• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-01 20:09:37 följande:
    Skulle du om någon födde up dig för mat avstå från att  bli fritagen om chansen dök upp och säga: nej jag är till för att bli mat och Jag vill dö här.? Inget uppfött djur vill det,. För det djuret är det liv det har värdefullt. Jag ser det ur djurets perspektiv. Jag känner en person som deltagit i fritagningar av enstaka djur som kom till kärleksfull miljö.(en helt annan sak än minkutsläppande). Vore det etiskt ok att äta dig med motiveringen han är ju för (jag svär inte) död? Skulle det kunna ses som att hedra dig?

Jag känner ingen som deltog i 90-talets minkutsläpp, så var de är nu vet jag inte.

Ordet vegan betyder bara person som inte konsumerar några animalier - inte person som släpper ut minkar.

Trodde vi aldrig skulle komma hit med dig, men ser nu hur det blir till extremism och äta människor.

Bryr mig inte om du känner någon, men det är den avarten vi ser hos veganer och hur de pinar djur.
    Men tydligen är det bara de som sköter sina djur och som ska ge sig på.

Och det är intressant och se predikan fortsätter och med skambelägga och äta människor nu också.

Anonym (Mums) skrev 2025-10-01 21:15:54 följande:

klimatkrisen är ett påhitt för att kontrollera rika länder där religion inte längre funkar. 

Eller så kan man ställa sig frågande vart alla glaciärer tar vägen och inser fakta säger något helt annat än vad kaninhålet säger.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-01 21:22:26 följande:
    Vad kan du inte få i en vegetabiliebaserad kost?

Någon som gör att du dör om du inte får :whoco5: 

Hur kan du redan glömt detta?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-02 19:35:29 följande:
    Jag har självfallet inte förespråkat att äta människor. Jag säger bara att andra levande väsen också vill leva, och att det finns möjlighet att avstå från att föda upp och döda de uppfödda djuren

Snälla nån. Man plågar väl inte djur bara för att man råkar vara vegan. Ordet betyder bara person som ej konsumerar animalier.

En debatt är till för att olika åsikter ska få framföras. Självfallet kan man jämföra en människas vilja att leva med ett djurs.

Någon som gör att jag dör om jag inte får? Jag frågade en annan person vad han/ hon anser sig inte få från vegetabiliebaserade livsmedel- alltså vilket konkret ämne. Och den personen svarade mig.

Jag minns ganska väl.

Det blir rätt patetiskt och prata människor som mat och den inbillan du har att det fanns ett argument någonstans med vara kannibal.

Din åsikt trumfar ingen annans åsikt, det är där dina problem startar och predikan.

Kött är dock ändå en överlägsen näringskälla mot vegetabilier.
    Jo, jag minns också ganska väl, eller mer korrekt minns perfekt att vegan är en fallerad diet.(men lösbar, dock som diet i sig själv = fallerad pga död i andra änden.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-03 11:10:54 följande:
    Det har jag aldrig skrivit. Antingen förstod du inte meningarna eller fultolkade du

I en debatt hävdar man alltid motsatta åsikter, ofta i flera inlägg. Det är spelets regler. Ingen tvingas delta.

Det är mera sett påstående än ett argument.

Du skrev om människor inte jag, jag berättar att det finns ingen argumentation med människor.
    Så är ingen tolkning, bara inser att människor som mat kom upp och vad ska vi göra med det nonsens?

Finns inga motsatta åsikter i vad som är en överlägsen näringskälla, för där vinner kött vart enda gång.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-03 13:29:33 följande:

Jag nämnde människor eftersom djur o människor är lika i att vilja leva. Ingen vill vara till för att ätas utav någon annan vad jag vet.

Samma  påstående som inte är ett argument.

Människor ger inget i diskussionen, mer än att det är de som äter kött.
    Inte heller behöver djuren oroa sig när de är döda.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-03 14:20:32 följande:
    Behöver du oroa dig för att bli äten när du är död från jordelivet?

Varför skulle jag oroa mig över det för?
    Jag är ju ändå död :whoco5: 

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-03 14:24:02 följande:
    Dvs vad jag menade var med andra ord: Är det ett argument för att döda någon att den inte oroar sig över att bli dödad mär den har dödats?

Djur behöver inte oroa sig som döda, för de kan inte. 
    Detta är en komisk också, och hur någon ska försöka projicera människor på djur :lol: 

Trodde du såna projiceringar skulle ändra något om djur för mat?

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-05 16:46:58 följande:
    Jag var själv en storkonsument av animalier och trodde ungefär så att jag är den siste i hela  världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag blev båda - men av helt andra skäl än TS nämner. För mig var de5 kärleken som drev på mig, och jag blev vegetarian relativt sent (35), men de5 har varit stabilare än en del unga som blev det som unga, men slutade vara det.

