• Anonym (Jesus)

Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp

Jag var på en liten fest hemma hos en vän. Jag drack för mycket och somnade i gästrummet. När min vän hade gått och lagt sig kom hennes partner in och utsatte mig för ett sexuellt övergrepp.

Efteråt har min partner sagt att han känner äckel eftersom jag ?upplevde en sexuell handling med någon annan?. Han säger att han inte vet om han kan fortsätta vara i vår relation.

Jag känner mig helt knäckt. Jag valde inte det här, och nu förutom traumat känns det som att jag riskerar att förlora honom också.

Är det rimligt att tro att han kan komma över det här, eller bör jag förbereda mig på att bli lämnad?

• Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-16 13:14:40 följande:
    Det är ingen som argumenterar emot att kvinnor har ett ansvar för att skydda sig själva då det är en självklarhet.
    Det som däremot argumenteras emot är att männens ansvar inte ens tas upp.
    Männens ansvar att hålla sina fingrar och snorrar i styr när de ser en kvinna.
    Att hon är lättklädd eller berusad är ingen ursäkt för att utsätta henne för ett övergrepp.
    Dessutom så förekommer ju övergrepp även på kvinnor som är fullt påklädda och nyktra. Vari ligger kvinnans ansvar där?
    Kanske borde även männen tänka på att inte bli berusade och/eller söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på?
    Fast det är ju precis det som sker. Folk går igång som tusan när vi säger att man måste vara försiktig som kvinna. Det andra har ni nog tolkat in själva. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 13:44:21 följande:
    För att det är min poäng i mina inlägg! Att vi måste skydda oss. Då får jag skäll för att jag säger att det är kvinnornas fel. Men det gör jag ju inte. Tror inte att du förstår vad jag skriver och du går gärna lugna ner dig.
    Jag är lugn.  

Folk är inte automatiskt upprörda bara för att man inte accepterar att man får en direkt lögn pådyvlad av vad man har skrivit.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-16 13:45:31 följande:
    Detta är så otroligt självklart att det inte ens borde behöva nämnas. 
    Precis, det skall inte behövas egentligen.

Precis som det borde också vara en självklarhet att man inte skall utgå från att kvinna som blivit utsatt för övergrepp är automatisk lätt klädd, och/eller full så hon försätter sig själv i en sits så hon blir "lätt offer" för ett övergrepp.
    Men ändå görs det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 14:59:23 följande:
    Fast det är ju precis det som sker. Folk går igång som tusan när vi säger att man måste vara försiktig som kvinna. Det andra har ni nog tolkat in själva. 
    Återigen. Det som många reagerar på är att det största ansvaret verkar läggas på kvinnan. Hon ska inte dricka sig berusad eller vara lättklädd osv.
    Men mannen verkar inte tillskrivas något ansvar flr att hålla fingrar och snopp i styr eller att söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på.
    Som sagt,det förekommer ju att kvinnor blir utsatta för övergrepp även när de är fullt påklädda och är nyktra. Vems är ansvaret då?
  • Anonym (Filly)
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 15:01:37 följande:
    Jag är lugn.  

Folk är inte automatiskt upprörda bara för att man inte accepterar att man får en direkt lögn pådyvlad av vad man har skrivit.
    Du framstår inte som lugn. Och jag har inte ljugit. Du fultolkar mig i inlägg efter inlägg. 
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-16 15:10:51 följande:
    Återigen. Det som många reagerar på är att det största ansvaret verkar läggas på kvinnan. Hon ska inte dricka sig berusad eller vara lättklädd osv.
    Men mannen verkar inte tillskrivas något ansvar flr att hålla fingrar och snopp i styr eller att söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på.
    Som sagt,det förekommer ju att kvinnor blir utsatta för övergrepp även när de är fullt påklädda och är nyktra. Vems är ansvaret då?
    Men det är ju inte NÅGON som skrivit så?!
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2025-09-16 13:14:40 följande:
    Det är ingen som argumenterar emot att kvinnor har ett ansvar för att skydda sig själva då det är en självklarhet.
    Det som däremot argumenteras emot är att männens ansvar inte ens tas upp.
    Männens ansvar att hålla sina fingrar och snorrar i styr när de ser en kvinna.
    Att hon är lättklädd eller berusad är ingen ursäkt för att utsätta henne för ett övergrepp.
    Dessutom så förekommer ju övergrepp även på kvinnor som är fullt påklädda och nyktra. Vari ligger kvinnans ansvar där?
    Kanske borde även männen tänka på att inte bli berusade och/eller söka hjälp för att hantera sina känslor när lusten faller på?
    Håller med.
  • KimLinnefeldt

Har du polisanmält övergreppet? Det kanske påverkar pojkvännen, så att han långsamt kan inse att du led, inte njöt.

• molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 15:23:18 följande:
    Men det är ju inte NÅGON som skrivit så?!
    Nej,men ingen har väl direkt tagit upp männens ansvar heller. Som att det största ansvaret ligger på kvinnan. Och det är det som många vänder sig emot.
  • Anonym (Filly)
    molly50 skrev 2025-09-16 15:37:53 följande:
    Nej,men ingen har väl direkt tagit upp männens ansvar heller. Som att det största ansvaret ligger på kvinnan. Och det är det som många vänder sig emot.
    Jag får ge upp nu, vi kommer inte att nå fram till varandra här. Ingen har skrivit något om att det största ansvaret ligger på kvinnorna. Det vore befängt att skriva så. Kan dock inte argumentera mot saker jag varken tycker eller skrivit, så jag lägger ner nu.
Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp