• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-09-07 12:59:28 följande:
    Var har jag påstått det? Du blandar nog ihop mig med din egen fantasi.
    Att, som du gör, förneka att svälten i Gaza existerar, trots överväldigande bevis och vittnesmål om döende och undernärda barn, innebär i praktiken att man blundar för barns lidande. Det är en passiv acceptans, gillande eller tyst medverkan till att dessa barn fortsätter att svälta.

Det är ett mycket starkt moraliskt ställningstagande att inte erkänna svälten och därmed indirekt acceptera svältande barns lidande och död, vilket kan tolkas som att man finner det "fint" eller i alla fall accepterar att barnen svälter utan att göra något för att förhindra det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-07 18:37:23 följande:
    Att, som du gör, förneka att svälten i Gaza existerar, trots överväldigande bevis och vittnesmål om döende och undernärda barn, innebär i praktiken att man blundar för barns lidande. Det är en passiv acceptans, gillande eller tyst medverkan till att dessa barn fortsätter att svälta.

Det är ett mycket starkt moraliskt ställningstagande att inte erkänna svälten och därmed indirekt acceptera svältande barns lidande och död, vilket kan tolkas som att man finner det "fint" eller i alla fall accepterar att barnen svälter utan att göra något för att förhindra det.
    Dumheter. Plus att falskt säga jag påstått 'tycka att undernärda barn i Gaza är fint' är ohederligt. Men man ser ju vilka ni är som påstår det, forväntar mig inget hederligt av er.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-09-07 19:15:32 följande:
    Dumheter. Plus att falskt säga jag påstått 'tycka att undernärda barn i Gaza är fint' är ohederligt. Men man ser ju vilka ni är som påstår det, forväntar mig inget hederligt av er.

Det är inte hederligt att påstå att svälten inte finns i Gaza, eftersom det finns tydliga och bekräftade rapporter om att svälten i Gaza är verklighet. Mer än en halv miljon människor är fast i svåra svältsituationer med omfattande svält, akut undernäring och undvikbara dödsfall. Detta är dokumenterat av IPC och FN-organ som FAO, UNICEF, WFP och WHO. Situationen har orsakats av Israrls blockader, förstörd infrastruktur och massiva bombningar av civila vilket kraftigt försvårar hjälpsändningar och tillgång till mat. Många går flera dagar utan mat och antalet dödsfall på grund av svält ökar, särskilt bland barn och sårbara grupper. Flera FN-rapporter uppmanar till omedelbar vapenvila och humanitärt tillträde för att hindra fortsatt katastrof.

Det är alltså faktabaserat och nödvändigt att erkänna svälten i Gaza för att kunna agera och hjälpa i denna humanitära kris. Det är inte hederligt att ljuga och påstå  att barnen i Gaza inte svälter. Det är ondskefullt när man på det sättet vill dölja svälten så att palrstinska barn kan fortsätta dö.

• Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-07 19:25:08 följande:

Det är inte hederligt att påstå att svälten inte finns i Gaza

• Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-09-07 19:35:26 följande:
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-09-07 20:15:04 följande:
    Det kallas krig. Hamas startade kriget och vägrar att frige gisslan och lägga ner sina vapen. 
    Att systematiskt döda oskyldiga civila, öva prickskytte genom att skjuta barn är FOLKMORD.
  • Anonym (Antiextremist)

Gaza kommer för alltid att bli symbol gör folkmord.

• Anonym (Antiextremist)