• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-04 15:19:01 följande:

I första styckena har jag inget att invända, men om 3:e stycket vill jag fråga så här:

Är inte en debattavdelning till just för att oliak åsikter skall brytas mot varandra snarare än att man håller dem privat?  Är det att "pracka på" om man skriver just i en debattspalt? Blir inte all diskussion i etiska frågor då fullt ut omöjlig?

Problemet som uppstår direkt, det är tex när du säger vi inte är djurvänner.
    Vad fan vet du om det?
    Eller hur det ska berättas hur hemska vi äter kött, skambelägga oss och så vidare.

Du har gjort allt detta och hur din åsikt är den som är den korrekta, och fast det är väldigt många saker som är emot dig också.

Vill du diskutera filosofi och det etiska, så är denna tråden inte för dig.

Men tveksam om en sådan diskussion om det etiska någonsin kommer hålla sig till detta, för så fort ett tveksamt påstående uppstår, så är man tillbaka på samma punkt som här i denna tråd.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2025-09-04 16:26:33 följande:
    Vår förra hund älskade morötter och gurka. Även vitkål. Så visst finns det hundar och katter som äter det.
    Men att de ska leva på enbart vegetarisk kost ställer jag mig tveksam till.

Ja,absolut kan det lukta olika. Kanske luktar det t om lite mer om det innehåller bakterier.

Sett på youtube videos, och där har både katter och hundar varit mycket exalterade över att äta vattenmelon.

Min katt jag har nu, den äter inget annat än kött och derivat av dessa.
    Han är nu 18½år, men skraltig och kan nog då nästa vecka, likaväl som om ett par år.

Katten innan älskade pommes från mcdonalds.

Bakterier, och tror det är mjölksyrabakterier som det handlar om, dessa luktar svårt illa.
    Personligen är jag extremt fundersam på vad det var som luktade, något som inte ett normalt slakteri håller på med gissar jag på.
    Dock blodluktar definitivt redan när man tömmer djuret på blodet, men sure, det stinker inte.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-05 14:19:40 följande:
    Jag har inte dött av näringsbrist efter 1999 - för 26 år sen. Glad
    TS betyder Trådstartare.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-05 14:20:40 följande:
    OK, men det var alltså Klyban som skrev till dig och jag kunde inte motstå att kommentera det

Ja, vi alla vet att ditt ord har ingen betydelse och värde, då du aldrig håller ditt ord.
    Och du bevisade det igen.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-05 14:38:51 följande:

Självklart så önskar jag rent principiellt fler djurätande människors omvändelse i frågan, men jag menar att man kan verka för det utan att "pracka på" någon något.

Jag omvändes ju själv från inbiten storkonsument av animalier utan att någon prackade  på mig något över huvud taget. Snarare fick jag inspiration av vad jag läste och hörde. Det måste vara tillåtet att  inspirera till att göra ändringar i vanor och livsstil, tex sprida vegetabiliebaserade recept osv och nämna  den som jag menar positiva möjligheten att få näring utan att föda upp och döda kännande varelser och utan att bedriva fiske

Det går absolut att göra utan att vara otrevlig, och utan att kalla någon för skällsord.  För min egen del var en av de avgörande pusselbitarna att jag insåg att en vegetabiliebaserad livsstil inte låg i konflikt med min grundhållning i andra frågor. Tidigare hade jag delvis varit mer eller mindre negativ till vegetarisk eller vegansk livsstil för att jag förknippade det med vänster och  med New Age, och jag var och är ju politiskt starkt högerkonservativ, och andligt därtill aktiv kristen, men så i slutet av 90-talet upptäckte jag att det i den anglosaxiska världen fanns de som var "vegan & christian" - inte New Agare alls.

Jag upptäckte att i den anglosaxiska världen höll det på att uppstå en vegokristen rörelse, och en av deras största förgrundsgestalter professor Andrew Linzey, som också är präst i anglikanska kyrkan, gav  mig mycket inspiration, Då blev jag "vegetarian & christian". (Det har inte riktigt nått Sverige än, men det finns en förening som heter Vildåsnan här.)

Vi vet redan, vi hört predikan redan.
    Om inte än så illa som andra frälsta.

En komisk är jag var storätare av kött, och enda tanken jag har varje gång du skriver den, jaha, OCH?

molly50 skrev 2025-09-05 20:02:17 följande:
    Nej,det tror jag inte heller. Och jag har aldrig påstått att du skulle ha gjort det heller.
    Men det finns en del som tar till påhopp och tillmälen i sina försök att omvända köttätare.
    Och det är det jag vänder mig emot.
    Jag tycker man kan acceptera andras livsstilar utan att försöka pracka på någon annan sin egen.

Hen säger " ...fler djurätande människors omvändelse i frågan", och vi har ju sett vad användaren har använt, som vi inte kan vara djurvänner och lite annat.

Och ett gäng till.

Börjar ärligt talat undra om h*n ens förstår vad h*n säger, eller att övertygelsen är så stark att felen inte igenkänns av h*n.
    Det är något som man kan undra länge, för varit i dess diskussioner länge och aldrig förstått att de tror att det är det enda sättet.
    Men de tror det om och om igen, men lite tröst, denna användare är rätt mild än de andra tokarna.

Men ändå finns alla parametrar redan där.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-08 17:16:44 följande:
    Vad gäller djurvän eller ej kom vi väl överens om att jag gör så att jag varken kallar dig djurvän eller icke-djurvän?
    Självklart kan man vara en djurvän och ändå äta kött, ens att du kan inbilla dig annat är en gåta.
    molly50 skrev 2025-09-08 19:06:37 följande:
    Absolut. Det har jag aldrig vänt mig emot. Det är när man försöker att omvända folk och pracka på andra sin egna livsstil som jag sätter mig på tvären.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-08 17:16:44 följande:
    Vad gäller djurvän eller ej kom vi väl överens om att jag gör så att jag varken kallar dig djurvän eller icke-djurvän?
    Ja,men jag föredrar att bli kallad för det jag är. Djurvän. Kan man inte det så är det bättre att hålla sina åsikter för sig själv istället för att uttala sig om en person man inte ens känner eller vet något om.

Det är konstigt i hur man måste upprepa samma mening om och om igen, och att man inte har det minsta nått emot hur de äter.
    Skulle inte förvåna mig detta endast handlar om att dessa vegetarianer inte accepterar hur du äter, och sen inbillar sig kritiken när predikan kommer att det skulle betyda man är som dom och vill de ska sluta äta vegetariskt.

Men om det är så, så är ju det helt fel, eller ja, i alla fall när det gäller mig.

Lustigt att du inte får vara en djurvän och äta kött, och att den diskussionen fortsätter betyder att de accepterar int att du är djurvän som mig.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:22:36 följande:

Vad är i så fall skillnaden mellan att förespråka en livsstil och att "vilja omvända"? jag blev ju själv omvänd. Jag är tacksam mot de som bidrog till att jag ändrade mig. jag hade inte blivit omvänd om det inte hade funnits en tydlighet i deras ord.

Men det var ju precis det jag sa - jag avstår från att kalla dig något särskilt alls.

Djurvän heter det och äta kött hindrar inte att man är en djurvän.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:30:29 följande:

Nu missförstod du mig helt och hållet Så har jag verkligen aldrig sagt.. Jag har inte sagt ett ord om att en rörelse måste finnas. Däremot hade jag tidigare, när jag själv var storkonsument av animalier - och var lite "anti-vego" - förknippat veganism med ateistiska vänsterungdomar (eller new-agare), och eftersom jag ändå är kristen och högerkonservativ så fick jag helt nya tankar när jag såg den ganska nya vegokristna "våg" som har uppstått och börjat växa i den anglosaxiska världen - och sådana som professor Andrew Linzey har inspirerat mig ofantligt. Jag kan inte identifiera mig med sådana filosofer som Peter SInger som på 90-talet var i ropet i djurrättskretsar. De tmåste vara tillåtet att bli inspirerad.

Det var så jag menade alltså.

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare. (Sedan inom parentes även om det är OT, och inte alls hör till denna tråden utan är ett helt sidospår, så finns det väldigt mycket man inte kan göra ensam och vad gäller församlingslivet så tänker jag fortsätta att vara aktiv där och vill inte se något förbud från statens sida att sluta sig samman i en församling - men det är  alltså OT i denna tråd:)

DU skriver stor konsument av kött och som det skulle ha den allra minsta betydelse för nått, den finner jag väldigt udda.
    Precis som du inbillar dig det är ett argument för nått.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:36:27 följande:

Tack för att du inte ser mitt affischerande som så farligt. Glad Budskap skall få framföras, men man kan göra det på ett "lagom" + lugnt sätt.

Jag , jag håller med dig om att vara emot att blockera vägar osv (dock snarare miljöaktivister än djurrättsaktivister). 

Jag kan tillägga att jag tänkt att Greta Thunberg kanske borde ha dömts till fängelse, (en kort period någon månad eller så). Jag är själv djurrättsaktivist - inte klimataktivist och jag är inte

Men vi är inte intresserade av din predikan, det är där dina problem startar.

En skillnad är att Greta har rätt.

molly50 skrev 2025-09-09 13:21:04 följande:
    Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
    Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
    Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
    Man får tro på vad man vill så länge man inte försöker pracka på andra det.
    Och att affischera är ju ändå ett ganska diskret sätt att sköta det på.
    Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.

Det finns där och lurar hela tiden och ät inte kött och sen olika nivåer av pekpinnar.
    Men som vi bägge sagt mer än en gång, detta är ju inte den värsta sorten vi mött.
    Men dock finns mycket där och cirkulerar, även om det är i light versionen.

Det är dock fascinerande hur de beter sig som missionärer och ska omvända folk.

Och jag möter inte detta, för då skulle jag ju ropa ät kött, ät kött osv.

• klyban
    molly50 skrev 2025-09-09 14:33:38 följande:
    Ja,jag tror faktiskt aldrig att jag har upplevt att köttätare har försökt predika för sin livsstil eller komma med pekpinnar för veganer. Men det är kanske bara jag.

Menade inte heller.

Men när jag tänker på det, så kommer det ofta in när en vegetarian/vegan predikar, så kommer det alltid en eller flera som säger de sak äta kött i mängder.

Har inte träffat på någon av dessa enbart köttätare än, men det kanske berättar att de kör sitt och inte försöker övertyga andra.(Men låter det vara osagt, då jag helt enkelt inte vet hur de pratar och när de går utan för sin diet.)

Du ska bara sett de helt tokiga sakerna vegetarianer/veganer har sagt som diet och hur alla måste äta den.
    Att vi äter lik(Vilket är helt omöjligt, då lik innefattar inte djur, och vet när vi förklara detta så blev de så arga och upprörda, vi sade bara, det är inte lik ens.)

Dom mår alltid bättre och alla som bytt mår alltid bättre och presterat mer.

Sen gillar dom slänga ut cancer om och om igen, men ser nog att det påståendet är inkorrekt, jag är mer övertygad om att det är nitriter som är problemet än rött kött.
    Vi kommer inte få svar på detta, då matforskning är riktigt havererad, det är bara de supertydliga som går att säga det är så.

Sen området skuldsätta, ja, där finns det mycket, den vi haft här inte djurvän.
    Eller hur skulle du känna att bli ihjälslagen, som det ens är ett argument, men svaret är, jag känner inget, kanske andra gör.

osv..., för det är mycket konstigheter som kommer från de som vill övertyga jorden att bli vegetarianer.

molly50 skrev 2025-09-09 14:35:11 följande:
    Tack! Det värmer att höra. Glad
    Jag försöker alltid undvika att vara otrevlig så länge min motdebattör inte är otrevlig mot mig. Glad

Personligen har jag inga problem att följa den som blir otrevlig och ifrågasätta.

Men där har vegetarianen rätt, du håller dig på en jämn nivå.
    Och det bästa av allt, det är om du är osäker på vad man sade eller inte förstod, så frågar du oftast.
    Det är en rätt sällsynt egenskap på forum, för de hoppar oftast över den delen och istället berättar hur dum du är och hur fel man har, men glömmer kärnan och därmed bara berättar att dom vet man har rätt(Vilket inte alls är säkert, men eftersom de inte berättar så är det svårt att göra någon slutsats.)

• klyban
    molly50 skrev 2025-09-09 16:02:46 följande:
    Du menar så. Då hänger jag med.
    Ja,det har jag också sett.

Jo,de brukar ha många invändningar mot att äta kött.

Tack,det värmer att höra. Glad
    Jag frågar hellre om det är något jag inte förstå än försöker argumentera emot. Det blir bara fel.
    Och jag brukar kunna hålla mig lugn för det mesta. Glad
    Fortsätter vad du gör, och är tyvärr lite för sällsynt att användare frågar, över att istället gå ad hominem istället och sen vägra svara på vad som var fel eller inte man förstod riktigt.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-10 13:40:49 följande:
    En del av dem kan vara ganska hånande, vilket är riktigt vanligt + att en del av dem  kommer med pekpinnar om hur "nödvändigt" det är med animalier/ kött 

Historien och evolutionen BEVISAR att animalier var nödvändigt för ökad hjärnkapacitet.
    Men pekpinnar låter som en medioker attack mot fakta.

Inte heller nödvändigt för den som inte vill äta kött att låta bli, problemen startar när det finns de som predikar och skuldsätter de som äter kött och för den agendan.

• klyban
    skygd skrev 2025-09-11 15:18:47 följande:
    molly50 skrev 2025-09-11 14:51:14 följande:
    Precis.
    man kan sluta slänga metall och glas och annat i återvinningen också, det påverkar inte så mycket vad man själv gör.

Inte?

Besparar ju samhället enorma mängder energi och om man tom bara räknar sina egna burkar.

• klyban
    skygd skrev 2025-09-11 16:16:49 följande:
    beror på vad man menar med enorma mängder. anta att en person inte återvinner följande per år: 30 kg glas, 7 kg metall fördelat på 5 kg stål och 2 kg aluminium. 30 kg x 0,33 kwh/kg ? 10 kwh, 5 kg x 3,3 ? 16,7 kwh. 2 kg x 39 kwh/kg ? 78,9 kwh. totalt ? 106 kwh nationell energiförlust.
    Tack för du bevisar det för oss också, och hur mycket energi man kan spara in som enskild person.
    skygd skrev 2025-09-11 17:18:44 följande:
    jag har aldrig åkt flygplan, usch för det. men ja, det var ju vad jag menade när jag citerade dig tidigare. man kan göra det man kan istället för att passivt ge upp för att andra inte gör likadant.
    Dock det du konsumerar tar flygplan och smutsiga båtar.
    molly50 skrev 2025-09-11 19:20:20 följande:
    Ja,jag har ju inte gett upp bara för att jag inte äter veganskt.
    Det handlar bara om att jag,av hälsoskäl,inte kan äta enbart veganskt.
    Så om man skulle lyckas få bort all köttproduktion,som en del veganer tycks vilja, så skulle det innebära att vi som inte kan äta enbart veganskt skulle få svälta.
    Så det skulle inte fungera.

Det är något som de inte bryr sig om, agendan och narrativet är viktiga är de som inte kan byta diet till vegetariskt/veganskt.

Rätt intressant att man så ofta kommer till en punkt där liv ska offras(alternativt skadas.) och när de vegetarianer och veganer ska berätta hur alla ska göra och som de själva.

Jätte fascinerande att de inte ser sina egna fel, eller försöker låtsas om att de inte finns.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!