molly50 skrev 2025-08-26 14:43:39 följande:
Jag vet. Och jag hade egentligen inte alls tänkt kommentera i den här tråden från första början då bara rubriken i trådstarten låter helt fanatisk.
Jag har själv haft häst. Och när vi blev tvungna att ta bort henne så valde vi att ringa nödslakten då vi vet att hon då skulle bli kremerad och utströdd på en äng. Att hon inte skulle bli någons smörgåspålägg.
Jag äter inte heller själv hästkött. Men framförallt för att jag inte tycker om smaken.
Och jag skulle aldrig köpa kött från ställen där djur blir behandlade på det sätt som har beskrivits här i tråden. Just för att jag är djurvän.
Och de som t ex ägnar sig åt att släppa ut minkar i det fria har jag inte mycket till övers för.
De är knappast djurvänner om de tror att tama minkar ska klara sig ute i det fria.
Sen kan man ju tycka vad man vill om dessa pälsfarmer.
Men att släppa ut djuren och tro att de ska klara sig är inte rätt väg att gå.
Det är djurplågeri om något.
Ätit hästkött och det är ett okey kött, men förstår en del absolut inte vill och pga de ser inte de som mat alls.
På samma sätt som en del sagt jag ska äta min katt och bara för jag äter andra djur(Bäbis argument, men det är inte alls ovanligt att just nått sånt kommer.)
Generellt så har vi bra djurhållning, men de som inte har ska man gå efter med en blåslampa.
Jag sett med egna ögon hur efterspelet ser ut, och det är faan inte vackert ska jag berätta.
Där halvdöda minkar utan ben försöker kravla någonstans efter vägen kring minkfarmen utanför Svenljunga.
Sen frös de ihjäl i massor och svalt ihjäl, och detta är djurvänner som gjorde, helt jävla sjukt är det.
Och önskar att dessa som predikar och stödjer sen veganism skulle få uppleva något sånt, för det var inte vackert alls, utan helt fruktansvärd syn och svårt svårt djurplågeri de fixade.
Sen som jag sade till prästen, det var om denna i västsverige och där veganerna hade infiltrat en stor gård.
Till deras förtret så fann dom en bra djurhållning, så då tog dom saken i egna händer och plåga djuren själva och bara så agendan kunde genomföras att alla djur plågas hos bönderna.
Själv vuxit upp med djur och slaktat, gör ej idag och sen länge, men våra djur hade det fantastiskt bra tills det var dax för slakt.
Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 15:04:02 följande:
Det finns inget naturligt alternativ till att få i sig äkta B12 och många andra ämnen är också svårare att få i sig via vegetabilier jämfört med animalier.
Vi behöver inte äta jättemycket för att täcka behovet av B12 och vi har stora mängder B12 redan lagrat i kroppen sedan födseln och de flesta av oss åt animalier som barn så förråden räcker ett tag utan att ge symptom.
Men har du NOLL mängd B12 i kroppen så är det ungefär tre ägg om dagen eller 15 gram lever om dagen. För att ge en uppfattning om storleksordningen på behovet.
Du har ätit mejeriprodukter och ägg tills för ett tag sedan har du skrivit så det är fullt möjligt att du fortfarande har ett lager av B12 kvar som du lever på just nu.
Det finns också de som har svårigheter till stora svårigheter att ta upp B12 från tabletter.
Själv tycker jag det är jätte bra det finns B12 tabletter, både de som har problem att ta upp det generellt och till veganer.
Säger inget om detta, men när de börjar predika att det är så naturligt att vara vegan, så är svaret nästan, men nej, inte helt.
Och komiskt nog en essentiell sak som B12, som du dör utan.
Det är det som får mig att gå igång att det kommer till en punkt, så uppstår något som liknar hyckleri, sen är inte det det riktiga problemet.
Utan det är att de vill omvända resten av världen också, och som jag sagt i andra inlägg, det är inte bara veganer som håller på så, och dom är jag också på.
Anonym (Nej) skrev 2025-08-26 15:28:12 följande:
Du får väl kalla dig vad tusan du vill.
Problemet ligger i att du anser att andra inte är djurvänner bara för att de väljer att äta kött.
Sen är det, vare sig du anser det eller inte, skillnad på husdjur och nyttodjur/boskap. Hästen hamnar i en gråzon då det är ett djur många skapar ett enormt band till (som man gör med husdjur) och därför känns det fel att äta till skillnad mot nöt/gris/får. Jag själv äter gladeligen häst, även fast jag var hästtjej en gång i tiden. Samtidigt skulle jag aldrig äta hund tex.
Den är predikar delen jag pratar om, de vill inte acceptera att alla är inte som dom.
Och är man inte som dom, så ska man omvändas med att berätta hur hemsk du är och skambelägga dig.
Och så tycker dom är djurvänner på detta 
Uppenbarligen inte alla djur.