knappast att tappa sina barn.
  • Anonym (Ledsen pappa)
    Anonym (Jag har sett allt) skrev 2025-07-11 19:55:02 följande:
    Det jag skriver är att han ska fortsätta vara en stabil närvarande förälder, så kommer han knappast att tappa sina barn.
    Och det är jag också. Tro mig. Hans egna barn har dessutom redan uttryckt att de inte tycker om hans nya, alltså mitt ex, och inte vill va där när hon är där. Och det har såklart hans ex snappat upp så det är infekterat där. Ja du hör ju vilken bra början de har... 
  • Jimmy75
    Anonym (Jag har sett allt) skrev 2025-07-11 19:55:02 följande:

Det är möjligt att det är vad du menade, men det är en lång uppräkning om hur det på olika vis antagligen kommer skita sig så småningom med exhustruns nya familj. Eller du tänker kanske på den delen där han kommer bli en tillflykt för sina barn när det skär sig med de andra barnen.

Du kunde ju skrivit exakt det du gör i inlägget jag citerade ovan, utan allt det andra "vänta så ska du se att det går åt helvete i den andra familjen så får du din chans".

Jimmy75 skrev 2025-07-11 20:49:39 följande:

Det är möjligt att det är vad du menade, men det är en lång uppräkning om hur det på olika vis antagligen kommer skita sig så småningom med exhustruns nya familj. Eller du tänker kanske på den delen där han kommer bli en tillflykt för sina barn när det skär sig med de andra barnen.

Du kunde ju skrivit exakt det du gör i inlägget jag citerade ovan, utan allt det andra "vänta så ska du se att det går åt helvete i den andra familjen så får du din chans".

Du, läs inlägg 17 och kom igen sen...

Jag berättar om det jag har observerat kring stora bonusfamiljer i nutiden och det är att det verkligen inte är en dans på rosor. Tyvärr blir det ofta så att barnen tar stryk av det emotionellt också och till den skaran kan jag räkna bl.a. mig själv.
Svar på tråden Rädd för att bli utbytt som förälder