• Anonym (Feminist?)

Jämställdhet vid graviditet/barn

Hej,
    jag satt och funderade och räknande lite på ikväll hur mycket jag kommer förlora på att bli mamma.
    jag har idag en rätt hög lön för att vara 32 och kvinna. min sambo känner att han inte har möjlighet att vara föräldraledig (eget företag). Så det är något som jag måste ställa upp och ta som mitt ansvar som bara är anställd. Jag förstår hans sits och förstår också att han upplever det som jobbigt.

men när jag räknande på bortfall till tjänstepensionen, så räknande jag ut om jag har 7% årlig avkastning på mitt kapital under föräldraledigheten på 18 månader. Så hamnar jag på omkring 250000kr.

samtidigt så vill jag att mina föräldradagar ska räcka, genom försäkringskassan hemsida så kan jag ta ut 3 dagar i veckan för att dessa ska räcka i 15 månader. Vilket ger mig en nettoutbetalning på 13000kr/mån.

totala inkomstbortfallet + tjänstepension räknade jag fram till närmare 700.000kr. Vilket kommer ta närmare 11 år att få tillbaka om jag sparar 5000kr/mån.

hur ska vi som par få det här så jämställt som möjligt utan att jag känner att jag offrar något? Vi har inte gemensam ekonomi idag.
  • Svar på tråden Jämställdhet vid graviditet/barn
  • Postman
    Anonym (Långsiktig) skrev 2025-08-03 10:21:41 följande:
    Jag tycker du borde sluta smutskasta män.

Jag har delat FL lika med min man och vi har delat alla VAB-dagar så det blir jämnt på årsbasis. 2+2 liksom, det är väl ingen svår matte?

Båda har jobbat heltid och våra löner har också följt varandra med +/- ett par tusenlappar så det finns inget att bråka om när man spelar i samma liga och vet hur man gör en budget. 

Men en förutsättning är klart att mannen vill vara ekonomiskt rättvis, och inte bara tänker på sig själv. Och det är alltså det du säger att män inte har förmågan att vara då, om det ska bli bråk över en rättvis nettokalkyl. Det går absolut att få till en rättvis situation om man vill och alla män är inte golddiggers relativt att skaffa barn.

I TS fall hade jag bett en pensionsrådgivare räkna på vad som är rimligt för att jämna ut pensionsbiten om den ena stannar hemma längre med barnen, tar all VAB eller vad man nu har för planering.

Den som har ITP kan t.ex. skriva till rådgivare på Avtalat.se och få personlig kalkyl utifrån sina förutsättningar.
    Nej jag smutskastar inte män ( det omfattar även kvinnor) och du läser in en massa som inte alls är sant. Det går absolut att stolpa upp en millimeterrättvisa i relationen men få par gör det. Det funkar säker bra om man har likvärdiga arbeten och löner men få par har så lika arbeten och det kan vara svårt att få till det. Det är också mycket svårare att få till det ju fler barn paret har. 
  • Anonym (Långsiktig)
    Postman skrev 2025-08-03 10:50:06 följande:
    Nej jag smutskastar inte män ( det omfattar även kvinnor) och du läser in en massa som inte alls är sant. Det går absolut att stolpa upp en millimeterrättvisa i relationen men få par gör det. Det funkar säker bra om man har likvärdiga arbeten och löner men få par har så lika arbeten och det kan vara svårt att få till det. Det är också mycket svårare att få till det ju fler barn paret har. 
    Och det har aldrig slagit dig att det inte handlar om millimeterrättvisa men att man kan tycka att en halv miljon är för mycket?

Så din lösning för en ekonomiskt rättvis relation är att göra vadå- ingenting?
  • Jemp
    Postman skrev 2025-08-03 00:41:16 följande:
    Du har inga egna barn va? Det kommer blir en massa olika situationer med barn som kommer kräva insatser av er som föräldrar. Ska ni kompensera alla ojämställda insatser med pengar kommer ni garanterat få problem. Inte fel alls att prata igenom det innan lite men en sak är säker, med barn eller barnen så blir det alltid ett annat liv än det man trodde sig förutse.
    Klart det inte går att planera allt men givetvis ska sånt här både diskuteras och fördelas. För nej, förväntar man sig att mamman både ska stå för all omvårdnad och all inkomstförlust är man inget vettigt föräldramaterial.
    Det handlar ju dels om mammans (och därmed barnets) ekonomi, men också om förhållandet, om relationen och om vad barnet lär sig om relationer och jämställdhet. Det ger också effekter långt efter själva föräldraledigheten. 
  • Postman
    Anonym (Långsiktig) skrev 2025-08-03 10:52:19 följande:
    Och det har aldrig slagit dig att det inte handlar om millimeterrättvisa men att man kan tycka att en halv miljon är för mycket?

