• Svar på tråden Elin kräver en psykolog!
  • Anonym (Peak)
    Anonym (Olle) skrev 2025-09-28 09:49:30 följande:
    Kan man gråta ut i chatGPT:s famn? Hjälper charGPT dig att städa i köket när du inte har klarat det på flera dagar? Kan chatGPT hålla dig i handen om du är för ångestfylld för att gå och handla annars? Kan charGPT sitta bredvid dig så att du inte behöver vara rädd att skada dig själv? 
    Inget av det är en psykologs uppgift heller vilket visar poängen.

Elin behöver inte en psykolog. Hon behöver bekräftelse.
  • Jimmy75
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 09:17:44 följande:
    Om någon behöver någon att prata med så får de faktiskt fixa det själva. Blir löjligt med folk som hela tiden ska peka på att någon annan ska lösa de egna problemen. 

Det är ingen annan som löser problemen. Det gör klienten/patienten själv, men de får stöd i hur de kan gå tillväga och verktyg de kan använda för att kunna göra sakerna de behöver.

Med ditt resonemang förutsätter jag att du aldrig har vänt dig till någon person i syftet att få hjälp med något du inte klarar på egen hand. Du har således ALDRIG sökt vård eller varit i kontakt med någon kommunal tjänsteman för något du inte kunde ordna själv?

Och hur i hela friden menar du att du betalar för något? Menar du att de har skickat ett inbetalningskort till dig så att du ska betala för Elins vård??? Herregud det låter ju allvarligt att man bara får random räkningar hur som helst för att någon annan söker hjälp.

• Anonym (Peak)
    Jimmy75 skrev 2025-09-28 10:02:19 följande:

Det är ingen annan som löser problemen. Det gör klienten/patienten själv, men de får stöd i hur de kan gå tillväga och verktyg de kan använda för att kunna göra sakerna de behöver.

Med ditt resonemang förutsätter jag att du aldrig har vänt dig till någon person i syftet att få hjälp med något du inte klarar på egen hand. Du har således ALDRIG sökt vård eller varit i kontakt med någon kommunal tjänsteman för något du inte kunde ordna själv?

Och hur i hela friden menar du att du betalar för något? Menar du att de har skickat ett inbetalningskort till dig så att du ska betala för Elins vård??? Herregud det låter ju allvarligt att man bara får random räkningar hur som helst för att någon annan söker hjälp.

Jag betalar skatt. Gör inte du det? 

Om jag behöver hjälp av någon annan så ringer jag en vän. Om jag inte har någon vän som kan hjälpa mig med just det så betalar jag för tjänsten. 

Fast den här tråden handlar inte om mig utan om människor som Elin som anser att andra ska betala för att lösa deras problem.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 09:45:42 följande:
    Man ska inte prata med kompisen för att få råd utan för att få sällskap.

Vill man ha råd ska man fråga ChatGPT.
    Varför gör du en tråd och slösar folks tid med frågor när du kan fråga ChatGPT som också har ett kritiskt tänkande som ligger på en 3-årings nivå.
  • Anonym (Olle)

Appropå ämnet i tråden: Det är intressant det här med folk som säger att de har varit deprimerade eller haft ångest eller nåt sånt och att de minsann klarade sig ur det utan vårdinsatser och därför bör alla andra med depression och ångest också klara det.

Gemensamt för dessa är att de inte förstår att vi är olika och att det finns olika grader av depression och ångest. Har person A klarat sig ur det utan vårdens hjälp var hen helt enkelt inte i samma tillstånd som person B som inte gör det. Det betyder inte att person B är en sämre människa utan bara att A ch B hade olika förutsättningar. Vi föds med olika personligheter och har olika erfarenheter i bagaget. 

• Anonym (Olle)
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 10:24:43 följande:

Om jag behöver hjälp av någon annan så ringer jag en vän. Om jag inte har någon vän som kan hjälpa mig med just det så betalar jag för tjänsten. 

Fast den här tråden handlar inte om mig utan om människor som Elin som anser att andra ska betala för att lösa deras problem.
    Är det inte rätt dumt att betala för något du kan få nästan gratis från kommunen eller regionen? 
  • Jimmy75
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 10:24:43 följande:

Vi betalar alla skatt, och du betalar lika mycket oavsett om Elin får hjälp eller inte. Hon anser heller inte att du ska betala för det....och vet du vad...om hon nu FICK psykologhjälp så kunde hon kanske bli så pass välmående att hon klarar av att arbeta och VOILÁ så har vi en person till som BETALAR skatt istället för att plocka ut från den potten som du ser det. En så kallad WIN-WIN.

Men om jag nu ska ta ditt resonemang så vill jag faktiskt ha återbäring på min skatt som garanterat har finansierat din skolgång och i så fall har jag en del synpunkter på hur väl investerade pengar det var.

• Finländsk

Det här är ju uppenbart en trolltråd. Men ifall du verkligen menar allvar, vill jag fråga dig om vi också borde konsultera chat-gpt om hur vi syr ihop sår och hur vi gipsar bruten arm?

• Anonym (aaa)
    Finländsk skrev 2025-09-28 10:55:20 följande:

Det här är ju uppenbart en trolltråd. Men ifall du verkligen menar allvar, vill jag fråga dig om vi också borde konsultera chat-gpt om hur vi syr ihop sår och hur vi gipsar bruten arm?

Det konstiga är att TS vill ha råd om svinfula jackor på FL så han kan inte ens gå efter vad ChatGPT eller sin egen magkänsla säger på det.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 09:57:36 följande:
    Inget av det är en psykologs uppgift heller vilket visar poängen.

Elin behöver inte en psykolog. Hon behöver bekräftelse.
    Vad behöver du med dessa trådar om inte bekräftelseTyst
Svar på tråden Elin kräver en psykolog!