• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-23 12:27:06 följande:

Är det bra djurskydd(djurskydd alls) med koldioxidgasningen av grisar (som är helt laglig), eller med fiskar som kvävs under en 2-4 timmar lång process (också helt lagligt) ?

Sedan har jag faktiskt rätt att förespråka vegetabiliebaserade livsmedel , sprida goda recept på sådana etc. Jag gör det bla för deras skull som inte kan tala för sig själva, men som får betala det yttersta priset för naimalierna (sina liv), nämligen djuren.

Predikar du så kommer jag och tar ned dig från piedestalen.
    En fisk lever inte ens i 2-4h efter den är ur vattnet.
    Och en död gris behöver inget djurskydd :whoco5:
    Men skoj att du flyttar det till något annat och när vi pratade om att det inte alls finns många gårdar som är dåliga.

Sen har vi ett litet pinsamt faktum i området också, och det är att kött är överlägset näringsmässigt.
    Och den överlägsenheten har gjort så vi har utvecklat oss bättre med att införliva lite kött i sin diet, speciellt barn och yngre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-23 14:44:08 följande:
    Att vegetariskt ibland känns otillfredsställande beror ofta på att man inte är van vid att planera måltider som är näringsrika och mättande utan animalier. Vegetariska rätter kan absolut vara både goda och mättande om de är balanserade med protein, fibrer och fett, till exempel bönor, linser, nötter, tofu, fullkorn och grönsaker. Erfarenheter från mässor är inte representativa för alla vegetariska måltider, eftersom ofta är maten framställd i stor skala, snabbt och utan fokus på smak eller variation, vilket gör den mindre aptitlig. Men det går ju att säga samma sak om kötträtter.

Det stora problemet är att lagar man vegetariskt och blir gott, så blir det alltid godare med kött.

Men såklart om m an inte får vegetariskt att smaka gott, så har man gjort något fel, eller kanske en dålig rätt till och med.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-25 18:24:30 följande:

JO, fiskar  kan leva länge, i timmar medans kvävningsprocessen pågår.

Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl ? Tidningen Djurskyddet

Grisarna är inte döda när de sänks ned i koldioxidschaktet. Du duckar, men faktum är att det är helt lagligt i Sverige,

Jag förnekade inte att det det finns "dåliga gårdar", Jag ser nog snarare ALLA gårdar som föder upp produktionsdjur som dåliga i den meningen att all uppfödning av produktionsdjur bygger ekonomiskt på att döda dem.

Jag avstår så gärna den "överlägsna" maten. Jag hade bra värden vid senaste provtagningarna "trots att jag är vegan".

Dessutom - Är det att "predika" om jag kort och enkelt säger att jag förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel?  har jag inte rätt att göra det?

Dessutom är jag inte på någon piedestal, Jag har 10000-tals fel och brister och förnekar inte den saken, Men jag tror inte du är perfekt heller - men det hindrar inte att jag, eftersom jag älskar djur, enkelt och utan aggressiva ord och även utan obehagliga bilder kan tala för en andra  alternativ än animalier.

jag var själv en storkonsument av animalier - och jag var en konsument länge. Det kan jag inte heller förneka för det är en sanning om mig själv.

Det var konstiga fiskar detta då, för de jag får och om man inte nackar.
    De lever inte länge alls.

Finns inget att ducka för en död gris, den är död och kan per definition inte längre lida om den ens led före.

Nä, alla gårdar är inte dåliga, ett extremt fåtal är.

Och det är här det komiska kommer in igen och hur veganer som försöker säga de är emot lidande, så skapade dom lidande själva och när dom infiltrade den där gården, som komiskt nog hade bra djurhållning.
    Men det pallade dom inte med, så tortera lite djur är ju bra helt plötsligt.

Jag skiter fullständigt i vad du äter(Man kan tycka efter berättat det ett par ggr att det skulle fastnat.), och oavsett vad du säger, så finns ingen bättre näringskälla än kött, det är i en helt annan klass.
    Och problemet är när någon kommer och predikar sin diet som den bästa som existerar någonsin.
    Det blir bara komik då, och här är inte vegetarianism ensamt inte, utan många dieter håller på så.
    Och dom är jag också på om de försöker predika.
    Och det är ofta de som som överdrivit sin köttkonsumtion och möter det religiösa i en diet, som hamnar där du hamnar.
    Men du är inte så farligt överdriven som en del andra är.

