Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Förbjuda religion?

Embla twopointoh skrev 2025-07-23 00:39:17 följande:
    Det finns ganska många icke-religiösa ideologier som anser sig veta allt, även om de inte uttrycker det så. 
    Har du några exempel?
  • Tom Araya
    Tukt skrev 2025-07-22 22:02:49 följande:

Det går nog inte att förbjuda. Men man behöver heller inte stötta den som vi gör i dag. 

Håller med. Jag förstår inte varför vi som sekulär stat betalar ut bidrag till religiösa organisationer!?
  • Tom Araya
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-23 07:56:16 följande:
    Så börjar ditt tjafs. Tröttnar du aldrig?
    ...eller så var det du som började och ENANONUMIUS svarade...
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-23 12:57:57 följande:
    Det är ju en ganska stor skillnad. Du är ju fri att utöva religionen och tolka den/ följa den som du vill. Träffat flertalet religiösa som inte följer sin religion nämnvärt. 
    Så kan vi svenskar i Sverige tänka med den religionsfrihet staten och landets lagar ger.

Men om du är född muslim, där finns en regelbok att följa, där finns auktoriteter som tolkar regelboken åt dig, det finns regler med svåra konsekvenser för den som syndar, är icke troende eller som lämnar religionen... då är den frihet vi tar för given inte längre så självklar.
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-23 18:25:01 följande:
    Alltså fy fan vad roligt. Du vill bara kritisera islam och kan inte låta bli (kliar det i fingrarna?) men förnekar det samtidigt. 
    Det är inte mitt fel att just Islam är ett så utpräglat och tydligt exempel på en religion med ett uppenbart frihetsbegränsande budskap.
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-23 19:51:11 följande:
    Har träffat flertalet muslimer som inte följer något ordagrant utan äter både fläsk och dricker alkohol. Tror du har ett begränsat synfält.
    Men om man inte följer religionens regelbok så kan man inte hävda att det är religionen som gör den troende fri att välja.
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-23 09:08:08 följande:
    Jag bytte namn till Storkuken igår så nu kommer alla alltid att använda mitt nya namn eftersom folk inte har något minne och hatar historia.
    Kan vi förvänta oss ett "storkukslugn" från din sida nu då? Skrattande
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-23 09:11:29 följande:
    Vilken fakta skulle det vara som jag inte tar till mig?

Du kanske har upptäckt ett sakfel i mitt påstående att kristendomens symbol är ett avrättningsredskap.
    Men du måste ju förstå symboliken och vad den betyder.
    Det var romarna och inte kristna som avrättade folk genom korsfästelse. Således är korset för kristna inte en symbol för att förespråka korsfästelse utan symboliserar Jesus martyrdöd för mänsklighetens synder.
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 00:55:06 följande:
    Varför tror du att det är religionen som gör någon fri att välja? 
    Varför tror du att jag tror det? Det var inte vad jag skrev.
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 03:17:08 följande:
    Kan du förtydliga isf?

Jag ifrågasatte om religionen ger oss frihet att välja, tvärt emot vad du påstod om mig i frågan.

Anonym (Men) skrev 2025-07-24 03:17:08 följande:
    Och varför skulle du vilja tvinga folk att överge en religion? Och därmed införa ett auktoritärt styre? 
    En viktig frågeställning i tråden är hur man reagerar om det är religion som är den auktoritära makten?
    Vad svarar du på det?
Svar på tråden Förbjuda religion?