Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Förbjuda religion?

KillBill skrev 2025-08-18 08:39:59 följande:

Menar du att de som också utgår från Gamla testamentet inte kan räknas som kristna? 

Jesus är såväl guds budbärare som människans tolkare av guds budskap (eller som troende tror; Guds son eller Gud själv i mänsklig form), det är från Jesus religionen fått sitt namn, eftersom det är han som är "frälsaren"= kristus.
    Det i GT som anses ha misstolkats eller som Jesus vill ge en annan infallsvinkel på finns i NT. Finns det inte i NT har Jesus inte haft något att tillägga och då gäller det som står i GT. Det är därför som Bibeln omfattar båda.
    För kristna handlar det således om vad Jesus säger och gör och vad han inte säger. 
    Jag anser inte att det finns utrymme för en kristen att tolka Bibelns budskap i motsats till Jesus tolkning, däremot i motsats till GT, om Jesus gjort det.
    Detta är lite förenklat, eftersom det finns några till än Jesus som har tillskrivits någon grad av vikt och som också tillfört sina uppfattningar av GT (Paulus är hyfsat viktigt exempel), men Jesus är absolut viktigast.

Jag känner bara till ett exempel på där Jesus i något är ifrågasatt av någon av de andra apostlarna och det är den senares uppfattning som upptagits i Bibeln som den riktiga kristna läran och det är omskärelsen. Jesus var och levde som en jude, d.v.s. att han exempelvis var omskuren och han förespråkade även detta, medan Paulus ansåg att det är nya regler som gäller för de kristna, inte judarnas regler rakt av.
    KillBill skrev 2025-08-18 08:39:59 följande:

Tro är personligt, och därför bör man vara försiktig med att sätta sig själv till doms över vem som har den "rätta" tron och vem som inte har det.

Min syn på religion är mer som på hockey (eller valfri annan sport), hur du spelar är personligt, men alla måste följa samma regler och där finns det en tydlig regelbok och en domare. Gillar du inte reglerna får du välja en annan sport.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 08:45:41 följande:

Om jag förstår dig rätt menar du alltså att när Jesus inte explicit uttalat sig i en fråga som behandlas i Gamla testamentet, exempelvis månggifte, barnaga eller homosexualitet, så kan en kristen församling ändå predika utifrån Gamla testamentets texter i dessa frågor och fortfarande betraktas som en kristen församling? Har jag uppfattat dig rätt?

Javisst är det så, även om det finns några till vid Jesus sida... Paulus e.t.c.
    GT gäller ju om inte NT säger något annat.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 12:52:42 följande:

Vi har ju diskuterat barnäktenskap tidigare något som förutom ibland vissa muslimska länder, även förekommer bland kristna i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika. Jesus nämner inget om äktenskap med barn (och inte heller någon annan i NT), men som du vet finns det exempel på barnäktenskap i Gamla testamentet. Hur ser du på detta?

Men är GT's nämnande av barnäktenskap enbart en skildring av samtiden eller ett förespråkande (väsentlig skillnad). Beskrivs de som ägnar sig åt detta som goda exempel och föredömen för hur man ska leva som god kristen? Hur gjorde Jesus, Paulus (m.fl.) själva?

Frågar du mig så är det förstnämnda min uppfattning, medan jag inte hittar något exempel för det sistnämnda.
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-08-19 18:08:51 följande:

Det jag kan hämta efter att ha skummat igenom några inlägg verkar handla om att en tre-fyra personer inklusive ts använder frågeställningen om avskaffandet av religionsfrihet som en plattform för att berätta hur mycket de avskyr islam. 

Lustigt att du skriver "avskaffandet av religionsfrihet" när ingen annan här har uttryckt sig så. Du har ingen åsikt om att exempelvis judar och muslimer avskaffat religionsfrihet för sina barn?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 18:34:26 följande:

Ja, visst är det en viktig skillnad mellan att skildra och förespråka. Samma sak gäller Koranen: den nämner i sig inte barnäktenskap som en regel eller uppmanar till det, utan det förekommer i skildringar i hadither som skrevs efter Muhammads död.

På samma sätt som det finns kristna som försöker rättfärdiga barnäktenskap med hänvisning till Bibeln, finns det muslimer som gör det med stöd av skildringar i haditherna.

Problemet ligger alltså inte i texterna eller religionerna i sig, utan hos de fundamentalister som, inom både islam och kristendom, använder tveksamma tolkningar av texter och skildringar i heliga skrifter för att motivera handlingar som barnäktenskap, våld mot kvinnor, barn och homosexuella dvs.  handlingar som är lika fel oavsett om det begås av kristna eller muslimer.

Du fortsätter upprepa samma mantra utan att begripa den väsentliga skillnaden, att Muhammed är ett föredöme för muslimer och han gifte sig med barn. Jesus eller Paulus eller någon annan av kristnas föredömen gjorde inte det, så detta förhållande existerar inte inom kristendom.

Jag vet vilka dina skäl är till att inte förstå detta, men alla jag kan komma på är väldigt osmickrande.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-08-19 19:02:25 följande:
    Jag vet vilka dina skäl är till att inte förstå detta, men alla jag kan komma på är väldigt osmickrande.
    Jag vet inte vilka dina skäl är skulle det stå.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 22:30:24 följande:

Det är du som använder dubbla måttstockar. Jag vet inte varför, men det är inte särskilt vackert att se.

De flesta muslimer tolkar inte haditherna bokstavligt. Haditherna skrevs dessutom ned långt efter Muhammads död och deras trovärdighet har alltid varit omdiskuterad. Vissa fundamentalistiska grupper använder dem bokstavligt, men majoriteten av muslimer gör det inte.

Det är samma sak med Bibeln: fundamentalistiska kristna hittar stöd för barnäktenskap, månggifte och våld mot kvinnor, barn och homosexuella i Gamla testamentet (som också är en helig kristen skrift), även om de flesta kristna idag väljer att bortse från sådana texter.

PS. Visste du att det finns kristna som tolkar matlagarna i Gamla testamentet som fortsatt giltiga och därför konsekvent vägrar att äta fläskkött och skaldjur, eftersom sådan föda betraktas som oren? Det gäller bland annat Sjundedagsadventister, som bara i Sverige har ett par tusen medlemmar.

Att snacka om olika tolkningar är väl dubbla måttstockar (eller fler) om något.

Jag menar att enbart Guds regelbok kan ha rätt, inte du som låtsas om att det inte står där. De som bara godtar en del av guds ord är inte troende inom den religionen, de är tvivlare, ifrågasättande och agnostiker, precis som jag och de flesta andra.
  • Tom Araya
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 00:00:00 följande:

Normalreligiösa människor är inget problem. Extremister är däremot ett problem. Livets Ord har 6000 anhängare och har historiskt sett inte genomförd några våldsdåd.

Det finns 1,000,000 muslimer i Sverige och de flesta är harmlösa Svenssonmuslimer men det finns ett antal extremister och det är de som oroar mig, när man beaktar alla våldsdåd som utförts av islamistiska extremister.Dessutom finns det ett antal mullor i Sverige som förespråkar en föråldrad kvinnosyn och som är homofober, vilket de sprider vidare i församlingen. 

Vad är "normalreligiösa"?

Enligt min mening är troende på vad som är skrivet det som borde vara normalt och att tro på bara en del av det borde vara avvikande... bland de troende såklart.

Vad det gäller just Islam vill jag hävda att även de som inom Islam ses som "moderata" har extrema värderingar jämfört med våra västerländska/svenska. 
    "Svensson" däremot, är inte muslim alls.
    Jag tror du är väldigt naiv över vad muslimer verkligen står för och att dina "harmlösa Svenssonmuslimer" utgör en minoritet i Sverige och världen.
  • Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-20 09:23:35 följande:
    Hur menar du att judar avskaffat religionsfrihet för sina barn?
    Barn till en judisk mor anses automatiskt vara judar, fostras som judar och är de av manligt kön så omskärs de som barn.
  • Tom Araya
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 10:18:39 följande:

Jag är mycket medveten om värderingarna hos muslimer som följer Koranen, men vet förstås inte hur utbrett det är i Sverige.