Hur kan du inte se dig på pestilential för?
    Och hur du berättar att du har rätt och animaliska protein ska inte ätas, evolutionen säger något helt annat och sen helt utan animalier så måste man äta kosttillskott, för annars är risken att dö möjlig pga B12 är essentiell.
    Och per definition en fallerad diet, men går tack vare B12 tabletter, men är ändå en fallerad diet.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 12:27:35 följande:

Förstår du inte att de flesta fiskar som dödas (och det är biljoner - alltså 1000-tals miljarder - långt fler än de landdjur som dödas och konsumeras) inte fångas och dödas på det sättet? Och det är helt lagligt. Viltfångad fisk omfattas inte av djurskyddslagar som gäller andra.

Jo, du duckar. Vad är det annat än en ren lögn att påstå att grisarna som sänks ned i koldioxidschakten är döda? Självfallet är de levande. Det är ju därför de gasas.

Det beror på vad ,man menar med dåliga. Faktum kvarstår att djuren från alla gårdar som föder upp produktionsdjur dödas på slakterier eller på gårdarna eller dör under transporter.

Jag har inte på något sätt försvarat att skada djur. Det kan du inte beskylla mig för.

Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar animaliska produkter" - inget mer - så man ska inte generalisera.

I en debatt så svarar man på andra inlägg, och skriver inte bara sitt första inlägg, där man presenterar sin ståndpunkt, utan man försvarar den som svar på vad andra skriver.

Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara just på mina ord.

Överlägsen är det du som påstår. Jag hade som sagt bra värden vid senaste koll.

Det måste vara tillåtet att ändra sig, bla i fråga om kost, vilket bla jag gjorde, Jag tänkte en gång i tiden att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag ändrade mig.

Vaddå det religiösa i en diet? Jag råkar visserligen ha en tro, men många som har samma tro som jag försvarar till och med "köttsamhället" och  är mer "i ditt lag" i denna debatten. Och - jag hade varit för växtbaserade livsmedel även om jag varit tex ateist eller agnostiker (vilket nog de flesta djurrättsaktivister i Sverige är, då många djurrättsaktiva i Sverige är vänster).

Om jag skulle sätta mig själv på piedestal skulle jag hävda att jag var utan fel, men det säger jag inte. Jag tror inte du är utan fel heller. Men det måste vara tillåtet att för andras skull förespråkar ett visst handlande . De som får betala det yttersta priset är djuren.

Att kunna göra kosttillskott är väl också en del av evolutionen, så där anser jag inte man kan använda den som argument.

Varför fallerad? Vad är det för fel på B-12-tabletter? Jag trivs med det.

Jaha?
    Det är få fiskarter som överlever som du påstår.
    Det är väl typ, mal,karp, sutare eller som arapaima.
    Sill den dör så får du tittar på den.

Och sen är grisarna döda och lider inte alls, och inte heller bryr sig längre.

Har inte beskyllt dig för något alls :whoco5:

Det är inget påstående, det är fakta att kött är en totalt överlägsen näringskälla.
    Och du börjar nu också låta som där veganerna som är kritvita i ansiktet och utmärglade och som säger jag mår så bra.

Igen och nu börjar jag undra varför du inte ens läser, men en gång till då, jag skiter fullständigt vad du äter.
    Men när du börjar predika så kommer jag och drar ner er från piedestalen, och det gäller även andra dieter där folk predikar att alla  måste äta som vi.

Om du inte förstår den religiösa framtoningen flera dieter har, eller din egen framtoning.
    Så försök igen och kom inte tillbaka innan du fattar, men kanske du träffat på såna dito som dig i LCHF, så borde du fattat p å en tusendels sekund.

Dieten är havererad, ingen sagt att kosttillskott inte kan lösa problemen du skapat för dig själv med en fallerad diet.
    Och här börjar jag bli lätt fundersam, varför säger du något så konstigt?
    Dieten utan animalier på något sätt, är en så onaturlig diet att du kan dö av den.

molly50 skrev 2025-08-26 12:59:20 följande:
    Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Så jag har inte så mycket val.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.
    Så jag vågar kalla mig djurvän trots att jag äter kött.

