• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • Anonym (Alice)
    Anonym (K) skrev 2025-07-22 12:07:38 följande:
    34 är en rätt hög ålder, vid 44 kan majoriteten av kvinnor inte få barn. 
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 12:19:56 följande:
    Exakt, du kan inte det.
    34 är fortfarande inte en extrem hög ålder. En kvinna i TS ålder har fortfarande bra chanser att bli gravid igen, både naturligt och med hjälp av t.ex IVF.

Länken nedan visar vid vilken ålder man bör börja försöka få barn för att ha bäst chans att få så många man vill ha. De menar att en 34-åring har 75% chans att hinna få två barn, och en 35-åring har en 50% chans att hinna med att få tre barn naturligt. Självklart förbättras chanserna med IVF eller fertilitetsbehandling. 

https://www.britishfertilitysociety.org.uk/fei/when-should-you-start-trying-to-get-pregnant/
  • Anonym (R)
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 14:17:00 följande:
    Inte? Personen jag citerade påstod väl att barnet har den rättigheten och att pappan inte kan avtala bort det.
    Man kan skriva ett avtal om vad som helst, men inte ett juridiskt bindande avtal. Det är barnets bästa som är i fokus, inte föräldrarnas intressen. Ett sånt avtal strider också mot tvingande lagstiftning, och det kan man inte heller avtala bort.
  • Anonym (Mmmm)
    Anonym (Alice) skrev 2025-07-22 15:11:30 följande:
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 12:19:56 följande:
    Exakt, du kan inte det.
    34 är fortfarande inte en extrem hög ålder. En kvinna i TS ålder har fortfarande bra chanser att bli gravid igen, både naturligt och med hjälp av t.ex IVF.

Länken nedan visar vid vilken ålder man bör börja försöka få barn för att ha bäst chans att få så många man vill ha. De menar att en 34-åring har 75% chans att hinna få två barn, och en 35-åring har en 50% chans att hinna med att få tre barn naturligt. Självklart förbättras chanserna med IVF eller fertilitetsbehandling. 

https://www.britishfertilitysociety.org.uk/fei/when-should-you-start-trying-to-get-pregnant/
    På gruppnivå. Du vet inget om TS fertilitet. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-07-22 15:27:23 följande:
    På gruppnivå. Du vet inget om TS fertilitet. 

Eh, ja, självklart? Vi pratar om fertilitet på gruppnivå när vi säger saker som att en 34-åring är gammal eller inte. Förstår du verkligen inte det..?

Generellt sett är en 34-åring inte för gammal för att få barn och många kan mycket väl få flera barn naturligt om de börjar försöka vid 34-35. Alltså borde det vara lugnt för TS om hon istället vill vänta och få barn med någon som också vill ha barn, när de är i en bättre situation, ur en fertilitetsaspekt. 

Självklart kan hon mycket väl behålla nu om hon vill, men att säga att hon borde för att det mycket troligt är sista chansen innan hon blir för gammal är helt enkelt inte sant.

• Anonym (m)

Ett sånt avtal? Vad för avtal tänkte du nu? Jag pratar ju om i det fall pappan inte vill umgås med barnet. Han behöver inget avtal för att kunna slippa undan umgänge.

Anonym (R) skrev 2025-07-22 15:23:16 följande:
    Man kan skriva ett avtal om vad som helst, men inte ett juridiskt bindande avtal. Det är barnets bästa som är i fokus, inte föräldrarnas intressen. Ett sånt avtal strider också mot tvingande lagstiftning, och det kan man inte heller avtala bort.
  • Anonym (K)

Rent krasst ligger det till såhär: Ja, ts kan så klart välja att göra abort och få barn med en man som hon är i relation med. Hon är nu 34 år och att träffa någon seriös och vettig samt etablera en relation kan dröja. Då är hon plötsligt 37-40 år gammal. Inte lika självklart att det är så enkelt att bli gravid och behålla ett barn i den åldern. 

Ts, tänk på dig och vad du vill med ditt liv i första hand. 

• Anonym (Ditt val)

Ingen kan tvinga till dig till göra en abort. Din är ditt val om du vill behålla barnet, inte hans.
    Låt dig inte pressas utav honom, utan säg bara som det är och släpp honom. Gå din egen väg och ta hand om dig och den lilla.

• Anonym (Barnperspektivet)
    Anonym (Pettra) skrev 2025-07-22 13:57:59 följande:

Just det, så kan man kanske göra. Å andra sidan, varför ska TS gå med på att barnet får det sämre ekonomiskt bara för att en otrogen nolla ska rädda sitt skinn? Och pappans familj kommer ändå få veta om barnet den dagen det är dags för arvsskifte. 

Umgänget kan inte avtalas bort. Det är en rättighet som barnet har, inte pappan. 

Fast man kan inte lägga hela skulden på den hon vänstrade med. TS visste att det fanns barn i bilden och hur man än vänder och vrider så drabbas det första barnet med.
    Ts är en lika stor nolla som medvetet gick i säng med en upptagen man.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (K) skrev 2025-07-22 15:43:26 följande:

Rent krasst ligger det till såhär: Ja, ts kan så klart välja att göra abort och få barn med en man som hon är i relation med. Hon är nu 34 år och att träffa någon seriös och vettig samt etablera en relation kan dröja. Då är hon plötsligt 37-40 år gammal. Inte lika självklart att det är så enkelt att bli gravid och behålla ett barn i den åldern. 

Ts, tänk på dig och vad du vill med ditt liv i första hand. 

Ja, alltså rent krasst, är man 34 och ligger med gifta män är det ju inte så konstigt om det blir lite bråttom att hitta en egen, stabil partner att skaffa barn med.

• Anonym (Pettra)
    Anonym (Barnperspektivet) skrev 2025-07-22 17:35:02 följande:
    Fast man kan inte lägga hela skulden på den hon vänstrade med. TS visste att det fanns barn i bilden och hur man än vänder och vrider så drabbas det första barnet med.
    Ts är en lika stor nolla som medvetet gick i säng med en upptagen man.
    Att säga att pappan är en nolla är inte synonymt med att påstå att TS är utan skuld. Men det är de facto pappan som vill ha abort för att rädda sitt skinn, inte TS. TS är beredd att ta ansvar för sina handlingar. Det är inte pappan. Han lägger istället allt ansvar på TS och pressar dessutom henne på fula sätt för att få som han vill och komma undan. 
Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort