-
Men att djur äter växter är ju till ingen hjälp för dig och fromleriet.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-15 11:38:36 följande:Vet du inte att det argumentet är vederlagt för länge sen? Trodde att det skulle allt mer försvinna. Det går ju åt ÄNNU MER växter då man tar omvägar via djur.
-
molly50 skrev 2025-09-15 13:11:45 följande:Jag skulle vilja se källa på detta med hur djuren dödas här i Sverige. Jag har t ex väldigt svårt att tro att fiskar ska kunna klara att ligga i flera timmar utan vatten innan de dör.
Och när det gäller andra djur så brukar de slaktas med slaktmask vilket brukar gå fort.
Om djuren verkligen plågas så ,som du vill försöka låta påskina, så är det något jag skulle vilja se en källa på. Det räcker inte att bara säga att de dödas.Nä, fiskar lever inte länge när de är upptagna.
En del fisk handlar om kanske 30-60 sekunder innan dom är döda, andra och icke kommersiella fiskar kan leva i timmar och vissa kanske tom en dag över tiden.
Så i detta påståendet så är det något som har glömts av att berätta, för sik lev3er inte så länge som det påstås och ur vattnet.
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-15 14:28:46 följande:
Massfångade vilda fiskar kan och gör. Det är skilland på det och en spöfiskare som döar direkt. Men jag är för att över huvuds taget inte fiska
Du verkar inte greppa, och det är att vi som fiskar inte alltid hinner med att döda fisken och för man måste vara redo på nästa fisk i nappperioden.
Och detta berättar för oss att fisk dör väldigt snabbt.
Timmar glöm det
För när fisken är ur vattnet så dör den mycket omgående.
Fisk fisk går knappt ta upp och släppa tillbaka direkt utan att de dör oavsett.
-
molly50 skrev 2025-09-15 14:01:04 följande:Nej,jag har väldigt svårt att tro att fiskar kan klara sig i flera timmar efter att de blivit upptagna.
Detta är så skrämmande att det är inte klokt faktiskt.
Fiskade karp precis, de klarar länge ovanför vattnet, säkert 30-40min utan att de ens verkar bry sig.
Och sen när man släpper tillbaka dom, så simmar dom iväg som inget hänt ens och lugnt och sakta.
En lax den går knappt titta på så dör den.
Sill liknande, makrill liknande, torsk det samma osv...
Undrar vad det är ens för fiskar de pratar om som de tagit upp och klarar sig utan vatten i flera timmar.
För om de klarar sig i flera timmar, så berättar det i sig att de har syre nog och till en viss punkt.
Vilket betyder att de aldrig lidit i timmar.
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-25 12:35:00 följande:För min del har jag en helt annan utgångspunkt än TS. Jag menar att djurrättsfrågan kan ge mycket tyngre argument för vegetabiliebaserade livsmedel Än miljön.
Men idag är djurrätt, som fanns på 90-talet ( när klimatfrågan inte var känd) totalt bortglömd i mainstream-debatter. Så många ?tjatar? om miljö, speciellt klimatet, så ?ingen? minns längre djurrättsfrågan.
hälsningar från en högerman som stöder vegansk mat.Din "djurrätt" är extremt skev, då djurrätt innebär INTE att de absolut inte får dö för mat.
Och vi har utmärkt djurrätt i Sverige, och de fåtal som inte har det bra för sina djur tar mna istället för prata om de som sköter sig.
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-26 18:27:20 följande:Jo. Det är skillnad på djurrätt ((avveckla systemet) och djurskydd (reformera men ändå behålla systemet).Djurrättsorganisationer som tex Djurens Rätt (den största djurrättsorganisationen i Sverige) stöder vegetabiliebaserade livsmedel.
Gör ett undantag och svarar dig även om jag tänkt att just vår diskussion inte ledde någonstans.Men ville svara kort på detta.Ingen som helst skillnad mer än semantik, dessa djuren är till för att ätas.
Och de har väldigt bra djurrätt i Sverige och mycket få bönder som missköter sina bosättningar.
Och det retade veganer så hemskt efter de hade infiltrat en bondgård att det var välskött, att de blev så arga att de skadade djuren själva och för sen kunna säga titta så hemsk bonden är.
Och allt de gjorde var och prata om hur hemska de själva var och verkligen inga djurvänner som jag och andra är som äter kött.
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-27 17:18:40 följande:Djurrätt är väl snarare att inte alls föda upp de djuren.(Och av de
djur som redan finns är jag glad om åtminstone några av dem kan friköpas till djurfristäder eller fritas.(som den kända kalv 269).
Jag har inget att göra med en sån liten perifer grupp som skadade djur, men jag känner en som varit med o fritagit djur som kommit til kärleksfullt omhändertagande.
Sedan - hur ?välskötta? produktionsdjur än är så är de ändå uppfödda med avsikt att senare döda dem. Jag är alltså djuretiskt emot att de föds upp för att dödas och säljas.(Återigen skillnaden mellan djurskydd.Djurskydd enbart accepterar dödandet till syvende och sist men djurrätt är emot det.)
Dvs djurrätt är att ändra system, inte bara reformera inom det existerande.
Ordet vegan sen betyder inte alls samma som aktivist, utan betecknar bara en individ som helt enkelt inte konsumerar några djurprodukter
Sedan kan man vara laglig aktivist också.Tex att jag skriver här just i denna stund är ett exempel på laglig djurrättsaktivism.Djuren för mat är välskötta, och det gör dig konstig och när du vägrar acceptera.
Komiskt är rätt ord för detta.
Finns inget lagligt att skada djur som de gjorde vid denna gård för säga djuren far illa.
För det var dom som sade de far illa av djurhållaren, men det ar de själva som hade ingen som helst respekt eller empati för djuren som faktiskt behandlades mycket bra på den gården.
Så de tog saken i sina egna händer, och sen försökte kalla sig djurvänner.
Dessa veganar var djurhatare och som deras aktioner berättade för alla.
På samma sätt de trodde de hjälpte minkar genom släppa ut dom, sen när de låg och kved av skador efter bilar, eller frös ihjäl.
Vart var dessa "djurvänner" då?
Ja, en sak är klar, de var inte där för minkarna då, utan lät de lida svårt innan de dog.
Detta är sjukligt skadade människor som gör så.
En sak är dock solklart, djuren har det mycket bra i Sverige
Även de som är för mat.
Och en sak är också 100%, och det är att alla våra djur vi hade.
Så hade alla fantastiska liv och älskade av oss alla, även på tallriken.
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-27 19:28:15 följande:
Det handlar ju för mig inte om det. Hur välskötta de än är finns ändå avsikten att döda dem där. (dvs jag är för djurrätt, inte bara djurskydd)
Jag har inte sagt att jag stöder att skada. Jag har inte uttalat stöd för en så vriden grupp. Det är ej min metod.
Nej, de gjorde det inte för att rädda just de djuren utan snarare för att väcka debatt om pälsindustrin o ekonomiskt skada just de minkfarmerna. Men jag har inte uttalat stöd för minkutsläpp heller. Jag tar avstånd från de metoderna, och skulle själv ej delta. Däremot kunde jag ev någon dag vara med i fritagning av något enstaka djur, tex en o annan höna, om jag visste att den kommer till ett bra hem. En jag känner var med i några sådana saker. Sedan var väl minkutsläppen mest en 90-talsgrej?
Skulle du tycka att någon som planerade att döda och äta dig i slutändan älskade dig- även om du hade det så att säga materiellt bra pga den personen?
Djurrätt och djurskydd är lite av samma sak.
Att ett djur dör för att vara mat, det är helt normalt och handlar varken on djurrätt eller djurskydd.
Men förstår de med agendor försöker inbilla sig annat.
Ja, minkar led något abnormt när de släpptes ut, och inga djurvänner som gör något sånt.
BARA djurhatare som såg till att de skulle lida så satans mycket.
hade du sett dessa minkar som jag gjorde, så hade du börjat gråta hur illa de blev plågade av "djurvänner".
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-30 11:41:02 följande:Nej. Djurrätt = inte döda. Djurskydd = döda men förbättra förhållandena före själva dödandet.
Det är inte nödvändigt. Djur som aldrig fötts upp kan ju inte heller dödas. Fasar man ut uppfödning försvinner dödandet i samband med den. Däremot gläder det mig om några av de djur som redan finns kan t.ex. friköpas. Jag följer tex den söta grisen Esther på nätet, som är på en djurfristad i Kanada. Där fungerar agendan som helt enkelt är älska/ inte döda.
Jag skrev tydligt att jag inte stödde minkutsläppen som mest var en 90-talsgrej om jag minns rättDet är vad djurhållaren har rätt till och slakta sina djur
Ingen som bryr sig om vad du stödjer, utan det är vad veganer gör.
Och det som är intressant och se är att du inte fördömer det svårt och detta svåra SVÅRA lidande som dom skapade minkarna, eller hur de skadade djur på bondgård och bara för bonden skötte sina djur för bra och att detta inte alls passa agendan.
Detta är riktigt hemska människor.
Och dom alla pratar som du, fast någon nivå över såklart.
Och ja, vi och jag har haft många söta djur som hamnat på tallriken, och?
Undrar då de är ju hållna för att bli mat.
Och vi har alltid älskat dom för detta, och sen får man hedra dom
genom att göra en god rätt av det också, och det lyckades vi nästan alltid med.
-
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-01 11:13:47 följande:Rent juridiskt ja, men det är inte heller olagligt att inte göra det, att inte föda upp och sända djur till slakt, och jag förespråkar att välja det andra alternativet och göra något annat. Det är också en rätt.
En o annan kan tycka det är intressant precis som jag själv tyckte argument för vego var intressanta när jag fortfarande åt animalier och när jag själv var i den process när jag ändrade mig.
Jag har TYDLIGT tagit AVSTÅND från minkutsläppandet.
Skulle du känna dig mer hedrad av att bli uppäten än av att någon avstod från det? Kan man döda och äta någon man älskar. Jag tycker det är mer kärlek i att avstå i så fallEnda som betyder något, dina fantasier om djurrätt för mat, det blir rätt komisk och då deras hela existens är just för mat och ett bra liv till den punkten.
SÅ nu kom äta människor, men hur skulle jag bry mig över detta?
Jag är ju faan död
Och vem faan sade att djuren skulle vara hedrade och när det är vi som lagar maten som hedrar djuret, djuret är ju dött, så vad är den halmgubben om???
Det berättar hur illa det är med veganer, för det mer intressanta är att många tar inget avstånd alls från att plåga minkar.(Och då när det begav sig.)
Man skulle tvingat dessa och plocka upp alla dessa dödade och lemlästade minkar, för ins vilken nivå av kräk man hade med att göra här med minkutsläppet, och hur de även plågade djur på en bondgård och pga bonden skötte sina djur för bra.
Undrar vart dessa galningar tog vägen, för de kan faan inte haft många vänner efter plågat så många djur till döds.