Tyvärr har du kommit till ett ställe där inget djur som föd upp för mat kan ha det bra.
    Men personligen har jag sett detta genom min uppväxt hur djuren har det fantastiskt bra, och sen senare ligger på tallriken som mat.

Och det är få undantag i Sverige som inte sköter sina djur bra till utmärkt.

Men tydligen ska vi prata om gasade grisar där istället, eller inte känna en hemskhet vad veganerna gjorde med den där gården, och där de inte alls fann djurplågeri.
    Så de skapade det själva och försökte skylla på bonden, som tur var gick det åt helvete och de blev avslöjade.
    Men frågan är, hur många gårdar till hade de infiltrat?

Men mycket av denna typen av diskussioner som en del skapar från just denna dieten, det handlar om skuldbelägga och berätta att du är hemsk för att äta kött.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:35:28 följande:

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

Enkelt, det är vår diet att äta kött, det är därför vi föder upp djur.
    Och är det nu det kommer om vi ska äta vår katt eller hund då?

Kött är en helt outstanding näringskälla, där har man mycket av svaren och våra kroppar kräver kött, eller så får äta B12 som inte alla tar upp så bra i tablettform.

• klyban
    molly50 skrev 2025-08-26 14:43:39 följande:
    Jag vet. Och jag hade egentligen inte alls tänkt kommentera i den här tråden från första början då bara rubriken i trådstarten låter helt fanatisk.

Jag har själv haft häst. Och när vi blev tvungna att ta bort henne så valde vi att ringa nödslakten då vi vet att hon då skulle bli kremerad och utströdd på en äng. Att hon inte skulle bli någons smörgåspålägg.
    Jag äter inte heller själv hästkött. Men framförallt för att jag inte tycker om smaken.
    Och jag skulle aldrig köpa kött från ställen där djur blir behandlade på det sätt som har beskrivits här i tråden. Just för att jag är djurvän.
    Och de som t ex ägnar sig åt att släppa ut minkar i det fria har jag inte mycket till övers för.
    De är knappast djurvänner om de tror att tama minkar ska klara sig ute i det fria.
    Sen kan man ju tycka vad man vill om dessa pälsfarmer.
    Men att släppa ut djuren och tro att de ska klara sig är inte rätt väg att gå.
    Det är djurplågeri om något.

Ätit hästkött och det är ett okey kött, men förstår en del absolut inte vill och pga de ser inte de som mat alls.
    På samma sätt som en del sagt jag ska äta min katt och bara för jag äter andra djur(Bäbis argument, men det är inte alls ovanligt att just nått sånt kommer.)

Generellt så har vi bra djurhållning, men de som inte har ska man gå efter med en blåslampa.

Jag sett med egna ögon hur efterspelet ser ut, och det är faan inte vackert ska jag berätta.
    Där halvdöda minkar utan ben försöker kravla någonstans efter vägen kring minkfarmen utanför Svenljunga.
    Sen frös de ihjäl i massor och svalt ihjäl, och detta är djurvänner som gjorde, helt jävla sjukt är det.
    Och önskar att dessa som predikar och stödjer sen veganism skulle få uppleva något sånt, för det var inte vackert alls, utan helt fruktansvärd syn och svårt svårt djurplågeri de fixade.

Sen som jag sade till prästen, det var om denna i västsverige och där veganerna hade infiltrat en stor gård.
    Till deras förtret så fann dom en bra djurhållning, så då tog dom saken i egna händer och plåga djuren själva och bara så agendan kunde genomföras att alla djur plågas hos bönderna.

Själv vuxit upp med djur och slaktat, gör ej idag och sen länge, men våra djur hade det fantastiskt bra tills det var dax för slakt.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 15:04:02 följande:
    Det finns inget naturligt alternativ till att få i sig äkta B12 och många andra ämnen är också svårare att få i sig via vegetabilier jämfört med animalier.

Vi behöver inte äta jättemycket för att täcka behovet av B12 och vi har stora mängder B12 redan lagrat i kroppen sedan födseln och de flesta av oss åt animalier som barn så förråden räcker ett tag utan att ge symptom.