Så din lösning för en ekonomiskt rättvis relation är att göra vadå- ingenting?
    Vad då min lösning? Det är väl bra om man stolpar upp en millimeterrättvisa men det är inte så verkligheten fungerar idag. Extremt få gör det för det är inte helt så enkelt. 
  • Postman
    Jemp skrev 2025-08-03 10:58:16 följande:
    Klart det inte går att planera allt men givetvis ska sånt här både diskuteras och fördelas. För nej, förväntar man sig att mamman både ska stå för all omvårdnad och all inkomstförlust är man inget vettigt föräldramaterial.
    Det handlar ju dels om mammans (och därmed barnets) ekonomi, men också om förhållandet, om relationen och om vad barnet lär sig om relationer och jämställdhet. Det ger också effekter långt efter själva föräldraledigheten. 
    Precis och då är rådet att skilj dig och leta en bättre partner eller så får hon lägga fram någon form av ekonomisk kontrakt. 
  • Anonym (Långsiktig)
    Postman skrev 2025-08-03 11:03:38 följande:
    Precis och då är rådet att skilj dig och leta en bättre partner eller så får hon lägga fram någon form av ekonomisk kontrakt. 
    Och du lever livet utan budget, planerat sparande och kastar pensionsbeskeden antar jag?
  • Jemp
    Postman skrev 2025-08-03 10:50:06 följande:

Det är inte ett dugg svårt att ha någorlunda rättvisa. Gemensam ekonomi tex och ett i grunden jämställt föräldraskap. Ekonomin gör så att båda delar på alla kostnader som rör barnen. Att båda är engagerade i omvårdnaden förbättrar förutsättningarna för att barnen har två trygga vuxna i sina liv, att båda kan rycka in oavsett  vad det gäller och också avlasta varandra. 

Sen räknar vi givetvis inte minuter vi lagt på barnen varenda dag. 

• Anonym (Alternativet?)
    Postman skrev 2025-08-03 11:00:05 följande:
    Vad då min lösning? Det är väl bra om man stolpar upp en millimeterrättvisa men det är inte så verkligheten fungerar idag. Extremt få gör det för det är inte helt så enkelt. 
    Var står det millimeterrättvisa för att det ska bli 50/50? Ett exempel förälder 1 tar all fl, förälder 2  pensionssparar x tkr per månad till förälder 1. Förälder 1 och förälder 2 tar varannan natt med gråt/välling/blöjbyte. Förälder 1 och 2 tar varannan vabb som snitt över helår. hushållsarbetet delas på för förälder som är hemma är hemma mer barn, inte hemma med hushåll. Förälder som inte tar fl tar mer ansvar på helger så förälder som är hemma veckodagar får sovmorgon och kunna göra aktiviteter på egen hand utanför hemmet. Är allt detta förenat med rymdforskning? Är det så otänkbart att en pappa och man skulle kunna fylla skorna för såväl förälder 1 som förälder 2? det är faktiskt inte svårare än så.
  • Jemp

Vad gäller gemensam ekonomi för övrigt så har vi på det sättet att bådas löner (och andra inkomster, tex föräldrapenning) läggs ihop, vi betalar det gemensamma, sätter undan till gemensamt sparande och får en lika stor summa som egna ?fickpengar?. Vi har alltså även privata pengar att röra oss med. Precis vad som är gemensamt och inte diskuterar vi fram med tiden. Arv hamnar På det privata, likaså tillgångar från innan ekonomin slogs ihop. 

• Postman
    Anonym (Långsiktig) skrev 2025-08-03 11:07:17 följande:
    Och du lever livet utan budget, planerat sparande och kastar pensionsbeskeden antar jag?
    Ja i stort har jag förmånen att kunna leva så. 
Svar på tråden Jämställdhet vid graviditet/barn