• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • EpicF
    Anonym (Vill inte göra abort) skrev 2025-07-20 20:14:35 följande:

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

Om du verkligen inte vill ha barnet så är väl abort det ända rätta?!

Om du däremot vill ha barnet så behåller du. Din kropp ditt val. 
  • EnAnonumius

Din kropp ditt val, han har ingen rättighet att tvinga dig till abort.
    Så nästa gång han ringer så säg det åt honom att han lägger ned och ringer och tjatar p¨å dog pm abort, då du bestämmer över din egna kropp, inte han.

Det är inte dina bekymmer om han saknar kunskaper i hur barn blir till. Ville han inte bli pappa så hade han kunnat använda kondom eller steriliserat sig.

Att han är en skitstövel som är otrogen sin fru bedrar sin fru, det kan man ta som i en annan diskussion.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (H)

Hur är han som person? Är han hotfull? Skulle du kunna lämna barnet till honom varannan vecka längre fram? Kommer du och barnet få ett lugnt liv eller ett rent jävla helvete? Dessa saker behöver du fundera över. 

Med största sannolikhet ljuger han om att han ska ta livet av sig. Det är bara för att skrämma dig. Jag rekommenderar dig starkt att blocka honom överallt och ta en vecka att fundera över detta. Ta hjälp av vården. 

Önskar dig all lycka till. 

• Anonym (Behåll)
    Anonym (Vill inte göra abort) skrev 2025-07-20 20:14:35 följande:

Skulle behållit barnet. Du är 34 år
  • Anonym (LO)

Vill Du bli mamma så behåll barnet.
    Det kan vara stökigt med en pappa som inte är med på noterna men det kan bli bra ändå. 

Blockera hans nummer och blockera honom att kontakta dig på sociala medier. Du behöver inte vara tillgänglig för honom 24/7 och låta honom utöva emotionell utpressning och psykisk misshandel på dig. 

Du skriver inte vilken vecka du är i men när du träffar MVC kan du berätta om din situation så lotsar de dig till rätt stöd. 

Lycka till och gör det Du vill! 

• Anonym (Alice)

Bara du kan bestämma om du vill göra abort eller inte. Han har inget med det att göra, och skulle han, mot förmodan, skada sig är det faktiskt inte ditt fel eller ansvar. 

Om jag var du skulle jag blocka honom just nu. Du ska inte behöva ha honom ringandes varje dag för att pressa dig till nåt du inte vill. Du behöver inte svara när han ringer eller vara kontaktbar just nu. 

Du väljer vad du vill göra med din kropp, och behåller du och föder barnet får ni lista ut er situation då. Men just nu behöver du bara tänka på vad du vill göra och vad som är bäst för dig.

• Queen81

Mitt råd är följande: Har du inte gjort det redan så bokar du snarast in en tid på MVC. Berätta där om din situation och att du är rådvill.
    Ta också en vecka där du blockerar honom överallt så att han inte har någon möjlighet att höra av sig. Så du får ro att tänka själv, utan påverkan.

Hans hot om självmord är med största sannolikhet tomma hot för att få dig att göra som han vill. Han är välkommen att åka till psykiatriska akutmottagningen om han mår riktigt dåligt.
    Han har panik över att hans otrohet ska uppdagas men det är liksom konsekvenser HAN får ta.

Jag har aldrig varit i sin situation men jag kan föreställa mig att det är tufft att vara helt ensam med ett barn. Ännu jobbigare om det finns en pappa som försöker göra ens liv till ett helvete (tänker nu på framsidan OM du väljer att behålla) men vet du vad, du fixar det. Jag tänker att du har vänner och familj? Ta emot stöd!

All lycka till, vad du än väljer att göra! Låt det vara ditt och bara ditt val! Hjärta

• Anonym (jury)

Strunta i hans liv. Han får skylla sig själv och är bara patetisk i sin melodramatiska självömkan.

Om du är 34 måste du nog slå till nu om du vill ha barn. Du blir naturligtvis tvungen att klara som ensamstående mamma och pappan bli säkert besvärlig att ha att göra med, men det får vara priset du måste betala för att alls få ett barn.

• pralin

Sluta svara!
    Han kommer inte ta livet av sig. Han är bara rädd för att ta konsekvenser av sitt agerande, och då inte ta hand om ett barn utan att hans fru blir förbannad. Det är inte ditt problem. Han får själv ro sin båt i land. Du byter nummer och skickar sen ett mail när barnet är fött om du vill föda barn. Självklart namnger du honom som pappa och låter sen socialtjänsten göra sitt jobb. Du behöver INTE stressen av att han ringer och hotar dig! 

• Anonym (m)

Om hans liv blir förstört så är det ju han själv som i så fall har förstört sitt liv, men vill inte ta på sig ansvaret för det utan försöker lägga det på dig. Fegt.

Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort