• Svar på tråden Elin kräver en psykolog!
  • EpicF
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 18:33:01 följande:
    Fast hör du inte hur du låter?

Psykologens uppgift är knappast att kramas, ge en famn att gråta ut i, smeka patienten på kinden och så vidare.

Det är uppenbart att det de här personerna behöver är bra vänner och familj och inte en psykolog.
    En psykolog har visst till uppgift att trösta. Trötta kan man göra genom ord, kram, en famn att gråta ut i etc. Det händer hos många psykologer. 

Du vet uppenbarligen inte varför folk behöver psykologer. 
  • molly50
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 09:45:42 följande:
    Man ska inte prata med kompisen för att få råd utan för att få sällskap.

Vill man ha råd ska man fråga ChatGPT.
    Så om man är självmordsbenägen så ska man fråga ChatGPT om råd hur man enklast tar sitt liv,tycker du?
    Jag säger inte att en psykolog ska ge råd om det. Men en psykolog kan ge personen verktyg att hantera sina känslor och kanske få honom/henne att komma på andra tankar.
    ChatGPT svarar bara direkt på frågor man ställer.
  • EpicF
    molly50 skrev 2025-09-28 19:24:05 följande:
    Så om man är självmordsbenägen så ska man fråga ChatGPT om råd hur man enklast tar sitt liv,tycker du?
    Jag säger inte att en psykolog ska ge råd om det. Men en psykolog kan ge personen verktyg att hantera sina känslor och kanske få honom/henne att komma på andra tankar.
    ChatGPT svarar bara direkt på frågor man ställer.
    Nja, det är inte alltid de svarar direkt på frågan. 

• molly50
    EpicF skrev 2025-09-28 19:26:10 följande:
    Nja, det är inte alltid de svarar direkt på frågan. 
    Ok. Men oavsett så är det kanske inte rätt ställe att vända sig till om man mår så dåligt.
  • EpicF
    molly50 skrev 2025-09-28 19:33:28 följande:
    Ok. Men oavsett så är det kanske inte rätt ställe att vända sig till om man mår så dåligt.
    Nej, det är det verkligen inte. ChatGPT kan aldrig ersätta psykologer eller mänsklig värme. 
  • molly50
    EpicF skrev 2025-09-28 19:44:57 följande:
    Nej, det är det verkligen inte. ChatGPT kan aldrig ersätta psykologer eller mänsklig värme. 
    Precis.
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2025-09-28 19:44:57 följande:
    Det det verkligen inte göra.
  • Anonym (bara)

Det var ju bara några veckor sedan en 14-åring tog livet av sig med hjälp av chatGPT. Hade han istället vänt sig till människor hade han förmodligen levt fortfarande. Han var väl från USA, också, så där kan man ta "problem med vården" till en helt ny nivå.

Själv skulle jag behöva en livscoach, väldigt hands on. Jag drömmer lite om en android som från Detroit Become Human, men innan de är så pass sofistikerade, och jag inte vinner storkovan på lotto så jag kan anställa en hel hög sådana livscoacher, så får jag nog vara utan.

• Anonym (Olle)
    Anonym (Peak) skrev 2025-09-28 13:58:35 följande:
    Det som behövs göras är att förenkla för människor att bygga sina sociala nätverk så att de inte är i behov av mänsklig bekräftelse och medlidande från en psykolog utan att människors sociala nätverk klarar den uppgiften. Psykologer är till för de allra mest utsatta, inte för gemene man som kanske mår lite dåligt. Då kan de ta det privat i så fall.

Hm. Mitt barn lider av ångest men har många fina vänner och en nära relation till oss föräldrar, men det hjälperknappast mot ångesten. Förmodligen hade det varit ännu  värre om hon dessutom varit ensam, men enbart nära relationer till andra hjälper inte mot ångest. Det enda som verkar hjälpa henne just nu är medicin. 

Jag får intrycket att du inte riktigt förstår vad ångest innebär. Att ha ångest är inte att, som du säger, må lite dåligt. Då är man snarare orolig eler ledsen och då kan jag hålla med om att det för många kan räcka med stöd från anhöriga. 

• Jimmy75
    Anonym (bara) skrev 2025-09-28 20:23:08 följande:

Det var ju bara några veckor sedan en 14-åring tog livet av sig med hjälp av chatGPT. Hade han istället vänt sig till människor hade han förmodligen levt fortfarande. Han var väl från USA, också, så där kan man ta "problem med vården" till en helt ny nivå.

Själv skulle jag behöva en livscoach, väldigt hands on. Jag drömmer lite om en android som från Detroit Become Human, men innan de är så pass sofistikerade, och jag inte vinner storkovan på lotto så jag kan anställa en hel hög sådana livscoacher, så får jag nog vara utan.

Hur skulle du använda en livscoach?
Svar på tråden Elin kräver en psykolog!