Att följa Koranen är mycket utbrett bland muslimer... jag skulle påstå att det är själva poängen och det som skiljer muslimer från icke-muslimer på ett väldigt grundläggande sätt. Skrattande
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 10:18:39 följande:

Pratade nyligen med en ung kille (inte i Sverige) som började prata om hur viktigt det är att vara en god muslim. Från det han sa, och att han skakade hand med mig, var det tydligt att hans definition av en god muslim inte innebar att rätta sig efter de medeltida påbuden i koranen. Han hävdade tex att Allah tycker att alla religioner är bra och det verkade som att han såg sin fru som sin like; jag tror många har en hemsnickrad version av sin religion. Men han var kanske ännu ett undantag och tillhör en minoritet. 

Den killen tillämpar definitivt en hemsnickrad variant.
    Såklart Allah inte likställer alla religioner och dess gudar... tvärtom, så går det helt emot många religioners budskap, inklusive de abrahamitiska.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-20 13:27:53 följande:

Det mest märkliga i ditt resonemang är att du, som inte ens tillhör dessa religioner, sätter dig till doms över vem som är en "riktig" muslim eller kristen. Du försöker alltså definiera bort miljontals troende bara för att deras sätt att tolka sin egen tradition inte råkar passa din föreställning.

När det gäller islam framställer du alla muslimer som bokstavstroende, trots att det helt enkelt inte stämmer. Men när det gäller kristendomen blundar du för exempel på fundamentalism som faktiskt existerar, till exempel barnäktenskap, våld mot barn och homosexuella, eller föreställningen att fläskkött är orent. Det är just detta jag menar med dubbla måttstockar.

Sanningen är att religion aldrig har varit en statisk regelbok. Tolkning har alltid varit en del av tron, och den sker inom traditionerna själva, inte av någon utomstående som kliver upp på höga hästar och låtsas veta bättre än de troende. Det finns både liberala och fundamentalistiska tolkningar i såväl islam som kristendomen, och att förneka det är att blunda för verkligheten.

Till skillnad från vad du och andra tycker, så har jag väldigt påtagliga referenser för min uppfattning, som jag och du och alla andra kan läsa. För problemet är när man börjar hitta på egna regler som inte står nedskrivna någonstans... de blir godtyckliga, kan inte kännas till och gälla alla o.s.v. Det är för mig obegripligt hur folk får för sig att en gud och religion med regler och påbud förmedlade via profeter/apostlar tycker att dessa inte ska gälla eller bara ibland och för vissa människor. Det blir en hittepåreligion som lika gärna kan heta något annat, men det är ju inte Kristendom eller Islam.

En amerikan såg Muay Thai (thaiboxning) och gillade sporten men ville ha andra regler. Med amerikanska regler heter det Kickboxing. Det är ärligt, medan att kalla sig Kristen och bara tro på och tillämpa 40% av Bibeln är ren falskhet och lögn.
    KillBill skrev 2025-08-20 13:27:53 följande:

Sanningen är att religion aldrig har varit en statisk regelbok. Tolkning har alltid varit en del av tron, och den sker inom traditionerna själva, inte av någon utomstående som kliver upp på höga hästar och låtsas veta bättre än de troende. Det finns både liberala och fundamentalistiska tolkningar i såväl islam som kristendomen, och att förneka det är att blunda för verkligheten.

Jo, det är exakt så den religiösa sanningen ser ut. 
    Den troende vet ingenting om sin religion annat än vad den kan läsa sig till, personen tror (det finns i ordet "troende"), inte vet.
    De enda vetenskap som finns för/om en religion är de texter religionen grundar sig på. Tror man inte på den så är man inte troende inom den religionen.
  • Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-20 16:23:34 följande:
    Det finns ingenting som hindrar att man väljer en annan väg som född jude, det är inte som i Pakistan, förenat med dödsstraff att lämna islam.
    Sdan är det där med omskärelese utdaterat enligt mig, en sedvänja som gärna kunde dö ut. I synnerhet den kvinnliga omskärlesen som enligt haditherna är något hedervärt, medan den manliga är obligatorisk.

