• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • Anonym (m)

Som om det var ditt jobb att städa upp röran som han ställt till i sitt liv. Patetiskt

• Anonym (Barnperspektivet)

Ur ett barnspektiv så är det väldigt egoistiskt att behålla för att DU VILL BLI MAMMA. Du visste att han han har en familj. Har du sagt till om skydd när ni har varit intima?

Vad gör du om pappan jävlas tillbaka om du behåller?
    Det är bara att läsa här på FL  om pappor som gör allt för att försvåra vardagen för mamman. Vad gör du om han en dag vill ha delat umgänge och ser till att du är den som som stå för bla kläder m.m

Barnet kommer även bli en syndabock då det visar öppet att du och oappan vänstrade. Kommer du orka med skvaller, skuldbeläggande och skit snack? Saker sprids fort.
    Om du vill bli mamma till varje pris så finns det kliniker som kan hjälpa dig.

Är du beredd på att det kan bli svåra år?

• Tow2Mater
    Anonym (Barnperspektivet) skrev 2025-07-21 13:51:43 följande:

Ur ett barnspektiv så är det väldigt egoistiskt att behålla för att DU VILL BLI MAMMA. Du visste att han han har en familj. Har du sagt till om skydd när ni har varit intima?

Det är bara att läsa här på FL  om pappor som gör allt för att försvåra vardagen för mamman. Vad gör du om han en dag vill ha delat umgänge och ser till att du är den som som stå för bla kläder m.m

Barnet kommer även bli en syndabock då det visar öppet att du och oappan vänstrade. Kommer du orka med skvaller, skuldbeläggande och skit snack? Saker sprids fort.

Och om pappan senare ändrar sig och vill ta sitt pappa ansvar, har TS en skyldighet att se till deras barns bästa som oftast betyder att barnet bör ha båda sina föräldrar i sitt liv och ges förutsättningar till det. Inte att motarbeta pappan och barnets kontakt med honom, oavsett hur han beter sig just nu, innan barnet ens finns.
  • Anonym (.)

Vill du behålla barnet ska du göra det 🙂 Hoten om självmord låter bara som ett patetiskt försök till att rädda sitt egna skinn. 
    Jag har aldrig haft en närvarande pappa utan växt upp med enbart min mamma och det har gått galant!! 

• Anonym (Mmmm)

De som skaffar barn gör det för att de vill bli föräldrar. Varför skulle inte det skälet även gälla för TS?

Sedan har var och en ansvar för sitt eget sexliv. Om han är gift och absolut inte vill bli pappa så har han ansvar för det. Det är inte TS ansvar. 

• Anonym (Only you)

Fast det är ju bara ett perspektiv. 
    Finns ju oxå perspektivet där mamman behåller barnet och ger det allt den behöver och älskar det in i minsta lilla cell.

Man klarar sig faktiskt alldeles utmärkt med bara en bra förälder. 

Sen måste jag säga att jag tycker att det ALLTID är egoistisk att skaffa barn. Det är alltid något som man väljer att göra för att man själv vill ha barn, så detta är bara två olika förklaringar av det. För det är ju knappast så att man väljer att skaffa barn för barnets skull, så en egoistisk handling, som leder till ofantlig kärlek, men ändå egoistiskt?

Och att bara tycka att hon ska göra abort och inseminera istället visar att du inte alls tänker på hur hon faktiskt redan känner inför det som växt inom henne. 

• KimLinnefeldt

Grymt och tufft men bra att du lyfter även den andra sidan av saken. Problemet är inte enkelt, det är ett dilemma, en fråga utan givet svar. TS och mannen har båda orsakat problemet.

Går det att skriva ett avtal, skriva bort hans rättigheter och skyldigheter? Han slipper betala underhåll mot att han släpper all umgängesrätt?
  • Anonym (Alice)

Tycker att det är lite larvigt att vissa menar att det här kanske blir sista chansen till barn för att TS är 34... Herregud, det är ju inte som att hon är 44. Klart att det fortfarande finns möjligheter för barn i en bättre situation. Oavsett ska ju inte TS göra abort om hon inte vill, men alltså, det är ju inte som att det här absolut är sista chansen för henne.

• Anonym (Mmmm)
    Anonym (Alice) skrev 2025-07-22 07:52:26 följande:

Tycker att det är lite larvigt att vissa menar att det här kanske blir sista chansen till barn för att TS är 34... Herregud, det är ju inte som att hon är 44. Klart att det fortfarande finns möjligheter för barn i en bättre situation. Oavsett ska ju inte TS göra abort om hon inte vill, men alltså, det är ju inte som att det här absolut är sista chansen för henne.

Hur kan du garantera att hon blir gravid igen?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Only you) skrev 2025-07-21 23:14:05 följande:

Fast det är ju bara ett perspektiv. 
    Finns ju oxå perspektivet där mamman behåller barnet och ger det allt den behöver och älskar det in i minsta lilla cell.

Man klarar sig faktiskt alldeles utmärkt med bara en bra förälder. 

Sen måste jag säga att jag tycker att det ALLTID är egoistisk att skaffa barn. Det är alltid något som man väljer att göra för att man själv vill ha barn, så detta är bara två olika förklaringar av det. För det är ju knappast så att man väljer att skaffa barn för barnets skull, så en egoistisk handling, som leder till ofantlig kärlek, men ändå egoistiskt?

Och att bara tycka att hon ska göra abort och inseminera istället visar att du inte alls tänker på hur hon faktiskt redan känner inför det som växt inom henne. 

Bara för att mamman älskar barnet betyder ju inte att barnet får garanterat en bra uppväxt. Barnet kommer ju ändå växa upp, och någon gång troligtvis, få veta att hen var resultatet av otrohet. Att pappan hatade en och inte ville ha en. Kanske att hen har syskon som hen aldrig träffat, syskon som kanske inte ens vill ha något med barnet att göra. Och det kanske inte är så kul.

Kanske kommer barnet inte bry sig alls, men det är ju naivt att mena att mammans kärlek räcker och att det tar bort allt annat negativt och jobbigt som kan komma ur den här situationen. Det blir ju mer egoistiskt i just den här situationen att behålla, just för att barnet kommer födas i en redan inflammerad situation.
Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort