• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • EpicF
    Anonym (Barnperspektivet) skrev 2025-07-21 13:51:43 följande:

Ur ett barnspektiv så är det väldigt egoistiskt att behålla för att DU VILL BLI MAMMA. Du visste att han han har en familj. Har du sagt till om skydd när ni har varit intima?

Vad gör du om pappan jävlas tillbaka om du behåller?
    Det är bara att läsa här på FL  om pappor som gör allt för att försvåra vardagen för mamman. Vad gör du om han en dag vill ha delat umgänge och ser till att du är den som som stå för bla kläder m.m

Barnet kommer även bli en syndabock då det visar öppet att du och oappan vänstrade. Kommer du orka med skvaller, skuldbeläggande och skit snack? Saker sprids fort.
    Om du vill bli mamma till varje pris så finns det kliniker som kan hjälpa dig.

Är du beredd på att det kan bli svåra år?

Mannen har faktiskt ett eget ansvar att dra på.en ko dom vid sex, speciellt om mannen inte vill ha barn. 

Om pappan är rädd att otroheten ska komma fram i ljuset så får han skylla sig själv. Det borde han ha tänkt på innan han hoppade i säng med ts. 
  • EpicF
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-22 07:15:24 följande:
    Grymt och tufft men bra att du lyfter även den andra sidan av saken. Problemet är inte enkelt, det är ett dilemma, en fråga utan givet svar. TS och mannen har båda orsakat problemet.

Går det att skriva ett avtal, skriva bort hans rättigheter och skyldigheter? Han slipper betala underhåll mot att han släpper all umgängesrätt?
    Nej, det går inte eftersom det är BARNET som har rätt till umgänge med båda sina föräldrar. Det är BARNET som har umgängesrätt med sin pappa, inte tvärt om. 
  • EpicF
    Anonym (K) skrev 2025-07-22 12:07:38 följande:
    34 är en rätt hög ålder, vid 44 kan majoriteten av kvinnor inte få barn. 
     Nej, 34 är ingen hög ålder. 
  • EpicF
    Anonym (K) skrev 2025-07-22 12:28:08 följande:

Jag känner flera som inte kunnat få barn i åldern 35-40 år. Ts du gör helt rätt som behåller! Hade jag också gjort!

Jag känner de som inte ens kunde få barn på naturligväg i 25 års ålder. Det innebär inte att inga 25 åringar inte kan få barn.

Jag fick sista när jag var 40, helt naturligt och en väldigt mycket hoppsan och mirakelunge. 

Jag känner också många som fått barn mellan 35-42, men det säger inte att alla kan det. 

Att du känner flera som inte kan få barn i ålder 35-40 säger inte heller att ingen kan det. 

34 är ingen hög ålder att få barn i. I dagens samhälle är det en helt normal ålder att få barn i. 

Ts ska behålla om hon VILL. Inte för att hon eventuellt inte kan få barn senare. 
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 13:51:07 följande:
    TS och pappan kan väl komma överens vad de vill, om TS inte försöker kräva något underhåll eller på något sätt ansöker så kommer väl FK inte göra något heller för att kräva in pengarna.
     Nej, självklart behöver inte mamman ansöka om underhåll via fk, och så länge ts/mamman inte ansöker så betalas inget underhåll ut via fk. 

Och självklart kan man komma överens om att inte bry sig om underhållet. Men  då får mamman ta hela det ekonomiska ansvaret. 

Barnet har oavsett rätt till umgänge med sin pappa. Men visst, pappan kan vägra.
  • EpicF
    Anonym (Pettra) skrev 2025-07-22 13:57:59 följande:

Just det, så kan man kanske göra. Å andra sidan, varför ska TS gå med på att barnet får det sämre ekonomiskt bara för att en otrogen nolla ska rädda sitt skinn? Och pappans familj kommer ändå få veta om barnet den dagen det är dags för arvsskifte. 

Umgänget kan inte avtalas bort. Det är en rättighet som barnet har, inte pappan. 

Man kan dock inte tvinga pappan till att träffa barnet. 
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 14:17:00 följande:
    Inte? Personen jag citerade påstod väl att barnet har den rättigheten och att pappan inte kan avtala bort det.
    Vilket också stämmer. Umgängesrätten som barnet har till sina föräldrar kan inte avtalas bort. Det står i lagen (Föräldrabalken, kap 6, paragraf 15). 
  • EpicF
    Anonym (Barnperspektivet) skrev 2025-07-22 20:30:10 följande:
    Jo TS har ett ansvar, hon har medvetet gått i säng med en man. Hin har medvetet bidragit till att splittra familjen  när sanningen väl kommer ut. Barnet kommer oavsett ha en pappa som var otrogen. 
    I denna röra är det TS som går ut som vinnare då hon fick som hon ville, hon får ett barn. 

Mannen kan hin qnnäla för olaga hot, få barnbidrag i 18 år utan att behöva se honom igen. Bakom sig så lämnar hon en trasig familj som hon inte behöver träffa över huvudtaget.
    Det största ansvaret har dock mannen. Det är han som varit otrogen. Det han som valt att ha sex utan kondom, även om han inte vill ha var . Det han som splittrar sin familj. 

Ts går inge ut som en vinnare. Men hon tar dock sin del av konsekvenserna, något mannen inte gör. 
  • EpicF
    Anonym (MSM) skrev 2025-07-22 20:50:44 följande:

Självklart kan han inte tvinga dig till att göra abort, men samtidigt är det inte rätt att behålla barnet, du visste ju att han var gift! 

Tror inte han kommer göra självmord det säger han nog mest för att skrämmas men det är tydligt att han mår väldigt dåligt över att du vill behålla barnet och mår väldigt dåligt över detta. 

I det fall ni haft någon form av relation, eller ens bara dejtat hade det varit mer rätt för dig att behålla barnet mot partnerns vilja, men i detta fall när det rör sig om en affär med en gift person är det bara fel, du visste ju att han redan var upptagen, det straffar ju mannen dubbelt som inte bara åker på ett ofrivilligt föräldraskap han kommer förmodligen också att tappa sin befintliga familj och man kan fundera på hur relationen blir i framtiden mellan barnet dig och pappan? Stor risk att han blir extremt bitter och låter det gå ut över barnet som han kommer att ha rätt att ha 50% av tiden. 

Varför då inte avsluta graviditeten, lära sig läxan och i framtiden satsa på en seriös relation, det har du tid med.

Ditt argument om att du måste behålla barner för att tiden löper ut köper jag inte alls, tror det är ett svepskäl och att du har känslor för mannen och hoppas någonstans att barnet kommer tvinga in honom i en mer stabil långsiktig relation med dig, så kan mycket väl vara en rent egoistisk handling där du vill utnyttja barnet och graviditeten för att köpa dig makt i förhållandet till mannen.

Varför ska ta göra abort för att rädda mannens skinn? Det är knappast hennes fel att mannen valde attha sex utan kondom. 
  • Anonym (MSM)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-23 07:54:47 följande:

Varför lägger du över ansvaret på TS för vad som händer med mannens familj? Det är hans ansvar, ingen annans. Han har valt att ligga med TS trots sin familj. Hade han respekterat och varit rädd om sin familj hade han aldrig  varit otrogen. 

Han får städa upp skiten han har satt sig i. Det är inte TS ansvar. 

Mannen har frivilligt ingått en sexuell relation med TS, Konsekvensen av detta är allvarlig för mannen om detta uppdagas för familjen.  Mannen har dock inte valt att skaffa barn med TS, detta för med sig helt andra och allvarligare konsekvenser för mannen. 

Så jag tycker man får hålla isär graviditeten och den sexuella relationen som två olika delar. Mannen har uppenbarligen velat ingå ett sexuellt partnerskap men vill inte bilda familj med TS. TS vill mot mannens vilja behålla barnet, TS är alltså ur ett etiskt perspektiv (ej juridiskt) ansvarig för konsekvensen för mannen och dennes familj orsakad av det påtvingde föräldraskapet, inte den sexuella relationen!

Konsekvensen av otroheten är däremot delad, där kan jag absolut hålla med om att det är mannen som får ta det stora ansvaret! Men konsekvensen av graviditeten ligger på TS, där har hon ett etiskt ansvar. 

TS har förvisso inga juridiska ansvar för sitt agerande, men sett ur ett västerländskt värdegrundsperspektiv så är TS agerande djupt oetiskt. 

Att detta skulle vara TS enda chans att bli förälder är som många påpekat  felaktigt och förmodligen ett svepskäl.

TS kan ju avsluta graviditeten och inom ett år göra en isemination och skaffa barn utan någon koppling mot mannen, jag tycker därmed det är märkligt att man vill behålla barnet med dom konsekvenser det för med sig. 

Att behålla just denna graviditeten för ju med sig så mycket elände för inte bara mannen, även hans fru och barn kommer ju drabbas av detta, en otrohet är såklart sårande och allvarlig men det går inte att jämföra konsekvenserna av att mannen blir förälder till ett utomäktenskapligt barn. 

Många här verkar njuta skadeglatt av att mannen minsann ska avslöjas och få stå sitt kast, det må så vara att han ska straffas för att ha varit otrogen men TS kan välja att förvärra skadan betydligt igenom att behålla barnet. Att behålla barnet för med sig andra och värre konsekvenser än enbart otroheten och det är TS ansvar och det måste hon väga in i beslutet. 

Så det är alldeles uppenbart att en abort följt av ett avslut av relationen med mannen och därefter en ny graviditet med insemination eller en frivillig partner är ett mycket bättre alternativ för alla parter.

Avslutandet av graviditeten innebär enbart att TS möjlighet att bli förälder förskjuts med 1 - 3 år, den konsekvensen är låg och kan omöjligt motivera skadan som mannen och dennes familj drabbas av från det ofrivilliga föräldraskapet. Ska dom behöva lida av detta resten av livet bara för att TS inte kan vänta några år med att bli förälder?

Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort