• Anonym (Jesus)

Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp

Jag var på en liten fest hemma hos en vän. Jag drack för mycket och somnade i gästrummet. När min vän hade gått och lagt sig kom hennes partner in och utsatte mig för ett sexuellt övergrepp.

Efteråt har min partner sagt att han känner äckel eftersom jag ?upplevde en sexuell handling med någon annan?. Han säger att han inte vet om han kan fortsätta vara i vår relation.

Jag känner mig helt knäckt. Jag valde inte det här, och nu förutom traumat känns det som att jag riskerar att förlora honom också.

Är det rimligt att tro att han kan komma över det här, eller bör jag förbereda mig på att bli lämnad?

• Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp
  • EnAnonumius
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 15:20:34 följande:
    Du framstår inte som lugn. Och jag har inte ljugit. Du fultolkar mig i inlägg efter inlägg. 
    Jag är lugn, oavsett vad du anser och tycker, så kan du sluta att tjata om irrelevanta saker om mig som person bakom datorn och hålla dig till diskussionen nu? 

Jo du har ljugit.. 

Inlägg 54 dina egna ord citerar:

"Men absolut, om du inte vill skydda dig själv, strunta i det. För min del tänker jag inte gå runt och vänta på att världen ska bli trygg och hoppas på det bästa. "

(slut på citatet)

Ditt påstående här är en direkt lögn.
    Och jag tänker inte köpa din (bort)förklaring om fultolkning. Stå för vad du själv faktiskt skriver. 

Jag har aldrig hävdat och kommer aldrig att hävda att jag inte vill skydda mig själv, och/eller påstå heller att ingen kvinna skall skydda sig själv.

Men vill du fortsätta att hävda att "det är så jag uppfattar det", då kanske du skall fundera på vem som fultolkar vem egentligen. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 15:45:18 följande:
    Jag får ge upp nu, vi kommer inte att nå fram till varandra här. Ingen har skrivit något om att det största ansvaret ligger på kvinnorna. Det vore befängt att skriva så. Kan dock inte argumentera mot saker jag varken tycker eller skrivit, så jag lägger ner nu.
    Nej,vi lär nog inte göra det om vi inte förstår varandra.
    Det enda jag reagerar på är att det alltid är kvinnans ansvar som tas upp först när det handlar om våldtäkter. Inte mannens. 

Men jag håller med om att vi kan lägga ner det här. Det är dessutom OT för trådens ämne.
  • Tecum
    molly50 skrev 2025-09-16 17:37:15 följande:
    Nej,vi lär nog inte göra det om vi inte förstår varandra.
    Det enda jag reagerar på är att det alltid är kvinnans ansvar som tas upp först när det handlar om våldtäkter. Inte mannens. 

Men jag håller med om att vi kan lägga ner det här. Det är dessutom OT för trådens ämne.
    Men mannens ansvar är ju självklart! Han har begått ett brott, gjort sig skyldigt till övergrepp. Ingen har förnekat det! Måste man påpeka självklarheter i varje inlägg? Ett brott är begått och givetvis har brottslingen ansvaret för det.

Det fanns en annan syn på brott förr, t ex på 70-talet. Då var allt samhällets fel och brottslingen var offret för har hade inte lika mycket pengar/prylar som gemene man. Och om en kvinna blev utsatt för övergrepp måste hon bevisa att hon inte varit oaktsam eller fel klädd.

Men så är det lyckligtvis inte idag, utom hos vissa extremt naiva och mesiga personer. Därför behöver man inte längre skriva att en brottsling har ansvar för sina brott.
  • molly50
    Tecum skrev 2025-09-16 18:00:41 följande:
    Men mannens ansvar är ju självklart! Han har begått ett brott, gjort sig skyldigt till övergrepp. Ingen har förnekat det! Måste man påpeka självklarheter i varje inlägg? Ett brott är begått och givetvis har brottslingen ansvaret för det.

Det fanns en annan syn på brott förr, t ex på 70-talet. Då var allt samhällets fel och brottslingen var offret för har hade inte lika mycket pengar/prylar som gemene man. Och om en kvinna blev utsatt för övergrepp måste hon bevisa att hon inte varit oaktsam eller fel klädd.

Men så är det lyckligtvis inte idag, utom hos vissa extremt naiva och mesiga personer. Därför behöver man inte längre skriva att en brottsling har ansvar för sina brott.
    Det låter dom att hela förklaringen till att en kvinna blir våldtagen är att hon har varit oaktsam. Full eller lättklädd t ex.
    Men en stor del i förklaringen är ju att männen som begår dessa brott inte är normalt funtade. Eller inte fattar att de begår ett brott.
    Men detta kommer sällan eller aldrig fram i dessa diskussioner.
    Och det är nog det som många irriterar sig på.

Men,som sagt,detta är OT.
  • Anonym (Filly)
    EnAnonumius skrev 2025-09-16 16:36:28 följande:
    Jag är lugn, oavsett vad du anser och tycker, så kan du sluta att tjata om irrelevanta saker om mig som person bakom datorn och hålla dig till diskussionen nu? 

Jo du har ljugit.. 

Inlägg 54 dina egna ord citerar:

"Men absolut, om du inte vill skydda dig själv, strunta i det. För min del tänker jag inte gå runt och vänta på att världen ska bli trygg och hoppas på det bästa. "

(slut på citatet)

Ditt påstående här är en direkt lögn.
    Och jag tänker inte köpa din (bort)förklaring om fultolkning. Stå för vad du själv faktiskt skriver. 

Jag har aldrig hävdat och kommer aldrig att hävda att jag inte vill skydda mig själv, och/eller påstå heller att ingen kvinna skall skydda sig själv.

Men vill du fortsätta att hävda att "det är så jag uppfattar det", då kanske du skall fundera på vem som fultolkar vem egentligen. 
    Ok, du är lugn, men uttrycker dig otrevligt. Och nej, det inte irrelevant för du påverkar stämningen i tråden negativt. Jag pratar inte om dig person, jag pratar om hur du skriver i tråden.

Jag har inte ljugit. Min poäng har genom HELA tråden varit att kvinnor måste skydda sig och du har gått igång på mina inlägg. Tolkade det 100 procent som att du tycker att kvinnor inte ska behöva skydda sig. Men vi släpper detta nu. Vi kommer inte längre och jag tycker inte om din diskussionsteknik.
  • Tecum
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 15:45:18 följande:
    Jag får ge upp nu, vi kommer inte att nå fram till varandra här. Ingen har skrivit något om att det största ansvaret ligger på kvinnorna. Det vore befängt att skriva så. Kan dock inte argumentera mot saker jag varken tycker eller skrivit, så jag lägger ner nu.
    Jag förstår dig och beklagar att du blivit så fultolkad. Men när det handlar om övergrepp mot kvinnor tycks vissa tappa det helt och letar bara syndabockar. Det är så tråkigt att indirekt bli anklagad för att försvara män som begår övergrepp, jag blir lika ledsen varje gång.

Hoppas vi ses i andra debatter!
  • Anonym (Filly)
    Tecum skrev 2025-09-16 18:39:48 följande:
    Jag förstår dig och beklagar att du blivit så fultolkad. Men när det handlar om övergrepp mot kvinnor tycks vissa tappa det helt och letar bara syndabockar. Det är så tråkigt att indirekt bli anklagad för att försvara män som begår övergrepp, jag blir lika ledsen varje gång.

Hoppas vi ses i andra debatter!
    Tack för att du förstår vad jag menar, Tecum!
    Det gör vi säkert {#emotions_dlg.flower}
  • EnAnonumius
    Tecum skrev 2025-09-16 18:00:41 följande:

Och då frågar jag dig..
    Har du EN hypotes på varför det aldrig tas upp till diskussion? Och när det görs detta så skall det alltid styras tillbaka till vad "kvinnan kan göra".

Har du en hypotes över varför det aldrig någon som kommer med kommentarer "måste man påpeka om självklarheter", när någon säger "du som kvinna måste ju ta egenansvar och skydda dig". 

Du försöker ju själv styra bort det med "måste man påpeka självklarheter?", när man försöker påtala om mannens ansvar. 

Varför är du (och andra) inte lika ivrig på att komma med kommentaren "måste man påpeka självklarheter", till dem som säger till kvinna vad/hur hon skall göra för att skydda sig själv?  Har du någon hypotes att lägga fram på det? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 18:31:43 följande:
    Ok, du är lugn, men uttrycker dig otrevligt. Och nej, det inte irrelevant för du påverkar stämningen i tråden negativt. Jag pratar inte om dig person, jag pratar om hur du skriver i tråden.
    Du fortsätter att tjata om irrelevanta saker. 🙄
    Anonym (Filly) skrev 2025-09-16 18:31:43 följande:
    Jag har inte ljugit. Min poäng har genom HELA tråden varit att kvinnor måste skydda sig och du har gått igång på mina inlägg. Tolkade det 100 procent som att du tycker att kvinnor inte ska behöva skydda sig. Men vi släpper detta nu. Vi kommer inte längre och jag tycker inte om din diskussionsteknik.
    Det är inte mina problem att du bara klara av att tänka svartvitt i så fall,  och tolka andras inlägg efter en svartvit mall. 
    Det ena innesluter/utesluter inte det andra per se.

Jag påpekade hur dumt skriver det var att säga att "vissa män inte fattar det..." 

Det i sig betyder inte att man anser att kvinnor inte skall behöva skydda sig. 

Jag håller med att vi skall släppa detta nu. För  jag gillar inte att bli tillskriven direkta lögner på saker jag aldrig har skrivit påstått.
  • EnAnonumius
    molly50 skrev 2025-09-16 18:25:27 följande:
    Det låter dom att hela förklaringen till att en kvinna blir våldtagen är att hon har varit oaktsam. Full eller lättklädd t ex.
    Men en stor del i förklaringen är ju att männen som begår dessa brott inte är normalt funtade. Eller inte fattar att de begår ett brott.
    Men detta kommer sällan eller aldrig fram i dessa diskussioner.
    Och det är nog det som många irriterar sig på.

Men,som sagt,detta är OT.
    Exakt detta... 

Det är just detta många har tydligen mycket svårt att förstå...

Det är trist att det finns många som sjunker så lågt och bara säger "man skall inte behöva påpeka självklarheter" när  det försöker tas upp till diskussion om idioten som begår övergreppet.  
Svar på tråden Min pojkvän säger att han äcklas av mig efter att jag var med om ett övergrepp