Svenskens bluffekonomi
Analytiker, företagsledare, riksbankschefen slår alla ut med armarna och undrar varför ekonomin inte kickas igång. Alla vet innerst inne att vi levt i en lånefest där inget varit för lite för att låna till. Det har bara varit att gå in på en elektronikkedja och hämtat ut ett par hörlurar och när man ändå varit där slängt med en smartplatta. Allt som krävts är en signatur.
Samtidigt har folk suttit framför TV:n och skrockat till Lyxfällan angående hur de kan både röka och dricka energidryck och det samtidigt som de själva är belånade upp över öronen.
Som min gode vän som är ekonomisk rådgivare sen över 20 år tillbaka brukar påstå. "Den typen av folk är sällsynta hos mig, det är betydligt vanligare att det sitter både män och kvinnor med för dyra skjortor och väskor och som bor på bra adresser som kommer till mig".
Lånefesten skickade ut en hel generation som aldrig fick lära sig att något kostat. Den fick även tidigare generationer att glömma. Många har blivit varse och med all rätta blivit försiktiga.
Det är inte ROT som stimulerat byggbranschen utan låneförmedlarna.
Ekonomin kickar inte igång eftersom de fortfarande betalar på Thailands-resan 4 år tillbaka, de betalar trallen, badtunnan och den tjusiga belysningen. Framförallt drar de sig för att dra på sig mer nu när det kostar.
Vi har fått leka miljonärer under tiden vi fått uppleva nedskärningar i vård skola, omsorg. Vi får uppleva hur järnvägsnätet, avloppsnätet och våra vägar på flera platser är på upphällningen.
Då har vi kunnat döva det faktumet att svensken blivit så mycket fattigare.
Ekonomi komme rinte "kicka" igång, vi är på väg mot ett nytt normalläge.