Jag är djurrättsvegan och inte miljönisse, och jag är högerman - högerkonservativ  politiskt räknat 
    Ingen bryr sig ens, försöker du inbilla dig det är ett argument för nått?
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-05 16:51:07 följande:
    Kan det tolkas som att du tycker det är ok att föda upp människor för att döda samt äta? Om inte - Kan man inte avstå från att äta djur också i s f?

Finns inte åtminstone också den möjligheten?

Så lägga orden i munnen trodde du skulel funka, vill du försöka igen, för går inte på sånt.

Men du börjar visa riktig radikalism och där du pratar om människor att äta.
    Och komiskt nog bestämmer du åt mig också på detta, nej, jag äter inte mina husdjur eller människor och för det finns så mycket annat gott kött och som inte sätter mig i fängelset Solig

Jag tar snart tillbaka att du var en mildare art av din predikan, nu med människor, ja, då inser jag att det är inte så.
    Utan att det likar mer extremism, och det mest komiska är att du lägger orden i munnen på mig och sen försökte inbilla sig det hade något med mig och göra.

Härifrån kommer det bara gå utför för dig, men fortsätt gärna du med din fallerade diet som KRÄVER att du äter tabletter för ens överleva.

Jag behöver inte äta några kosttillskott alls, då jag har en överlägsen näringskälla i min kost så jag slipper.

• klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-06 13:44:26 följande:
    Vad har din politiska ställning med saken att göra? 
    Du har inte tidigare inlägg påpekat att detta inte har med politik att göra överhuvudtaget. 

I övrigt så är ju människan i grund och botten jägare, ser inget fel i att välja att äta kött. 

Sen är det givetvis hemskt hur det går till på slakterier men man kan välja sitt kött med kärlek också. I skogen finns ett pågående ekosystem och människan är delaktig i att detta fungerar. Vi har haft den rollen sen jägarstenåldern. 

I övrigt måste du inse att du inte kommer att omvandla någon till vegetarian i en tråd på FL. Tvärtom. Det provocerar enbart oss som väljer att äta kött. 
    Ingen som fattar alls faktiskt, inte heller vad hen inbillar sig argumentet var att hen åt kött innan.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-06 17:37:21 följande:
    Om inte annat visar det att även en inbiten storkonsument av animalier, som trodde han var den siste i hela världen som blir vegetarian ,  jag var i bland ändrar sig.

Jag förespråkat såklart inte att äta människor, men vad jag menade var att djur är kännande levande varelser som har en livsvilja precis som du. Jag väljer att ta hänsyn till det. ( Och jag är en ganska mild debattör som aldrig här tar till skällsord och idiotförklarar meningsmotståndare.

Bra värden på blodfetter, blodtryck , Hb och blodsocker hade jag. Det är inte alla animalieätare som har det. Jag har inget emot att äta B12 som tillskott

Även om det finns B12 i ett livsmedel kan andra livsmedel ändå ha sina fördelar och det som hade sina nackdelar.

Jo, jag förstått du inbillar dig detta att det inte skulle gå.

Människor människor och som mat, du är svårt oseriös helt klart.
    Jag har också perfekta blodvärden, därmed måste min diet vara än bättre, ja, enligt dig då.

Och diet är fallerad pga av att man måste tabletter för överleva.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-07 12:17:00 följande:
    Förklaringen är helt enkelt att jag så ofta möter attityden att om man som jag är positiv vegetabiliebaserade livsmedel så är man vänster. Det är är en fördom som jag är så trött på och har mött så ofta. Därför passade jag på att motsäga.

Ingen vet vad vi ska göra med din irrelevans.

Men en sak inser man dock, du inbillar dig vara till höger är ett argument för äta veganskt.
    Men kan bara säga, haha, skulle inte tro det är något argument för något faktiskt, men än då kom det och ingen fattar vad vi ska göra med något så ointressant.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-07 15:39:25 följande:
    Det har jag aldrig sagt, att just det är ett argument.

Däremot nämnde jag vid sidan om , eftersom jag så ofta möter den fördomen, att det är möjligt att ha Andra åsiktskombinationer än de vanliga åsiktspaketen i Sverige.

Men det var en vid-sidan-om-kommentar, int3 ett argument i sig.

Det är inget argument.

Och ätit kött innan, ja, det går väl 15st på dussinet som gjort det innan vegan Kyss 
    SÅ vad är det ens ett argument för, att man äter kött så bli vegetarian fast man inte vill?

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!