Barn till kristna döps in i församlingar, fostras som kristna, ser ingen skillnad mot mig, född in i en judisk familj, uppfostrad som judinna, men är idag agnostiker. 
    Jag kanske inte borde skriva ett svar nu när humöret osar (av helt andra skäl), men å andra sidan kan det bli ett väldigt uppriktigt svar trots min respekt för dig som person och för judarnas sak att få existera och leva i fred.

Försök inte att hävda att du som judisk förälder för dina barn (särskilt söner) inte gjort oåterkalliga val i trosfrågor på ren religiös traditionsgrund. Detta är utan tvivel en allvarlig inskränkning i religionsfriheten.

Skitsnacket till försvar; att utsatta barn som vuxna kan välja en annan väg, är inte bättre i detta fall än om det argumentet skulle användas av personer som har misshandlat, förslavat eller våldtagit barn.

I just detta fall är judar inte ett dugg bättre än muslimer.

Kristna är möjligen något bättre i och med att man bland kristna inte ärver sin religiösa tillhörighet på samma sätt och ofta även låter bli att skära i pojkarna.
  • Tom Araya
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 23:08:55 följande:
    Nej du skulle nog ha avstått från detta svar. 
    Oåterkalliga val, våldtagna barn, inskränkning i religionsfriheten, inte bättre än muslimer ?  jag är mållös .. och jag är inte ens jude. 
    Även nu när tempen sjunkit så står jag för varenda ord.

Vill någon argumentera emot är ni mer än välkomna, men tyckande utan argument avböjer jag.
  • Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-21 06:53:49 följande:
    Det är ju knappast första gången på forumet som jag får vara spypåse åt någon som haft enndålig dag

1.
    Jag har inga barn, inte min hustru heller, du sitter och spekulerar helt jävla grundlöst hur vi skulle uppfostrat eventuella barn!

2.
    du har inte en jävla aning om hur min uppfostran såg ut.
    Judar uppmuntras att ifrågasätta sin tro, medan man i muslimskt styrda länder riskerar livet för samma sak.
    Det mest religiösa jag motvilligt fått göra som judinna var min Bat Mitzvah, (motsvarar den kristna konfirmtionen).

Jag kan personligen inte svara för hur andra judar uppfostrar eller blivit uppfostrade, men jag vet av erfarenhet att jag inte är ensam om mina.

hoppas du får en bättre dag idag 
    Nej, jag spekulerade inte i huruvida du har barn, det vet jag att du inte har. Du fick stå som exempel i detta fall, jag hade lika gärna kunnat skriva Fia-Lotta istället för "du".

Det är överhuvudtaget inte ditt liv eller uppväxt jag talar om, utan om ditt resonemang i det fall jag ger exempel på.
  • Tom Araya
    EnAnonumius skrev 2025-08-21 18:33:38 följande:
    Det är  lite väl lite dumt att skriva "du som judisk förälder" till en  person som saknar barn...
    Ja, det var det.

Det var inte personligt riktat i just den meningen, utan "du" använde jag på liknande sätt som ordet "man" i en mening som "man kan göra..." exempelvis.
  • Tom Araya
    EnAnonumius skrev 2025-08-21 18:33:38 följande:
    Det är  lite väl lite dumt att skriva "du som judisk förälder" till en  person som saknar barn...
    Kanske...

Är det dumt att skriva "du som bilägare..." i en fråga om bilägande om den som läser inte äger bil, men ändå är intresserad av frågan som om de vore bilägare eller tänker bli...?

Jag tänker att ordet "som" i den meningen kan avse "som att du vore det/som att du vore i den situationen".

Men jag inser att det i detta fall togs mer personligt än vad jag menade.
  • Tom Araya
    EnAnonumius skrev 2025-08-22 12:58:36 följande:
    Jag hade skippat det personlig pronomen "du", i ditt exempel,   "du som bilägare", och skrivit "som bilägare"
    Man kan få fram budskapet ändå genom att bara skriva "som bilägare", d.vs utan att ha med personliga Pronomen.
    Nej, det går inte att bygga upp meningen utan "du" eller motsvarande pronomen, utan att helt göra om meningen.
Svar på tråden Förbjuda religion?