• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • Anonym

Du bestämmer om du ska göra abort eller inte
    Ingen annan

• molly50
    Anonym (Vill inte göra abort) skrev 2025-07-20 20:14:35 följande:
    Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

Använde han inte kondom så får han väl ta konsekvenserna av sina handlingar.
    Väljer man att vara otrogen så kan man åtminstone se till att skydda sig.
    Och jag tror inte att han kommer att ta sitt liv även om han hotar med det. Men skulle han göra det så är det inte ditt fel. Det är hans eget beslut,i så fall.
    Det är bara synd om hans barn som förlorar en pappa.
    Men det här är din kropp och ditt beslut. Ingen kan tvinga dig att göra abort. Han borde ha tänkt efter innan.
    Även du borde såklart ha tänkt efter innan du hoppade i säng med en gift man.
    Men nu är det gjort och ni får ta konsekvenserna av det.
  • Queen81

Ingen kan tvinga dig till att genomgå en abort. Vill du inte så ska du inte göra det, oavsett hur mycket han ringer. Stå på dig. Känns det okej så kan du ju säga att han inte behöver vara en del av detta på något att. Att du inte förväntar dig något.

• Anonym (Astrid)

Jag har också blivit tvingad till abort och det var hemskt att behöva gå igenom speciellt när jag också var i din ålder. 
    Jag blev sedan gravid igen (flera år senare) efter flera år som särbo och trots att vi hade pratat om att vi kunde bli gravidaoch att vi isåfall skulle behålla det, så släppte han bomben när det visade sig att jag hade blivit gravid att han ville att  jag skulle göra abort!
    Ibland får man bara lita på det som är bäst för en själv, för man vet aldrig vad livet ger i längden.
    Jag behöll barnet och han stack som en avlöning.
    Jag har inte ångrat mig en sekund och alla runt om mig har varit ett otroligt stöd i allt.
    Den här mannen har gjort sitt livs misstag och klart att han är skitskraj för vilka konsekvenser detta ger honom, det skulle han ha tänkt på långt tidigare!
    Kanske han har gjort såhär med andra också, att du inte är den första han går bakom ryggen på din fru?!!
    Att han hotar med att ta livet av sig handlar om hans rädsla för hur hans familj ska reagera och vad det medföljer.
    Har du pratat med någon i din familj om detta?
    Ibland kan man få det bästa stödet från dem 🍀🙏🏼

• Anonym (Only you)

Om du vill behålla barnet ska du självklart inte behöva göra abort. Och om du är villig att vara ensamstående så gör det, om det är det DU vill. 

Såklart mannen är rädd och får panik, och det förstör man ju också, men han har själv satt sig i denna sitsen. 
    Och om han nu blir suicidbenägen kan du hänvisa honom till psykakuten. Att pressa dig på ett sånt sätt är faktiskt rätt grisigt tycker jag, även om jag kan förstå hans panik?

Gör det som är rätt för dig, annars kommer du aldrig förlåta dig själv. 

• Anonym (Pettra)

Aldrig kan man vara så säker på att en man är en idiot som om man är ihop med någon som är otrogen. Du vet att det här är en man som man inte kan lita på. Vill du att ditt barn ska bli övergivet av sin pappa? Ha syskon hen aldrig får träffa? 

Med detta sagt: det här är DITT val. Han kan inte tvinga dig och om han skadar sig själv på grund av det här så är det hans eget fel. Han har själv försatt sig i den här situationen. Det är inte ditt ansvar. Du ska tänka på hur du vill göra och om du kan skapa en bra framtid för det här barnet trots att du valde en idiot som pappa till det. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Only you) skrev 2025-07-20 21:05:43 följande:

Om du vill behålla barnet ska du självklart inte behöva göra abort. Och om du är villig att vara ensamstående så gör det, om det är det DU vill. 

Såklart mannen är rädd och får panik, och det förstör man ju också, men han har själv satt sig i denna sitsen. 
    Och om han nu blir suicidbenägen kan du hänvisa honom till psykakuten. Att pressa dig på ett sånt sätt är faktiskt rätt grisigt tycker jag, även om jag kan förstå hans panik?

Gör det som är rätt för dig, annars kommer du aldrig förlåta dig själv. 

Håller med
  • Anonym (J)

Gör det Du vill. Han har bara ångest för hans otrohet kommer komma fram.

• Anonym (Tuva)

Av din trådstart så märks det tydligt att du redan vet att det är rätt för dig att behålla barnet. Hjärta Fall inte för påtryckningar. Det är ditt val och ingen annans. 

För mannens del är detta ett jättebra tillfälle att lära sig att ta konsekvensen av sina handlingar. 

Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort