• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 07:54:37 följande:
    Hur kan du garantera att hon blir gravid igen?
    Kan ju såklart inte göra det, men det är ju inte som att 34 är gammalt. Många blir ju t.ex. gravida naturligt som 37, 38 och 39-åringar. 

Hade hon varit 44, ja, då hade jag absolut förstått alla som menar att det här troligtvis är sista chansen. Men nu är det ju bara larvigt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Alice) skrev 2025-07-22 07:52:26 följande:

Tycker att det är lite larvigt att vissa menar att det här kanske blir sista chansen till barn för att TS är 34... Herregud, det är ju inte som att hon är 44. Klart att det fortfarande finns möjligheter för barn i en bättre situation. Oavsett ska ju inte TS göra abort om hon inte vill, men alltså, det är ju inte som att det här absolut är sista chansen för henne.

34 är en rätt hög ålder, vid 44 kan majoriteten av kvinnor inte få barn. 
  • Anonym (Mmmm)
    Anonym (Alice) skrev 2025-07-22 08:01:48 följande:
    Kan ju såklart inte göra det, men det är ju inte som att 34 är gammalt. Många blir ju t.ex. gravida naturligt som 37, 38 och 39-åringar. 

Hade hon varit 44, ja, då hade jag absolut förstått alla som menar att det här troligtvis är sista chansen. Men nu är det ju bara larvigt.
    Exakt, du kan inte det.
  • Anonym (K)

Jag känner flera som inte kunnat få barn i åldern 35-40 år. Ts du gör helt rätt som behåller! Hade jag också gjort!

• Anonym (Pettra)
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-22 07:15:24 följande:
    Går det att skriva ett avtal, skriva bort hans rättigheter och skyldigheter? Han slipper betala underhåll mot att han släpper all umgängesrätt?
    Man kan inte göra så. Barnet har rätt till sina föräldrar, inte minst ekonomiskt. Pappan ska betala underhåll, inte skattebetalarna via Försäkringskassan. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Pettra) skrev 2025-07-22 13:33:25 följande:
    Man kan inte göra så. Barnet har rätt till sina föräldrar, inte minst ekonomiskt. Pappan ska betala underhåll, inte skattebetalarna via Försäkringskassan. 
    TS och pappan kan väl komma överens vad de vill, om TS inte försöker kräva något underhåll eller på något sätt ansöker så kommer väl FK inte göra något heller för att kräva in pengarna.
  • Anonym (Pettra)
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 13:51:07 följande:
    TS och pappan kan väl komma överens vad de vill, om TS inte försöker kräva något underhåll eller på något sätt ansöker så kommer väl FK inte göra något heller för att kräva in pengarna.

Just det, så kan man kanske göra. Å andra sidan, varför ska TS gå med på att barnet får det sämre ekonomiskt bara för att en otrogen nolla ska rädda sitt skinn? Och pappans familj kommer ändå få veta om barnet den dagen det är dags för arvsskifte. 

Umgänget kan inte avtalas bort. Det är en rättighet som barnet har, inte pappan. 

• Anonym (m)
    Anonym (Pettra) skrev 2025-07-22 13:57:59 följande:

Just det, så kan man kanske göra. Å andra sidan, varför ska TS gå med på att barnet får det sämre ekonomiskt bara för att en otrogen nolla ska rädda sitt skinn? Och pappans familj kommer ändå få veta om barnet den dagen det är dags för arvsskifte. 

Umgänget kan inte avtalas bort. Det är en rättighet som barnet har, inte pappan. 

Nej jag tycker inte heller det är rimligt att han ska slippa betala men det är ju upp till TS hur hon vill göra. Om det nu blir hon som blir den med vårdnaden.

Myndigheterna kan inte tvinga någon att umgås med sitt barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 14:01:33 följande:
    Nej jag tycker inte heller det är rimligt att han ska slippa betala men det är ju upp till TS hur hon vill göra. Om det nu blir hon som blir den med vårdnaden.

Myndigheterna kan inte tvinga någon att umgås med sitt barn.
    Han kanske ändrar sig och vill ha kontakt. Ingen pratar om att tvinga pappan till umgänge..
  • Anonym (m)
    Tow2Mater skrev 2025-07-22 14:07:02 följande:
    Han kanske ändrar sig och vill ha kontakt. Ingen pratar om att tvinga pappan till umgänge..
    Inte? Personen jag citerade påstod väl att barnet har den rättigheten och att pappan inte kan avtala bort det.
Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort