• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2025-10-03 09:21:08 följande:

Här är ett av många många klipp om fredliga pro Palestina demonstrationer. 
    Skönt att se att fler och fler är trötta på dessa vrålande och maskerade horder.

Folkrörelsen mot folkmord bara växer. Polis försöker kväva den genom massa övervåld men gör bara att fler och fler kämpar mot fascism.
  • Anonym (Antiextremist)

Ondska.

• Anonym (F U)
    New rule! If you are out protesting for a couple of hours wearing this:

.

You have to go all the way and spend an afternoon running errands wearing one of these:

You can't side with the people who ruthlessly opress women without at least getting a taste of what you are supporting

• Anonym (F U)
    Anonym (Ta ansvar) skrev 2025-10-02 14:17:59 följande:
    Hur tänker du nu?
    Är det troligare att alla på båda sidor är terrorister mördare och onda?
    Eller kan det vara så att de flesta människor är rätt "normala" men hamnar i situationer som suger..
    Jag utgår ifrån att folk vill gott, i grunden men makt och konflikter står i vägen.
    Sedan har vi gruppen som inte vill väl men nog är väl dom i minoritet, eller vad tror du?
    Så du baserar ditt påstående om att majoriteten av Gazaborna "är som du och jag" på att du tror gott om alla människor?

Själv tänker jag att decennier av ideologisk indoktrinering av ett folk förändrar deras världsbild.

Så här såg åsikterna bland "palestinierna" ut i december 2023, efter lite drygt två månaders krig:

.

.

Jag hoppas VERKLIGEN att inte detta "är som du och jag" 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-03 10:43:07 följande:
    New rule! If you are out protesting for a couple of hours wearing this:

.

You have to go all the way and spend an afternoon running errands wearing one of these:

You can't side with the people who ruthlessly opress women without at least getting a taste of what you are supporting
    Bil Maher? 😄 Det är inte konstigt att du har extrema åsikter när du tycker att han är någon man ska citera som fakta-källa. Det finns omfattande dokumentation och mediebevakning som visar att Bill Maher är ökänd för rasistiska extremistiska uttalanden som är mycket islamofobiska och bidrar till spridningen av anti-muslimska stereotyper och proisraelisk propaganda. 

Många organisationer omnämner att Mahers språkbruk och generaliseringar av muslimer är typiska exempel på islamofobi. Enligt expertise och forskning om islamofobi i medier så bidrar sådana framträdande figurer till en agenda där islam konstant utmålas som särskilt farligt eller oförenligt med västerländska värderingar, vilket anses vara propaganda. Idsg vet vi att det kommer framförallt från Israel för att "motivera" folkmordet i Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-03 10:51:48 följande:
    Så du baserar ditt påstående om att majoriteten av Gazaborna "är som du och jag" på att du tror gott om alla människor?

Själv tänker jag att decennier av ideologisk indoktrinering av ett folk förändrar deras världsbild.

Så här såg åsikterna bland "palestinierna" ut i december 2023, efter lite drygt två månaders krig:

.

.

Jag hoppas VERKLIGEN att inte detta "är som du och jag" 
    Då kommer du också fördömma folkmordspropaganda i Israel. Flera aktuella rapporter och opinionsmätningar visar att en betydande andel av Israels befolkning stödjer extremt våld mot den palestinska befolkningen i Gaza, och att folkmord som alternativ militär aktion numera diskuteras öppet.

En opinionsundersökning utförd av Penn State University i mars 2025 visar att 82% av judisk-israeliska medborgare anser att alla palestinier bör fördrivas ur Gaza (etnisk rensning), och 47% stödjer påståendet att armén bör "döda alla invånare". Detta tyder på betydande folkligt stöd för vad internationella experter ofta ser som etnisk rensning och folkmordshandlingar.

I Israel pågår en extrem censurering och propaganda om vad som verkligen sker i Gaza. Alla som ens försöker ta upp folkmordet eller etnisk rensning av palestinier utsätts för hot och smutskastas som förräddare och "självhatanda judar". Två ledande israeliska människorättsorganisationer, BTselem och Physicians for Human Rights, har i juli 2025 offentliggjort rapporter där de slår fast att Israel begår folkmord i Gaza. De pekar på massdödande av civila, fördrivning, svält och systematisk förstörelse av infrastruktur, samt på att regeringens intentioner om att "utplåna en grupp" är tydliga genom dess retorik och handlingar.

Internationella aktörer, som Amnesty International, Human Rights Watch och FN:s särskilda rapportör, har dragit liknande slutsatser: att det pågår handlingar som kan klassas som folkmord, och att det finns varningstecken för folkmord i Israels krigföring mot Gaza. De Internationella domstolen i Haag ICJ och ICC utreder formellt om Israels angrepp utgör folkmord efter en anmälan från Sydafrika och har begärt att Netanyahy ska arresteras.

Så här sprids hatet och hetsas till folkmordet.

youtube.com/shorts/JcQhwT2kJ_4
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2025-10-03 06:57:21 följande:

Efter terrorattacken mot en Synagoga i Manchester under Yim Kippur ,kanske några kan förstå varför man inte vill ha demonstrationer med palestinaaktivister utanför en judisk skola i Stockholm.

Samtidigt, i Sverige, hamasaktivister kaosar utanför UD.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Alexanderlukas
    Rataxes skrev 2025-10-03 11:28:35 följande:
    Samtidigt, i Sverige, hamasaktivister kaosar utanför UD.
    Jag fattar inte riktigt för enligt några idioter ska ju hamasaktivister bara ha fredliga demonstrationer, och allt är polisens fel?
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Anonym (Om gisslan släpps)
    Tom Araya skrev 2025-10-03 00:52:15 följande:
    Med den skillnaden att Israelerna var utsatta för palestinsk och arabisk terror långt innan Israels nuvarande regering... faktiskt under alla israeliska regeringar, så den saken har inte haft någon större betydelse.

Ja, den arabiska terrorn har varit långvarig, och drabbat civila israeler länge. Tänker tex på OS i München 1972.

Jag stöder absolut Israel rätt att existera som en hebreisktalande nationalstat, baserat på nationalitetsprincipen (dvs inte på judendom utan baserat på nationalitet) 100 % tryggt mot dem som vill utplåna Israel som Hamas och IRAN med nästen 100 miljoner invånare

Sedan har det i o f s funnits israeliska terrorister också. Medlaren Bernadotte mördades 1948 och jag undrar om inte Menachem Begin eller någon annan senare känd israel till och med (i ett orationellt/ urskillningslöst allmänt tyskhat) till och med var inblandad i någon grupp som planerade att mörda den kristdemokratiske långvarige västtyske premiärministern Konrad Adenauer.på 50-talet