• Svar på tråden Elin kräver en psykolog!
  • elmadumle

ChatGPT hjälper inte mig när jag har ångest och depression trots medicinering. Då behövs läkarhjälp och kurator, psykolog.
    Om du bryter benet kräv då inte läkarhjälp, kolla med chat gpt om hur man gipsar ben och lös det själv. 

• Anonym (Olle)
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 21:41:01 följande:
    Stämmer inte. Du är ute och cyklar här.

Undvikande beteende och isolering skapar ångest. Sedan ger ångesten ännu mer undvikande beteende och isolering. Det blir en nedåtgående spiral.

Jaha. Det är du. Nu har du drivit den här tesen i flera trådar och du får aldrig medhåll. Säger inte det dig något?

Anledningen till att du tycker att alla andra har fel är troligen dina egna svårigheter med att förstå andra människors känslor. Ditt problem, som jag ser det efter att ha rgumenterst mot dig fflera gånger, är att du 1) inte förstår att alla andra inte är som du och 2) att du är ointresserad av att ta reda på hur andra människor tänker och känner. 

Om du jobbade med detta tror jag att du skulle få mer förståelse från andra och slippa känslan av att ingen annan fattar. 

• Anonym (Peak)
    Jimmy75 skrev 2025-09-28 22:02:10 följande:
    Ångest är en känsla vi får när vi upplever något som potentiellt farligt eller hotfullt och syftet det fyller är att i första hand varna oss att något är fel, göra oss vaksamma och vid behov fly. Problemet med det systemet är att det inte har förmågan att skilja mellan verkliga och "påhittade" hot, dvs situationer vi själva har kodat som farliga, otäcka eller hotfulla. När vi undviker går ångesten ner vilket sänder signalen till hjärnan att vårt agerande i den situationen var korrekt och då befäster vi att det vi reagerade på verkligen var hotfullt och att vi ska se upp för liknande igen och att vi ska agera likadant igen nästa gång vi upplever ångest. Därav den förstärkande effekten. Det börjar inte med isolering och det löses inte med vänner. Många personer undviker social kontakt PÅ GRUND AV att de inte vill få ett ångespåslag bland sina vänner.
    Märkligt att du som vet vad ångest är inte förstår att isolering och utebliven exponering skapar ångest. Det kunde man se tydligt inte minst efter pandemin. 
  • Anonym (Peak)
    Anonym (Olle) skrev 2025-09-29 05:14:37 följande:

Jaha. Det är du. Nu har du drivit den här tesen i flera trådar och du får aldrig medhåll. Säger inte det dig något?

Anledningen till att du tycker att alla andra har fel är troligen dina egna svårigheter med att förstå andra människors känslor. Ditt problem, som jag ser det efter att ha rgumenterst mot dig fflera gånger, är att du 1) inte förstår att alla andra inte är som du och 2) att du är ointresserad av att ta reda på hur andra människor tänker och känner. 

Om du jobbade med detta tror jag att du skulle få mer förståelse från andra och slippa känslan av att ingen annan fattar. 

Forskningen visar att det är så det är och om några på FL inte känner till det så förändrar inte det någonting.
  • Anonym (Peak)
    elmadumle skrev 2025-09-28 23:56:38 följande:

ChatGPT hjälper inte mig när jag har ångest och depression trots medicinering. Då behövs läkarhjälp och kurator, psykolog.
    Om du bryter benet kräv då inte läkarhjälp, kolla med chat gpt om hur man gipsar ben och lös det själv. 

ChatGPT är som en psykolog. Dvs det är fortfarande du som ska göra jobbet ChatGPT och psykologen kan bara vägleda dig.

Ska du bli av med ångest behöver du exponera dig för det du har ångest för.

Göra massa jobbiga saker som stärker dig mentalt.
  • Anonym (Peak)
    EpicF skrev 2025-09-28 22:41:06 följande:
    Har du frågat ChatGPT? 
    Ja, och GPT är tydlig med att det är ett växelspel där isolering och utebliven exponering leder till ångest. Men att också ångest kan leda till isolering och utebliven exponering. Det hänger samman i en ond spiral.
  • Anonym (Olle)
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-29 06:14:34 följande:
    Märkligt att du som vet vad ångest är inte förstår att isolering och utebliven exponering skapar ångest. Det kunde man se tydligt inte minst efter pandemin. 
    Givetvis kan ofrivillig ensamhet skapa ångest. Men det kan tusentals andra saker också göra, som tex stress, trauma eller sjukdom. Många drabbas också av ångest i form av samsjuklighet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. 
  • Jimmy75
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-29 06:14:34 följande:
    Behovet att försöka övertyga dig om hur det funkar är väldigt litet och utsikterna för det är noll. Däremot tycker jag det är viktigt att dina åsikter vägs upp eftersom de är baserade på åsikter och feltolkningar
  • Jimmy75
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-29 06:16:33 följande:
    Forskningen visar att det är så det är och om några på FL inte känner till det så förändrar inte det någonting.
    Om du kan visa forskningen som backar upp dina påståenden ska jag ompröva min position. 
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Olle) skrev 2025-09-29 06:30:04 följande:
    Givetvis kan ofrivillig ensamhet skapa ångest. Men det kan tusentals andra saker också göra, som tex stress, trauma eller sjukdom. Många drabbas också av ångest i form av samsjuklighet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. 
    Mycket bra skrivet! Ångest kan skapas av olika saker, inte bsra av isolering!

Utöver det som Olle skriver kan brist på sömn, för mycket mental stimulering och väldigt dåliga matvanor ge ett kroppsligt tillstånd, där ångest lättare triggas igång.

Mobbning ksn också ge upphov till ångest.
Svar på tråden Elin kräver en psykolog!