Men har du NOLL mängd B12 i kroppen så är det ungefär tre ägg om dagen eller 15 gram lever om dagen. För att ge en uppfattning om storleksordningen på behovet.

Du har ätit mejeriprodukter och ägg tills för ett tag sedan har du skrivit så det är fullt möjligt att du fortfarande har ett lager av B12 kvar som du lever på just nu.

Det finns också de som har svårigheter till stora svårigheter att ta upp B12 från tabletter.

Själv tycker jag det är jätte bra det finns B12 tabletter, både de som har problem att ta upp det generellt och till veganer.
    Säger inget om detta, men när de börjar predika att det är så naturligt att vara vegan, så är svaret nästan, men nej, inte helt.
    Och komiskt nog en essentiell sak som B12, som du dör utan.

Det är det som får mig att gå igång att det kommer till en punkt, så uppstår något som liknar hyckleri, sen är inte det det riktiga problemet.
    Utan det är att de vill omvända resten av världen också, och som jag sagt i andra inlägg, det är inte bara veganer som håller på så, och dom är jag också på.

Anonym (Nej) skrev 2025-08-26 15:28:12 följande:
    Du får väl kalla dig vad tusan du vill. Problemet ligger i att du anser att andra inte är djurvänner bara för att de väljer att äta kött. 

Sen är det, vare sig du anser det eller inte, skillnad på husdjur och nyttodjur/boskap. Hästen hamnar i en gråzon då det är ett djur många skapar ett enormt band till (som man gör med husdjur) och därför känns det fel att äta till skillnad mot nöt/gris/får. Jag själv äter gladeligen häst, även fast jag var hästtjej en gång i tiden. Samtidigt skulle jag aldrig äta hund tex. 

Den är predikar delen jag pratar om, de vill inte acceptera att alla är inte som dom.
    Och är man inte som dom, så ska man omvändas med att berätta hur hemsk du är och skambelägga dig.

Och så tycker dom är djurvänner på detta :whoco5:
    Uppenbarligen inte alla djur.

• klyban
    molly50 skrev 2025-08-26 18:12:42 följande:
    Ja,jag tycker,som sagt,inte om smaken. Sen känns det också som att äta en kompis. Det känns fel. Som att äta mina egna husdjur.

Fy vad hemskt! Ja,då är det ju hyckleri att anklaga köttätare för att inte vara djurvänner.
    Att släppa ut minkarna så är ju att släppa ut dem till en säker död. Djurplågeri om något. Det tycker,i alla fall inte jag,är att vara djurvän.
    Då är det bättre att införa ett förbud mot pälsfarmerna.

Jo jag förstod.
    Ett kött jag åt lite innan och som jag tappat smaken för, det är lamm och stör mig på den smaken idag.
    Vet inte varför, men nått är det, dock inte att det är lamm som så, det är jag okey med.

Det med minkarna var en fruktansvärd syn, det var där och då jag insåg att det finns riktigt sjuka människor i världen.
    För min del får dom gärna sluta med all pälshantering, aldrig ens haft funderingar på skaffa en päls i nån form ens, inte ens till flickvän.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 18:55:02 följande:

Vad har du den uppgiften från? Dessutom är det många räknat i individer.

Nej.en direkt osanning. Det är ju för att bedöva grisarna gasas, men själva gasningen plågar grisar.

Jag avstår gärna från det du kallar "överlägset". Och det finns även långtidseffekter av kostvanor.

det är stor skillnad på hur jag uttrycker mig (lugnt) och en del LCHF:are (det var ju en LCHF-våg för 10.20 år sen eller något)

Vaddå fallerad? Jag mår bra tycker jag.

Hur man än sköter djur i uppfödningen så dödas de ju om de är produktionsdjur.

Du och jag funkar inte så bra i diskussioner. Jag kanske avslutar diskussionen med just dig men fortsätter med andra.

Har fiskat så mycket och vet att det är bullshit, men såklart har man kvar dom i vattnet så kan de leva längre.
    Annars dör de flesta fiskar rätt omgående.

En död gris plågas inte längre :whoco5:

Spelar ingen roll vad du anser och avstå kalla kött, för om man pratar om näringsinnehåll så kommer inget ens nära kött, och det är en slutsats att kött ÄR en överlägsen näringskälla och därför säkert varför vi som människa började äta kött.

Nä, ni predikar på samma sätt, bara andra ingredienser.

Dieten är fallerad pga den inte går äta utan att äta tabletter, ingen prata om hur då mår ens.
    Men tänk om jag hade fått en krona för varje vegetarian/vegan som påstår må så bra..... Solig

Så du vet om att djuren slaktas, så upplyst av dig och som ingen frågade efter heller, det ändrar inte att djurhållningen är bra på de allra flesta ställen i Sverige och har bra liv.

Ingen bryr sig om du vill fortsätta eller inte, varför berättar du något så ointressant och inte bara slutade istället?
    Och hade jag fått en krona för varje som sade detta och inte höll löftet, ja, då hade jag haft en hel del pengar nu.

Men jag kommer tillbaka om och om igen om någon försöker predika och skambelägga folk, för det är ett bedrövligt beteende.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 11:40:32 följande:

Varför måste det vara "naturligt". Är det ett självändamål att saker skall vara "naturliga"? jag har inget emot B12-tillskott, Jag är som sagt ingen gröna-vågare med näbbstövlar på

Det var rätt länge sedan jag fasade ut mejeriprodukter och ägg - men inte lika länge sedan som jag skippade kött/fisk/skaldjur,så det var inte igår, men inte lika många år .

Det blir en fallerad diet och när den kräver kosttillskott för överleva.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 11:46:55 följande:

Jag talade främst om massfisket där fiskar kvävs under lång tid, inte om spöfiske och avlivning (även om jag aldrig skulle göra det heller)

Förnekar du att  gasningen sker av levande grisar? VARFÖR skulle man gasa döda grisar?

Varför? Vad är så hemskt med tabletter? Jag är nöjd.

Oavsett djurhållning dödas djuren

Predika ? Är det predika bara för jag har en annan uppfattning än du? Är inte en debatt TILL för OLIKA åsikter?

Där fick jag rätt igen, du som inte skulle skriva mer till mig.

Fisken dör lika enkelt i yrkesfisket :whoco5:

Grisen är död och lider inte längre.

Säger inget om de tär hemskt, men att det är en fallerad diet pga den kräver tabletter, som är också svåra att uppta för en hel del.

Djurhållningen är bra då, det är allt som räcker, såklart de dödas innan vi äter
    dom :whoco5: 
    Vad var den halmgubben argument för egentligen?

Samma sekund du ser din diet som bättre och andra ska skämmas av olika anledningar, det är där predikan börjar.

Min syn är att alla ska kan få ha sin egen diet, utan bli skrämmande av såna som dig(Även om du inte tillhör de mer extrema på området som ropar om att det äts lik, och med tanke på det är omöjligt att äta lik och när det kommer till djur, och en satans massa osv...bokom också.)
    Och det är när du presenterar din åsikt som bättre, som allt går fel för dig.
    Och som sagt vad, jag sett detta på andra dieter också, och de är jag också på

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 12:24:26 följande:

I så fall är jag HELT NÖJD med min "fallerade diet". GladGladDå trivs jag med min "fallerade diet".

Den som verkligen predikar här vad gäller diet är väl snarare DU SJÄLV-som framhåller så mycket hur fallerad min är och hur överlägsen en annan är? Att ha oliak åsikter och framföra dem måste vara tillåtet i en debattavdelning.

Till skillnad mot LCHF-folk (det var ju en trend med LCHF för kanske 10-15 år sen) så är det inte bara en diet som sådan jag förespråkar -  utan det handlar ju från min debatt-ståndpunkt betydligt mer om att dieter med animalier har offer - de som får betala det yttersta priset - och som inte kan tala för sig själva.

Då vil jag vara deras försvarsadvokat - försvarsadvokat för offren - och ingen, inte heller du - är tvingade av lagen att läsa just mina ord.

(Förresten LCHF drivet till sin spets har ju i en del fall mer eller mindre fått folks blodkärl att klegga igen har jag för mig jag läste. Den så kallade "fett-doktorn" Annila dahlqvist eller vad hon hette har vill jag minnas vederlagts ordentligt senare).

Säger inget om du är nöjd eller inte, bara konstaterar att det är en fallerad diet.
    Då man dör utan dessa tabletter.

Vad är jag predikar?
    Och dieten är dödlig utan tabletter, det berättar att dieten är fallerad, men det finn sju en lösning.

Märkt detta många ggr nu med dig, och hur du tror jag säger något annat än jag gör.
    och speciellt när jag säger hela tiden att alla få ha sina dieter, predika dom inte som det enda så är jag mycket nöjd.

Det predikas fortfarande av LCHF'are, men de är inte lika aggressiva idag som innan, inte heller vegetarianer/veganer.
    Djur är mat och då de vi avsett till vara mat, inga offer, utan livets gång i naturen.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 12:37:47 följande:

Tydligen används gasning idag. Även massdränkning har förekommit. Men i Tyskland förekommer det att hankycklingar får leva, men inte  så ofta i Sverige".   I utlandet sorteras också ägg, men jjust Sverige har dåligt djurskydd och halkar efter.

djurensratt.se/nyheter/tuppkycklingarnas-ode-och-varfor-sverige-halkar-efter

Vad gäller ekologiskt är det inte alltid det effektivaste (eller ens alltid miljövänligast totalt sett som jag har uppfattat det), För min del brukar jag inte välja ekologiskt. Jag är djurrättsaktivist, men jag är inte miljöaktivist, och jag står till höger och animalier äter jag ju  ändå inte. vare sig ekologiska eller icke ekologiska.

Jaha, skambelägga igen, jo, jag känner igen detta sedan innan.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:20:36 följande:

Varför en UPPENBAR OSANNING? Du förnekar att grisar koldioxidgasas levande. VARFÖR i allsindar skulle man gasa döda grisar?VARFÖR?

Sedan är en debatt faktiskt till för att redovisa OLIKA ÅSIKTER. Sanningen måste fram även om någon skulle ha någon skamkänsla. Jg har själv smakänslor för vissa saker jag gjort - och är glad att det finns de som fått mig på andra tankar i en hel del saker.

Jag avslutar härmed denna diskussionen med just dig. Vi kommer nämligen inte längre. Vi brukar ju inte nå fram till varandra. Det brukar inte funka med dig och mig i en diskussion.

Det är du som säger varje gång, jag säger de lider inte när de är döda, vilket går snabbt.

Dock är det bara din sanning som är den rätta, tex vill du inte ens veta av att kött är en överlägsen näringskälla och troligen av den anledningen vi började äta kött på bred front.
    Såklart du är glad att kommit till frälsning, och hur du sitter på denna piedestal och ser dig som gladare än andra.

Du sagt du ska sluta innan, ditt ord betyder inget längre på den punkten.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:25:28 följande:

I of  s var tanken att bidra till att pälsindustrin skulle försvinna (som sagt inte att rädda just dessa djur men däremot att få bort uppfödnng och dödande av pälsdjur i framtiden), men jag är enig med dig om att metoden är fel.

Jag har inte föreslagit tvingande lagstiftning, men jag vill fortsätta förespråka vegetabiliebaserade livsmedel bla genom affishering, som jag och några till varit med i på vissa orter i den södra halvan av Sverige.

Ojdå, är EXTREMT djurplågeri fel, och ändå så ser vi en aningen av försvar i att ursäkta deras tanke.
    För en sak vilken idiot som helst kan inse före en sådan aktion, och det var att riktigt svårt djurplågeri skulle följa i deras spår.

Och jag fick se det med egna ögon, och det är bra värre än vad du någonsin kan ana och hur de stackars minkarna plågades till döds av många olika orsaker, påkörda, svält, vinter och säkert ett helt gäng till som de dog på.

Var riktigt jävla avskyvärt att se, lite misskötta gårdar är rena sommarbrisen i jämförelsen.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:46:53 följande:
    Där sätter jag faktiskt "gilla". Du är en av mina "bra motståndare". Vi har mötts/ korsat våra svärdsklingor i andra sammanhang, och du uttrycker dig vanligen på ett vänligt/ lugnt sätt.

Och ditt svar är att inte ens bemöta denna vänliga/lugna inlägget, tycker inte du det är lite komiskt att det sker?

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!